Nieuw systeem, alleen nog de processor

Pagina: 1
Acties:

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:43
Ik ben in de markt voor een nieuw systeem. Nu valt me op dat bijna alle complete systemen die worden aangeboden over soortgelijke specificaties beschikken en dat alleen de CPU verschillend is. De prijsverschillen zijn wel erg groot. Dit kan oplopen tot 300 euro voor het verschil tussen een Sempron 3400+ en een Core 2 Duo E6300.

Ik begrijp dat de Core 2 Duo's uitstekende prestaties leveren t.o.v. andere processoren.

Het systeem dat ik wil aanschaffen, gaat voor niets bijzonders gebruikt worden, dus daar zou extra processorkracht niet voor nodig zijn. Wat ik niet wil, is een slome Windows GUI, dus dat je bij het switchen tussen applicaties zo'n stroperig effect krijgt.

Concreet heb ik 2 vragen:
  1. Is een Sempron 3400+ snel genoeg om Vista Premium in Aero te draaien (uitgaande van een geschikte videokaart), zonder dat je een stroperige UI krijgt?
  2. Zelfde vraag voor een Intel T2060.
Uiteraard zou ik ook in de winkel hands-on dergelijk systeem kunnen uitproberen, maar dan heb je het over een gebruikerservaring van enkele minuten met niet-relevante applicaties. Ik hoop dus dat hier Sempron/T2060 eigenaren zijn, die ook Vista in Aero draaien en dus uit ervaring kunnen spreken.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Vista draaide hier prima op een Celeron D 360, dus ik weet wel zeker dat dat bij die CPU's ook wel gaat lukken.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• mjax
Bedankt voor je ultra snelle reactie!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Vista vraagt wel wat processorkracht hoor.

Ik ben van een AMD 3500+ (@2, 2Ghz, 512KB cache) naar een 4400+ (2, 3Ghz, 2*512KB cache).

Ik ben 100Mhz omhoog gegaan in rauwe CPU kracht, maar die 2de core maakt alles veel vloeiender!

Dual core is aan te raden voor Vista

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• mjax
Snakiej schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:33:
Vista vraagt wel wat processorkracht hoor.

Ik ben van een AMD 3500+ (@2, 2Ghz, 512KB cache) naar een 4400+ (2, 3Ghz, 2*512KB cache).

Ik ben 100Mhz omhoog gegaan in rauwe CPU kracht, maar die 2de core maakt alles veel vloeiender!

Dual core is aan te raden voor Vista
Goede tip. Is een Sempron ook dual core?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:35
mjax schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:38:
[...]

nope

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Nee helaas, jouwn sempron is geen dual core.

Dual cores zijn:
AMD Athlon X2
Intel Core2duo
Intel 9x0

Portfolio

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

mjax schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:38:
[...]
Neen. En het meest zit in het hoofd.
Ja, ok, als je meerdere zware zaken naast mekaar draait, zal de dual core inderdaad een heel stuk vlotter gaan. Maar als het gewoon voor internet is, voldoet zelfs een Sempron 2600.

Yes, but no.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb met een AMD Athlon 4000, 768 mb, Jetway Nvidia mb, 2x500 gb, ATI X1550 512mb met Vista Ultimate gedraaid. Wat ben ik weer blij met XP. Vista vroeg elke keer zoveel van mijn cpu dat die steeds op 100% stond te draaien. Het geluid sloeg constant over en bestanden transfer ging op zo'n beroerde snelheid (alles is nieuw en draaide op XP perfect) dat ik die hele Vista eraf heb gehaald.

Ik werk nu met een P4 D 915, 2 gb, 3 x 500 gb (Intel Matrix), Nvidia 7600gs videokaart, Intel 965 mb en dat draait met Vista al stukken beter maar omdat ik het systeem constant belast was hiervoor Vista ook geen oplossing dus ik ben weer terug naar XP. Vista vond dit toch een beter set dan die AMD.

Maar ik ben nu bezig om te testen met een E6400, Intel 965 mb, 3gb, 4x500 gb hd, BFC 7900GS om te kijken hoe Vista dan draait. Want de bovenstaande systemen voldeden niet echt aan de verwachtingen die ik had van Vista.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Gek dat die Pentium D ook niet voldeed aangezien je 2GB RAM had en een 7600GS.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Wat voor applicaties wil jij kunnen switchen Mjax. Zijn dat hele zware applicaties en heb je veel applicaties tegelijk open staan. Dan zul je uiteraard meer geheugen en een zwaardere processor nodig hebben. Wij kunnen heel moeilijk inschatten wat jij een respectabele snelheid vind en wanneer jij het acceptabel vindt dat een bewerking eventjes tijd in beslag neemt.
Heb je ook enige idee hoe lang het systeem wat jij wilt kopen in gebruik blijft. Als je hem een paar jaar lang wilt gebruiken is het waarschijnlijk een betere keuze om nu een dualcore te kopen. De intel variant presteert beter, die is echter ook meestal net iets duurder.
Op dit moment kun je prima met een sempron werken, alleen kunnen wij niet zeggen hoe dit over een jaar zal zijn. Het zou kunnen dat de nieuwe programma's dan niet meer vloeiend overgeschakeld kunnen worden.
Het snel kunnen schakelen tussen programma's hangt trouwens niet alleen af van je processor maar ook van je geheugen. Misschien is het ook even de moeite waard om daar rekening mee te houden.
Gurbe de n00b schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:40:
Nee helaas, jouwn sempron is geen dual core.

