Windows overzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-02 15:39
Hallo,

ik heb een vraag die voor jullie misschien zo te betanwoorden is. Ik kan het niet op google zo snel vinden. Met bijv. acronis true image of norton ghost kan je heel je windows partitie op een andere schijf zetten. Als je van hardeschijf verwisseld bijvoorbeeld. Maar nou heeft een vriend een 80 gb IDE schijf. en heeft een 320 gb S-ATA schijf nieuw gekocht.Nu kan hij natuurlijk deze er gewoon bijzetten, maar hij wil ook meer performance. Dus wil hij die nieuwe sata als hoofdschijf, maar alles overnieuw installeren is een te lang werkje. Dus ik kwam ermee dat hij alles kon overzetten, gewoon een kopie van zijn partitie. Alleen ik weet als je windows installeert dat je dan bijv op een diskette extra sata drivers moet hebben. Moet dit nou ook als je een partitie kopieert? of kan ik hem gewoon overkopieëren en hij zal gelijk werken?

Alvast bedankt,

Ricardo

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Snake
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Is het dezelfde server?

Dan werkt het direct ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je die nieuwe schijf werkend hebt onder windows (door bijv. speciale drivers voor de s-ata controller te installeren of als deze al standaard herkend werd) dan zal ie op de 'gekloonde' versie ook gewoon werken. Het gaat nl. om de drivers voor de controller.

• Cardo
@palomar: EDIT: heb je verhaaltje nog x gelezen, en ik begreep jou verkeerd, haha sorry. Ik snap je punt. eerst werkend onder windows, en dan klonen , moet werken. oke nice. THX!!!

@ Snakiej: Hmmm alvast bedankt, i hope. Maar ik moet het dus zeker weten, niet dat ik jou niet geloof ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Cardo op 08-04-2007 11:00 ]

Verwijderd

Snakiej schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:48:
Is het dezelfde server?

Dan werkt het direct ;)
Loop niet zo stom te blaten.

Het is precies zoals Palomar het uitlegd, en niet anders.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom moet je het zeker weten? Als het niet lukt ben je net zo ver als het niet proberen. Maar zolang de SATA controller reeds geinstalleerd is gaat dit wel lukken.
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:54:
[...]

Wat een onzin om dit stom geblaat te noemen, single drive werkt waarschijnlijk ook zonder drivers voor de controller wel. Tevens vind ik je erg onvriendelijk.

[ Voor 52% gewijzigd door |sWORDs| op 08-04-2007 10:56 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
Lijkt mij afhankelijk van de SATA controller en hoe je de SATA controller hebt ingesteld. Als deze als IDE staat in gesteld heb je geen drivers nodig maar als deze als AHCI staat ingesteld wel.

• Cardo
Oke, nou alvast bedankt mensen, ga het gewoon proberen:) en als het niet werkt, gaan we gewoon instaleren , overnieuw dus :)

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:54:
[...]

Dude, komaan, met welk been ben jij uit bed gestapt.

Je hebt een computer/server met een harde schijf van 80 gig. Je wilt meer space: wat doe je, clone van je Windows, en je zet die op je 2de schijf, 80 gig eruit, nieuwe erin. Controller blijft hetzelfde en dergelijke.

Dat werkt direct.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Snakiej schreef op zondag 08 april 2007 @ 11:01:
[...]

Dude, komaan, met welk been ben jij uit bed gestapt.

Je hebt een computer/server met een harde schijf van 80 gig. Je wilt meer space: wat doe je, clone van je Windows, en je zet die op je 2de schijf, 80 gig eruit, nieuwe erin. Controller blijft hetzelfde en dergelijke.

Dat werkt direct.
Daar ga je wel de mist in, de 80 gig schijf is IDE en hangt aan de IDE controller, de 320 GB is SATA en die gaat aan de SATA controller. De schijf gaat wel degelijk aan een andere controller, maar zolang de drivers ervoor op het systeem staan/er geen drivers nodig zijn mag dit geen problemen geven. De imaging tool doet de rest.

