Ik heb een Powerpoint 2003 presentatie die door middel van DOA een recordset ophaalt uit een Access-database. Tot zover nog niets aan de hand. De code die hiervoor wordt gebruikt is:
Winnaar is een Querydefinitie in het Access bestand die 1 record bevat die door middel van een RND wordt gevonden.
Vervolgens begint de pret, ik wil namelijk dat de 5 velden die onderin staan (Inschrijfnummer, naamwinnaar etc) op de zevende slide komen van mijn presentatie, dit lukt allemaal prima als ik werk met MsForms objecten, maar aangezien het hier om een loterij gaat en ik dit een beetje leuk wil aankleden is het beter om ze echt als "tekstvak" op te nemen in powerpoint. Dit valt helaas niet mee;
Tot nu toe heb ik het volgende (door me eigen helemaal wezenloos te zoeken op internet) in elkaar gezet:
Dit lijkt aardig te werken, maar ik wil nu nog een animatie toevoegen aan de shapes. Ik dus uiteraard een macro opnemen in powerpoint waarin ik een tekstveld een animatie toevoeg. Hij schrijft hier helaas niets over bij in de code.
Ik programmeer zelf heel veel in Access-VBA, daar geef je elk object een naampje en kun je vervolgens heerlijk de eigenschappen van veranderen. In powerpoint lukt dit me niet, is er iemand die me misschien een beetje de goede kant op kan schoppen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Dim MyDb As database
Dim MyDbString As String
MyDbString = "S:\PROJECTEN\Databases\OPENDAG\inschrijvingen.mdb"
Set MyDb = DAO.OpenDatabase(MyDbString)
Set rst = MyDb.openrecordset("SELECT * FROM Winnaar")
Inschrijfnummer = rst("inschrijfnummer")
NaamWinnaar = rst("Naam")
Straat = rst("Adres")
PC = rst("Postcode")
Plaats = rst("Plaats") |
Winnaar is een Querydefinitie in het Access bestand die 1 record bevat die door middel van een RND wordt gevonden.
Vervolgens begint de pret, ik wil namelijk dat de 5 velden die onderin staan (Inschrijfnummer, naamwinnaar etc) op de zevende slide komen van mijn presentatie, dit lukt allemaal prima als ik werk met MsForms objecten, maar aangezien het hier om een loterij gaat en ik dit een beetje leuk wil aankleden is het beter om ze echt als "tekstvak" op te nemen in powerpoint. Dit valt helaas niet mee;
Tot nu toe heb ik het volgende (door me eigen helemaal wezenloos te zoeken op internet) in elkaar gezet:
code:
1
2
3
4
| ActivePresentation.Slides(7).Shapes.AddTextbox(msoTextOrientationHorizontal, 30, 100, 740, 20).TextFrame.TextRange = NaamWinnaar ActivePresentation.Slides(7).Shapes.AddTextbox(msoTextOrientationHorizontal, 30, 130, 740, 20).TextFrame.TextRange = "Inschrijfnummer: " & Inschrijfnummer ActivePresentation.Slides(7).Shapes.AddTextbox(msoTextOrientationHorizontal, 30, 160, 740, 20).TextFrame.TextRange = Straat ActivePresentation.Slides(7).Shapes.AddTextbox(msoTextOrientationHorizontal, 30, 190, 740, 20).TextFrame.TextRange = Plaats |
Dit lijkt aardig te werken, maar ik wil nu nog een animatie toevoegen aan de shapes. Ik dus uiteraard een macro opnemen in powerpoint waarin ik een tekstveld een animatie toevoeg. Hij schrijft hier helaas niets over bij in de code.
Ik programmeer zelf heel veel in Access-VBA, daar geef je elk object een naampje en kun je vervolgens heerlijk de eigenschappen van veranderen. In powerpoint lukt dit me niet, is er iemand die me misschien een beetje de goede kant op kan schoppen?