Rode puntjes in foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 1.948 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209165

Topicstarter
Ik wilde net eens een foto croppen wat ik normaal niet zo snel doe en tot mijn verbazing zag ik nu pas dat in elke foto op dezelfde plek een rood puntje zit :'(
Is dit nou een dode pixel in de sensor of zo? dat hoort toch gewoon onder garantie neem ik aan?!
Hier een paar voorbeelden (100% crop)...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rjpwagtmans/rood1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rjpwagtmans/rood2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rjpwagtmans/rood3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rjpwagtmans/rood4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
zit er mss iets in je lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Lijkt eerder vuil op je sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

bultje enthousiaste pixels lijkt me eerder ...hot pixels

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vuil op mn sensor lijkt me sterk, kheb mn lens er maar 1 keer afgehad om te laten zien aan mn vriendin... en is het dan meestal geen zwart vlekje?
Kan zoiets ook aan de lens liggen ja? Het valt me wel op dat het bij donkere fotos erg duidelijk te zien is en bij wat lichtere fotos vrijwel niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
inderdaad een hotpixel. Krijgen (bijna) alle camera's wel last van bij een bepaalde iso-waarde en sluitertijd, alleen als dat nogal snel is (bijvoorbeeld bij die bloem: iso400 en 1/400 sluitertijd is dat nogal snel) kan 't irritant zijn. Of je 'm daarvoor wilt omruilen? Tsja, als ie net nieuw is krijg je er toch een minder gevoel bij. Hij zal wel minder als x dagen moeten zijn, valt denk ik niet onder garantie. Ik heb het destijds wel gedaan, maar had 'm dan ook op een 6mp-camera en op iso100 was ie altijd al midden in de foto zichtbaar, dat was irritant. Ik kreeg er overigens een voor terug die ook een hotpixel had, maar dat was aan de rand; daarna nooit meer op gelet, en ook geen last van gehad. Als je problemen opzoekt dan vind je ze altijd

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-06 19:39
Het ziet er hetzelfde uit als wanneer je opgeeft dat je je focuspunten (of decision data oid) bij de foto wilt opslaan. Open de afbeeldingen eens in een ander programma of exporteer 't naar 'n jpeg ofzo. De pixels zitten wel heel exact in het midden namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 09:46

DoubleJ

Een ninjja!

Ik heb er een stuk of 3, maakte me daar in het begin heel druk om maar dit is zo ontzettend makkelijk en onzichtbaar weg te werken in photoshop dat ik er helemaal geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
DoubleJ schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:09:
Ik heb er een stuk of 3, maakte me daar in het begin heel druk om maar dit is zo ontzettend makkelijk en onzichtbaar weg te werken in photoshop dat ik er helemaal geen last van heb.
Met hem, ik heb er één redelijk in het midden, maar die komt alleen voor als ik érg lange sluitertijden hanteer en als er dan toevallig érg donkere stukken op dat punt zitten. Een kwestie van een spot healing brush en je bent klaar.

Als je élke foto moet gaan doen is het misschien een ander verhaal, al is een action in photoshop ook zo gebakken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

maar om standaard dingen weg te halen in ps is ook niet alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:01
nomad85 schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:22:
maar om standaard dingen weg te halen in ps is ook niet alles
moet je geen dslr kopen

spoiler:
stof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
teh_hanzz schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:25:
[...]

moet je geen dslr kopen

spoiler:
stof
Stof zie je amper op F/8 en groter, dus ik snap niet waar je het over hebt ;) of jij moet inderdaad een mierenkolonie in je spiegel-huis gaan houden... Het verschil is dat stof een onderdeel is van, en een hotpixel gewoon simpelweg een defect.

Ik zeg trouwens niet dat elke foto fixen ideaal is, soms krijg ik ook wle eens de kriebels van mijn hotpixel, maar als ik me dan bedenk dat ik mijn cam gelijk een week of 4 kwijt ben, kan ik er ineens weer super mee leven en doe ik tevreden 2 klikjes in photoshop ;)

Bij Nikon ís het trouwens mogelijk geloof ik, om met je cam langs het service centre te rijden, waar ze de hotpixel de kleur aan laten nemen van de omringende pixels, wellicht dat er voor canon ook zoiets bestaat? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 08-04-2007 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

Gewoon opsturen naar Canon / ETBASS. Worden de pixels netjes geremapped en dan werkt het weer naar behoren. Komt bij vrijwel iedere camera met sensor voor, zeker camera's met veel megapixels. Valt ook gewoon onder garantie. Je bent alleen je camera wel even een week of twee kwijt. Maar dan heb je er ook heel veel plezier van ook!

Omruilen heeft geen zin. Dikke kans dat de nieuwe er ook last van heeft (misschien minder), maar bij een remap weet je zeker dat alles meegepakt wordt, ook met een lange sluitertijd / hoge ISO.

Over het vuil op je sensor, af-fabriek zijn die dingen soms te ranzig voor woorden! Schoonmaken moet je gewoon regelmatig doen, zelfs als de camera nieuw is.

