Toon posts:

PC crash en rook uit PC

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gister morgen zette ik mijn pc aan, voor 5 minuten verliep alles gewoon zoals normaal. Enkele minuten later bogon ik een doordringende stank te ruiken en het kwam uit mijn pc vervolgens ging ik eens kijken en het kwam uit mijn voeding waarna de pc zichzelf uitschakelde. Ik ben met mijn voeding naar de desbetreffende winkel gegaan om deze te laten nakijken en hiermee bleek niks aan de hand. Nu moet het dus een ander onderdeel zijn wat kapot is aan de pc ik heb alles nagekeken en kan niks bespeuren op verbrande onderdelen oid. wel ruikt hij nog een beetje naar rook. Ik heb de proc nagekeken en die is verder ook in orde.. Nu is mijn vraag of jullie een idee hebben wat het zou kunnen zijn..

Tim.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 22:30
Wat zijn je specificaties?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dan zit er niks anders op dan alle componenten 1 voor 1 te testen. Dus begin maar met je PC te strippen en alleen moederbord + cpu (en koeler) + geheugen + videokaart en kijk of dat iets doet. Probeer voor de zekerheid ook een andere voeding (computerwinkels moet je nooit zomaar vertrouwen op zaterdagmiddag :P).

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als het uit je voeding kwam lijkt het me toch echt je voeding. Hebben ze hem ook open geschroeft?
En misschien ergens iets open gebarsten op je moederbord, of een chipje op je HD kapot?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het kan zijn dat er een of meerdere elco's zijn geploft. Deze zijn eigenlijk op alle onderdelen wel te vinden, zoals voeding, moederbord, grafische kaart, enzovoort. Dit hoeft de werking van je pc niet direct merkbaar te beïnvloeden, maar toch is het niet verstandig om er mee door te werken voordat je zeker weet wat het probleem is geweest.

Dat de geur uit de voeding kwam is overigens niet zo vreemd. Het kan zijn dat een onderdeel in de voeding het heeft begeven, maar het kan ook zijn dat de lucht gewoon grotendeels via de voeding wordt afgevoerd, waardoor de stank daar vandaan lijkt te komen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43
Zonder glazen bol is het voor ons een beetje moeilijk om te bespeuren wat nu precies het onderdeel zou kunnen zijn dat het begeven heeft. Probeer nog eens heel goed je moederboard te bespeuren (let daarbij heel goed op eventuele doorgebrande condensatoren, of condensatoren die zijn gaan smelten doordat ze tegen een heet onderdeel gezeten hebben).

Mocht je de computer overigens gekocht hebben bij die winkel, waarom neem je dan niet gewoon het hele ding mee ipv alleen de voeding? :? Lijkt me dat ze die ook na kunnen kijken?

[ Voor 20% gewijzigd door PeterSelie op 08-04-2007 11:10 ]

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 10:50

Moortn

Hallo

Kijk alle onderdelen na op zwarte plekken, en ook de 20/24pins stekker. Mogelijk zat deze niet helemaal goed vast en kan ie geen goed contact maken. Als je niks ziet is het echt je voeding (welk merk is het eigenlijk?)

[ Voor 21% gewijzigd door Moortn op 08-04-2007 11:11 ]

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Verwijderd

Ik mis iets aan je topic start. En dat is: doet je pc het nog wel?

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:50

WoBBeL

*zwaai*

Ik had laatst op 't werk ook een rokend RMA bordje toen ik hem ging testen. Toen ik hem later ging nakijken was er btw niks aan te zien :P

Verwijderd

Topicstarter
Om ff antwoord te geven op jullie vragen,

De voeding is een tagan easycon 480watt

Specs,

Amd athlon 64bit 3500+
Asus a8n sli
1024mb ocz
XFX 7800 gtx xxx
Maxtor diamond plus 10 120 gig

De pc doet helemaal niets meer.

Ze hebben me in de winkel verteld dat ze de voeding hebben doorgemeten en hem ook extra zwaar belast, en volgens hun zou die gewoon naar behoren werken.

