Toon posts:

Laptop betalen in termijnen

Pagina: 1
Acties:
  • 7.096 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Toen vandaag (ondertussen eigenlijk gisteren) mijn notebook besloot vaarwel te zeggen tegen deze harde wereld, besloot ik dat het tijd was voor een nieuwe. Helaas blijft het een feit dat ik een student ben, en dat studenten doorgaans niet erg veel geld op hun bankrekening hebben staan.

Een groot tranendal, maar gelukkig zijn er bedrijven die betalingen in termijnen aangaan. Zo kwam ik bij Dell uit, maar zodra ik de notebook wilde bestellen, kwam ik die optie vervolgens nergens tegen. Graag wil ik dus een bedrijf (dus net als Dell via de site, en niet via een winkel), die via een bankrekeningnummer per maand een bedrag afschrijft, en zodat ik een mooie laptop kan ontvangen. Wie kan mij verder helpen?

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
Aangezien je student bent is het misschien ook een idee om via de IB-groep geld te lenen... In termijnen betalen is volgens mij bijna altijd duurder dan gelijk afrekenen?

www.maartenlangelo.nl

Verwijderd

Helaas blijft het een feit dat ik een student ben, en dat studenten doorgaans niet erg veel geld op hun bankrekening hebben staan.
Dat je een student bent is een feit, dat je niet veel geld hebt kan ook wel een feit zijn maar ligt niet perse aan student zijn :P Das gewoon een kwestie van baan vinden, werken, sparen, weinig uitgeven aan stappen/drank/roken/whatever xD

Om even op je verhaal terug te komen:
- Er zijn geloof ik weinig merken die direct zelf verkopen via hun site. Ik weet dat Dell ze direct verkoopt, maar dit komt in princinpe dan ook als 'webshop' over...

Aangezien je zegt dat je een low budget hebt is het misschien ook handig om bij dergelijke webshops te gaan kijken, aangezien deze vaak ook goedkoper zijn dan een echte winkel (en Dell geloof ik toch relatief duur is).

Daarbij hoop ik dat je ook al goed hebt gekeken welke laptop specificaties je wilt? Want ook dat is natuurlijk van belang!

En zoals Maarten al aangeeft, misschien lenen via IB-groep of eventueel iemand anders? De IB-groep rekent doorgaands minder rente dus als ik jou was zou ik idd toch even gaan kijken wat de mogelijkheden zijn

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-12 21:31
Waarom wil je niet via een 'echte' winkel kopen? Er zijn zat winkels die een of ander 'in termijnen betalen' of 'uitgesteld betalen' (vaak via PrimeLine) aanbieden. Meestal betaal je hier alleen wat administratiekosten voor in plaats van de woekerrentes die bedrijven als Dell vragen.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

LordLynx schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:08:
Waarom wil je niet via een 'echte' winkel kopen? Er zijn zat winkels die een of ander 'in termijnen betalen' of 'uitgesteld betalen' (vaak via PrimeLine) aanbieden. Meestal betaal je hier alleen wat administratiekosten voor in plaats van de woekerrentes die bedrijven als Dell vragen.
Loop inderdaad niet in de valkuil dat de rente echt hoog is. Ik heb er een keer aan zitten rekenen aan een dubieuze 'aanbieding'. Op de langere termijn zou ik zeker 33% van het aankoopbedrag hebben betaald aan rente.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook zelf een "uitgesteld betalen plan" opzetten. Waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit ivm rente dan dat je gebruikt maakt van de financierings mogelijkheden van bijv. een Dell. Je gaat naar de bank of beter de IBG en vraagt daar een (studenten)lening aan. De bank zal maandelijks een bedrag afschrijven / inhouden van je studie financiering. De IBG zal pas beginnen met afschrijven een jaar na je studie. Wil je perse een krediet faciliteit vanuit de webshop kan je ook altijd naar een postorder organisatie kijken (Wehkamp, Otto, Etc.).

• rapture
  • Laatst online: 13:22

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eerst vraag bij de overweging om een laptop te kopen: Heb ik wel een laptop nodig? Is een laptop iets voor mij?

Laptops koop je niet voor de fun, wel als pure noodzaak. Er zijn maar weinig opleidingen, waar de hoge school of universiteit geen geld voor computers heeft en de studenten moeten maar hun laptops meebrengen. Ga default voor een desktop (en als het echt niet anders kan, dan een laptop overwegen, neem alle problemen, miserie en RMA's wel erbij).