* Nik heeft zijn cam ook laten remappen, ondanks maar een paar pixels, maar nu issie helemaal puntjes-vrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke ik ga volgende week eens langs de winkel waar ik heb hem heb gekocht en zal eens vragen om hem op te laten sturen of zo... Ik heb hem namelijk nog maar 2 weken!
Ik kan het ook makkelijk wegwerken in PS maar net wat jullie zeggen om dat nou bij elke foto te doen... pfff soms maak ik er op 1 dag wel 100 of zo :)
Igg bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

teh_hanzz schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:25:
[...]

moet je geen dslr kopen

spoiler:
stof
hey wijsneus, ik heb vaak genoeg last van stof, maar dat is ook weg te halen, bovendien zoals redxrad al zegt een gevolg waar je van te voren van bewust bent bij een dslr. Een hotpixel is, wederom zoals redxrad al zegt, niet meer dan een defect.
Ik heb best vaak met macro dat ik op F/16 of F/20 werk (zeker met die tussenringen nu) en dan zie je stof behoorlijk. Die spot healing brush werkt daarvoor prima, maar ik ga nog steeds zo snel mogelijk mijn sensor reinigen hoor, ik blijf niet shoppen in ps voor die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ik ben terug gegaan naar BCC en heb meteen een nieuwe gekregen incl nieuwe lens etc, erg netjes!
Maar ik had het al verwacht.... ja hoor weer een rood puntje duidelijk zichtbaar maar nu onderaan in de foto :(
Maar deze keer merk ik het alleen wat meer bij langere sluitertijd...
Jullie zullen hier wel meer ervaring mee hebben als ik, is dit nou gewoon normaal bij een dSLR of heb ik gewoon zoveel pech??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

is dus gewoon normaal :)...je hebt nou eenmaal eeen heeele hoop pixels. Canon kan ze wel remappen, zodat hij de kleur overneemt van zijn buren, dan zie je er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Anoniem: 209165 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:47:
Nou ik ben terug gegaan naar BCC en heb meteen een nieuwe gekregen incl nieuwe lens etc, erg netjes!
Maar ik had het al verwacht.... ja hoor weer een rood puntje duidelijk zichtbaar maar nu onderaan in de foto :(
Maar deze keer merk ik het alleen wat meer bij langere sluitertijd...
Jullie zullen hier wel meer ervaring mee hebben als ik, is dit nou gewoon normaal bij een dSLR of heb ik gewoon zoveel pech??
T_E_O schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:05:
Het ziet er hetzelfde uit als wanneer je opgeeft dat je je focuspunten (of decision data oid) bij de foto wilt opslaan. Open de afbeeldingen eens in een ander programma of exporteer 't naar 'n jpeg ofzo. De pixels zitten wel heel exact in het midden namelijk :)
^dat gelezen? Wel heel toevallig dit. Het kan, maar dan heb je echt heel veel pech of het ligt toch echt aan je programmatuur...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn Canon Powershot A60 heeft dit probleem ook. Ik soep die pixel meestal gewoon ff weg.

Afbeeldingslocatie: http://img11.picsplace.to/img10/24/pixel.jpg

Dit is een stukje van een foto die orgineel 1600x1200 is. Echt last heb ik er niet van maar irritant is het wel.

[ Voor 52% gewijzigd door PilatuS op 10-04-2007 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo te horen heeft zo'n beetje elke camera er wel last van...
ik ga vnvd eens fotos maken in het donker met lange sluitertijden, als het dan TE duidelijk zichtbaar is gaat ie naar canon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ik heb net wat fotos genomen met mn nieuwe statief om te kijken naar de hotpixel maar ik vind het nog wel meevallen eigenlijk, ik zal hier een link wegzetten van een foto die ik net heb gemaakt om jullie mee te laten beslissen... hotpixel zit onderin de foto op de weg, in t midden...
Camera terug naar Canon of niet?

http://members.home.nl/rjpwagtmans/IMG_0593.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:11
Zie je het ook bij normale sluitertijden?

[ Voor 12% gewijzigd door - J.W. - op 10-04-2007 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je ziet het nog steeds wel, maar wel n stuk minder natuurlijk... ik ga morgen vragen of ze mn vorige kunnen opsturen, dan gebruik ik deze gewoon tot mn oude klaar is. maar hopen dat ze het goed vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Weet je hoeveel mensen dat wel niet hebben? Je hebt 10 miljoen pixels, als er een stuk is, tja...shit happens...Zo duidelijk is die niet. Vragen bij canon kan altijd, zou ik ook doen, maar als het niet voor 1 pixel omgeruild kan worden zou ik er niet mee zitten en die camera eindelijk lekker gebruiken waar die voor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Anoniem: 209165 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:38:
Je ziet het nog steeds wel, maar wel n stuk minder natuurlijk... ik ga morgen vragen of ze mn vorige kunnen opsturen, dan gebruik ik deze gewoon tot mn oude klaar is. maar hopen dat ze het goed vinden...
En dit klopt niet: of een pixel is hot of niet. Een klein beetje hot kan niet. Met sluitertijden < 2 seconde is ie waarschijnlijk niet hot. Ik zou er niks aan doen, het valt toch weg bij een afdruk.

[KM fanboy]
Maar als je problemen hebt met hotpixels dan zou je eens naar Sony of een 2e hands Konica Minolta moeten kijken. Die remappen zichzelf elke maand. Ik snap niet dat mensen die zich een serieuze fotograaf noemen met een ander merk durven rond te lopen :P [/KM fanboy]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1