• Laatst online: 11-05 10:38
kijk eens goed op je moederbord, en dan vooral rond de cpu socket, daar is bij mij een paar maand geleden ook iets doorgebrand, betrof ook een a8n sli.
Het koste mij ook wel even zoeken.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 12:25

Jazzper

BB4E^Guerilla

haal het moederbord er eens uit, inspecteer het visueel en zoek het probleem met je neus. Je kan best goed aan de geur localiseren waar het is. Misschieen een insteekkaart of je videokaart niet echt lekker in een slot (dat was het bij mij een keer..) of iets door de hitte doorgefikt.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 17:17
en heb je al gekeken naar de condensators?

een voorbeeld van ontplofte condensators:

Afbeeldingslocatie: http://lancoholic.be/pc/foto/Server/Kapot%20MOBO/slides/P3020122.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk het ik het probleem daadwerkelijk gevonden het zat wel goed verstopt en het is idd het moederbord ik trof een klein zwart plekje aan onder het laatste slot, wreef er met mijn vinger over en er kwam zwarte roet af. verder heb ik niks kunnen bespeuren. Dat wordt dan een nieuw moederbordje..

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Er komt rook van mijn moederbord. Is 'ie nu stuk?

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer :+
De computerwinkel zegt dat de voeding nog goed is dus dan mag je aannemen dat dat ook zo is. Weet je of ze hem ook echt getest hebben. Dan mag je er namelijk vanuit gaan dat je voeding goed is en dat de ingebouwde beveiliging gezorgd heeft voor het uitvallen van je pc.

Zag je ook echt rook of rook je alleen die geur. Want je voeding zuigt lucht (en dus eventuele geurtjes) aan uit de computerkast. Dus kijk nog eens extra goed alles na op de onderdelen die er anders uitzien. Dus een witte of zwarte aanslag op een chip. gesoldeerde verbindingen die er anders eruitzien.
(Zie google voor wat plaatjes zodat je weet waar je naar moet zoeken

Als je het nogmaals gecontroleerd hebt dan zul je uit moeten zoeken wat er kapot is. Begin bijvoorbeeld met enkel het moederbord, speaker en voeding aangesloten en kijk of hij piepjes geeft. Volgens mij moet elk moederbord piepen als er geen cpu, geheugen en videokaart aanwezig zijn.
Als je moederbord de juiste piepjes laat horen kun je de cpu weer monteren en kijken of hij dan nog iets doet. Door trial and error kun je dan de meeste onderdelen uitsluiten.

Verwijderd

tja
Als bij mij de moederbord verrot gaat heeft dat meestal wel een reden.
Te zwaar overgeklokt of de voeding was zijn spanning niet stabiel.
Persoonlijk zet ik er een nieuwe moederbord in maar ook gelijk een nieuwe voeding.
De voeding zal ik namelijk niet meer gebruiken.

De reden is dat ik huisdieren heb en zal me zelf nooit vergeven als er iets gebeurt met mijn dieren wegens iest stoms als een brakke voeding. (brand gevaar de pc staat nooit aan als ik niet thuis ben)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 18:43:
De reden is dat ik huisdieren heb en zal me zelf nooit vergeven als er iets gebeurt met mijn dieren wegens iest stoms als een brakke voeding. (brand gevaar de pc staat nooit aan als ik niet thuis ben)
Ik hoop dat je vrijstaand woont want buren zo in het algemeen ook niet blij met brand naast de deur.... O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Edgarz op 08-04-2007 18:49 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Het kan natuurlijk ook altijd zijn dat een stofophoping is ontvlamt.
Dat heb ik eens weten gebeuren bij de P4 laptop van een collega. :P

Verwijderd

peke schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:09:
Het kan natuurlijk ook altijd zijn dat een stofophoping is ontvlamt.
Dat heb ik eens weten gebeuren bij de P4 laptop van een collega. :P
dat heeft wel zijn voordelen... hij is daarna weer brandschoon (wat stof betreft).
Pagina: 1