Dual cores zijn:
AMD Athlon X2
Intel Core2duo
Intel 9x0
AMD Opteron 165 - 180 en 1210 - 1220 zijn ook dual core, Pentium D 805 en hoger ook.

• mjax
Het gaat om Office, Email, Internet en fotomanagement (Adobe Photo Elements). Meer dan 2 applicaties tegelijk zal niet snel gebeuren. Er komt 2 GB RAM in die machine.
Arno E schreef op zondag 08 april 2007 @ 11:05:
Wat voor applicaties wil jij kunnen switchen Mjax. Zijn dat hele zware applicaties en heb je veel applicaties tegelijk open staan. Dan zul je uiteraard meer geheugen en een zwaardere processor nodig hebben. Wij kunnen heel moeilijk inschatten wat jij een respectabele snelheid vind en wanneer jij het acceptabel vindt dat een bewerking eventjes tijd in beslag neemt.
Heb je ook enige idee hoe lang het systeem wat jij wilt kopen in gebruik blijft. Als je hem een paar jaar lang wilt gebruiken is het waarschijnlijk een betere keuze om nu een dualcore te kopen. De intel variant presteert beter, die is echter ook meestal net iets duurder.
Op dit moment kun je prima met een sempron werken, alleen kunnen wij niet zeggen hoe dit over een jaar zal zijn. Het zou kunnen dat de nieuwe programma's dan niet meer vloeiend overgeschakeld kunnen worden.
Het snel kunnen schakelen tussen programma's hangt trouwens niet alleen af van je processor maar ook van je geheugen. Misschien is het ook even de moeite waard om daar rekening mee te houden.

[...]

AMD Opteron 165 - 180 en 1210 - 1220 zijn ook dual core, Pentium D 805 en hoger ook.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

mieJas schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:40:
[...]

Neen. En het meest zit in het hoofd.
Ja, ok, als je meerdere zware zaken naast mekaar draait, zal de dual core inderdaad een heel stuk vlotter gaan. Maar als het gewoon voor internet is, voldoet zelfs een Sempron 2600.
Wel, uit ervaring (dit is dus bij MIJ!) werkt Vista gewoon soepeler.

Als je een proces start wat even 100% CPU eet, dan zit je daar met je single core, bij dual core heb je altijd iets achter de hand, en dat merk je heel goed hoor

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
Zoveel extra kost een dualcore ook niet. Geeft je wel veel voordeel. haal gewoon een goedkope Athlon X2 3800+. Kost niet zoveel meer maar heb je wel een bijna 2x zo snelle cpu.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
mjax schreef op zondag 08 april 2007 @ 11:13:
Het gaat om Office, Email, Internet en fotomanagement (Adobe Photo Elements). Meer dan 2 applicaties tegelijk zal niet snel gebeuren. Er komt 2 GB RAM in die machine.

[...]
Dat zal niet zo heel veel processorkracht gebruiken, al ben ik niet zeker over fotomanagement, dat ken ik niet dus kan ik niks over zeggen.
Als je toch 2 Gb ram in die machine stopt lijkt het mij de beste optie om een dualcore te nemen. Het kost inderdaad niet zo gek veel meer en op langere termijn zullen de verschillen waarschijnlijk steeds groter worden. Je zou nog even kunnen wachten op de prijsverlagingen van Intel of nu een goedkope amd nemen.

• mjax
Bedankt voor jullie constructieve bijdragen allemaal. Het gaat dus in elk geval een Dual Core processor worden.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:32

Hoogie2004

Whohooooo

wat heel erg helpt bij het verhelpen van de trage windows vista interface, is de service Superfetch uitschakelen. Dit is de service die als JIJ niks doet, je geheugen vollaad met programma's die je misschien zou gebruiken. Heeft bij mij super geholpen (ok, het opstarten van zo'n programma duurt nu wel 1 sec. langer, maar daar hoor je mij niet over zeuren, want dat is nog altijd minstens net zo snel als in XP)

My iRacing profile | Strava

Pagina: 1