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-12 22:17

greatgonzo

schit-te-rend!

ik zou, indien mogelijk...
1)geld lenen bij ouders
2) als ze toch het geld snel terug willen hebben je ib-lening opschroeven naar bv 500 extra
3) dit dan 4 maanden laten lopen
4) die 2000 euro terugbetalen aan je ouders

Rente die je dan over de 2000 euro betaald is meen ik 2-3% Leen je het geld via Dell dan betaal je vaak toch zo'n 8%

Verwijderd

Bij MyCom zag ik dat ze het ComfortCard systeem hebben, waarbij je (schijnbaar) in termijnen van 25 euro per maand kan betalen tot aan 2009, waarna je de rest in 1 keer moet betalen, en zonder rente (?). Misschien moet je dat eens uitchecken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:49:
Bij MyCom zag ik dat ze het ComfortCard systeem hebben, waarbij je (schijnbaar) in termijnen van 25 euro per maand kan betalen tot aan 2009, waarna je de rest in 1 keer moet betalen, en zonder rente (?). Misschien moet je dat eens uitchecken.
Zonder rente bestaat niet.
Er is altijd wel een manier waarop je toch meer betaalt dna dat als je het direct zou kopen. Geen enkele winkel geeft zomaar geld weg, het zal op een of andere manier toch duurder zijn.

• LordLynx
  • Laatst online: 15-12 21:31
Terw_Dan schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:57:
[...]

Zonder rente bestaat niet.
Er is altijd wel een manier waarop je toch meer betaalt dna dat als je het direct zou kopen. Geen enkele winkel geeft zomaar geld weg, het zal op een of andere manier toch duurder zijn.
Dat is niet waar, ik heb mijn TV gekocht (bij It's) met een systeem waar ik hem in 10 termijnen betaalde, dit kostte mij geen cent (en dan bedoel ik echt geen cent) meer dan in 1 keer betalen.

De winkels betalen dit ook niet, een kredietverstrekker doet het. Enig nadeel is dat ze je tot in het einde van dagen post blijven sturen over geweldige kredieten die je bij ze af kunt sluiten.

Meestal betaal je wel administratiekosten (50 euro ofzo), maar regelmatig hoeft ook dat niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LordLynx schreef op zondag 08 april 2007 @ 13:01:
[...]
Meestal betaal je wel administratiekosten (50 euro ofzo), maar regelmatig hoeft ook dat niet.
Als je dus administratiekosten betaalt gaat je geld dus daar naar toe.
In termijnen betalen is leuk, maar ik ben het nog nooit tegengekomen dat het dan daadwerkelijk net zo duur is als dat het in 1 keer gekocht gaat worden.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:48
Overigens gaat het voor jouw via Dell toch niet lukken. Ik heb het ook geprobeerd als student en kwam er niet door, mede omdat ik mijn studiefinanciering NIET mocht opgeven als 'inkomen'...

Ik heb daarom maar doorgespaard en nu in een keer eern laptop gekocht. Verder zou je altijd kunnen vragen aan je ouders ofzo ;)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 22:15
LordLynx schreef op zondag 08 april 2007 @ 13:01:
[...]

Dat is niet waar, ik heb mijn TV gekocht (bij It's) met een systeem waar ik hem in 10 termijnen betaalde, dit kostte mij geen cent (en dan bedoel ik echt geen cent) meer dan in 1 keer betalen.

De winkels betalen dit ook niet, een kredietverstrekker doet het. Enig nadeel is dat ze je tot in het einde van dagen post blijven sturen over geweldige kredieten die je bij ze af kunt sluiten.

Zeker de prijs betaald zoals die op de display stond? Zo ja, dan heb je minstens 10 procent teveel betaald. Als je TV's, stereo's en andere grote hardware koopt is er altijd te praten over de prijs. Met groot wit en bruin goed ALTIJD ONDERHANDELEN. Vind ik toch best stevig, 10 procent meer betalen over 10 maanden.

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:21:
Eerst vraag bij de overweging om een laptop te kopen: Heb ik wel een laptop nodig? Is een laptop iets voor mij?

Laptops koop je niet voor de fun, wel als pure noodzaak. Er zijn maar weinig opleidingen, waar de hoge school of universiteit geen geld voor computers heeft en de studenten moeten maar hun laptops meebrengen. Ga default voor een desktop (en als het echt niet anders kan, dan een laptop overwegen, neem alle problemen, miserie en RMA's wel erbij).
Ik zeg niet dat ik de notebook koop voor mijn opleiding. Ik koop 'm wel zodat ik op m'n gemak waar ik wil in huis een end weg internetten en muziek luisteren/delen. Als ik daarbij een middle-end notebook koop kan ik deze ook gebruiken voor een spelletje hier en daar. En de grootste reden nog - als ik een keer bij mijn ouders ben heb ik graag een computer (ik hou niet van delen) ter beschikking. Een notebook is hier dus perfect voor.

Dinsdag ga ik eens naar de Office Centre, om te kijken of ze daar 17" notebooks hebben van rond de 1000 Euro.