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 08-04-2007 11:07 ]

• Cardo
Kan ik dan niet alvast sata drivers of dergelijke op die nieuwe van nu zetten en DAN pas clonen :)?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Natuurlijk, dat moet je ook doen als deze er nog niet op staan.

• Cardo
oke niceee :) thx, ik zal laten horen als t is gelukt, vanmiddag of vanavond mee aan de slag _/-\o_

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:32
Ben ik de enige die denkt dat de kans klein is dat het gaat werken (of iig niet makkelijk aan de praat te krijgen). Moet ik wel bijzeggen dat het verschilt per moederbord en of het een aparte SATA controller is of niet. Mocht je mobo een aparte SATA controller hebben, dan acht ik de kans klein dat het gaat lukken.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Jimster schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:04:
Ben ik de enige die denkt dat de kans klein is dat het gaat werken (of iig niet makkelijk aan de praat te krijgen). Moet ik wel bijzeggen dat het verschilt per moederbord en of het een aparte SATA controller is of niet. Mocht je mobo een aparte SATA controller hebben, dan acht ik de kans klein dat het gaat lukken.
Als de drivers van de SATA controller geinstalleerd zijn meot het toch geen probleem zijn.

• Cardo
jammer word denk ik verse install, fout bij opstarten besturingssysteem :(

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waar en welke fout?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
De root van de Windows install is nu opeens niet meer C: (door het klonen). Windows zoekt nog wel de C:. Heb ik met mijn server ook gehad, heb t met een guide gedaan, en daar moest je de driveletter van de nieuwe schijf hard op C: forceren. Je kunt iig als het goed is wel nog vanaf de oude schijf booten als je die nog hebt? Ik ben ondertussen die guide aan het zoeken, k edit mn post meteen als ik hem vind.

• Cardo
Hallo ja erg druk gehad laatste dagen, bender ook nog niet verder mee geweest, en ja idd de drive is nu geen c:. De pc draait nu gewoon nog de oude schijf :) hoe verander ik dit dan, moet dat perzee via windows? Want dan kan ik die wel via schijfbeheer veranderen. Zal dit echt werken? en btw de fout is gewoon: fout bij opstarten besturingssysteem . Meer niet ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Cardo op 12-04-2007 15:42 ]

• BèR
Nee, je kunt de driveletter van de bootschijf niet vanuit schijfbeheer veranderen, is gelocked. Heb de guide niet meer gevonden, maar zal straks eens het register in duiken.

• BèR
Got it:
How to restore the system/boot drive letter in Windows

Na de Ghost de stappen uitvoeren om je SATA-drive (bijv. D:) te veranderen in C: (vanuit je werkende install, en de oude C: dan maar S: noemen ofzo). Vervolgens booten van SATA schijf, IDE eruit en liefst in een andere pc wissen (mits alles werkt met de SATAschijf dan).

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Cardo schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:41:
Hallo ja erg druk gehad laatste dagen, bender ook nog niet verder mee geweest, en ja idd de drive is nu geen c:. De pc draait nu gewoon nog de oude schijf :) hoe verander ik dit dan, moet dat perzee via windows? Want dan kan ik die wel via schijfbeheer veranderen. Zal dit echt werken? en btw de fout is gewoon: fout bij opstarten besturingssysteem . Meer niet ;)
Als je de oude schijf er uit haalt, werkt het wel?!

Dat was denk ik niet je opzet. Wat je moet doen is instellingen in je BIOS aanpassen. SATA voor IDE (kan ook SCSI zijn overigens). Ik heb het wel gehad dat als ik een USB drive inprikte hij deze als C: ging zien.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/ajw.van.rhenen/PICT1316.JPG

/me Ik moet mijn L3 Cache aanzetten zie ik nu.

[ Voor 7% gewijzigd door joh14vers6 op 12-04-2007 23:12 ]

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:45
http://www.xxclone.com/
dit is een makkelijk programma voor dergelijke dingen :) (als je de oorspronkelijk schijf nog hebt)
omdat je van controller veranderd moet je misschien wel boot.ini wat aanpassen
Pagina: 1