• HADES2001
  • Niet online
om even terug te komen over dat 10 maanden plan wat alleen de financierders iets kost is niet waar de winkel betaalt hier ook aan wat ze alleen hopen is dat je vergeet te betalen want dan ga je meteen over in 36 maanden lease plan dan verdienen ze dik(doe zelf heel veel vragen voor laser card services (Primeline))
en veel mensen lezen niet eens waarvoor ze tekennen.
Ik sluit me aan bij de rest via IBG is de beste optie winkels als dixons enzovoort die bieden wel die optie alleen meeste van zulk soort bedrijven doen zo min mogelijk met stundenten omdat ze vaak een risico groep zijn laag inkomen krap leven grote kans dat ze er meer gezeur mee krijgen dan dat ze winst maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een deal met mijn ouders gemaakt, dus geld is niet het probleem. Nu moet ik nog uitvogelen welke laptop ik waar ga kopen ;)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 16:27:
Ik heb een deal met mijn ouders gemaakt, dus geld is niet het probleem. Nu moet ik nog uitvogelen welke laptop ik waar ga kopen ;)
Zou het 17 inch gedeelte uit je hoofd zetten. MEenemen naar je ouders wordt daarmee echt GEEN pretje... Heb hier zelfs stiekem al een beetje een hekel aan mijn 15,4 inch Breedbeeld werklaptop als ik kijk naar m'n MacBookje... En dan neem ik em meestal in de auto mee :P

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 08-04-2007 16:33 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:06
Idd, met 15.4" kun je ook prima gamen. Heb er hier ook zelf één als DTR die ik overal naartoe kan slepen. Kijk gewoon voor iets leuks met een GeForce Go 7600/ ATi MR X1600 als je wilt gaan gamen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet alleen gamen wat ik wil doen op mijn toekomstige notebook. En bij een 17" heb ik een grotere resolutie dan een 15.4" me kan bieden, toch? Wat is er zo negatief aan een 17"? Het gewicht of de grootte? Ik had namelijk een vrij zware 15.4", en vond dat nooit een probleem.

• GENETX
Beide. Ik vind het zelf ook niet heel erg hoe zwaar die is. Maar de grootte. Als ik die 17" bakbeesten zie... Zelf kan mijn 15.4" precies in mn Eastpak tas wta dus perfect is. En een hogere resolutie, tsja.. In games wordt het daardoor zwaarder (zeker voor de graka's in jou budget). Verder maken die paar pixels niet snel uit lijkt mij. Er zijn ook 15.4" laptopjes met 1650x1050 resolutie wat dus hoger is als menig 17". Al is dat wel prijzig, ik weet niet wat je budget is. Ik zou eerst wel overwegen of je echt wel 17" wil en of je echt een hogere resolutie wil/nodig hebt. Het beste daarvoor kun je even in een PC zaak gaan kijken/voelen. Kun je ook direct diverse merken/modellen testen op stevigheid.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 08-04-2007 17:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 16:52:
En bij een 17" heb ik een grotere resolutie dan een 15.4" me kan bieden, toch?
Bij de laptop die ik besteld heb, maakte het niks uit qua resolutie. (15,4" of 17")

Verwijderd

Topicstarter
Die resoluties ben ik niet van plan te gebruiken in games, als het spel het niet aankan. Ik heb altijd op mid-end PCs en met mid-end laptops gewerkt, dus ik ben het wel gewend om de resolutie in een spel een tikkeltje naar beneden te halen - ik vind dat niet zo erg. Het gaat mij meer om de resolutie voor het reguliere gebruik (internet, msn, tekstverwerken), waar ik de laptop dus ook het meeste mee zal 'belasten'.

Budget is er niet, maar ik moet mijn ouders wel terugbetalen, dus ik ben niet van plan ver over de 1000 Euro te gaan. Zolang er niet zo'n afzichtelijke Intel graphics-card in zit, zal het allemaal wel te doen zijn.

Ik zat zelf te denken aan de Acer Aspire 9302 SWMI (AS9302WSMi - http://www.acer.nl/acereu...&crc=81545379#inu57_35305);
Legitieme Windows Vista™ Home Premium, AMD Turion™ 64 X2 TL50 processor (1.6GHz), 17TFT WXGA+ CrystalBrite, 1024MB DDR II RAM (2x 512), 80GB HDD (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell LiIon, 56K modem, Gigabit & Wireless Lan 802.11a/b/g, NVidia GeForce 6100 384MB TC, 5-in-1 card reader, 0.3MP Orbicam
Deze kost rond de 1000 Euro, maar een huisgenoot heeft een Acer en is er alles behalve blij mee. Ik heb ook nog niet goed bekeken hoe goed die videokaart is (ben nu niet thuis) etc.

Wat betreft het vervoeren - ik kan voor 30 Euro natuurlijk een laptoptas kopen voor 17".

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-12 22:17

greatgonzo

schit-te-rend!

jammer dat je net iets te laat bent, bij de media markt hadden ze vorige week enkele scherp geprijste laptops in de aanbieding

• Jooz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-03-2023
Bijna niemand met een Acer is er blij mee ? altans ik ken nog niemand .. :9

Maar wat jij hebt is een beetje een probleem met je zelf, je gaat geld lenen voor iets dat je eigenlijk niet eens nodig hebt ? als je zo later gaat leven wordt het geen pretje kan ik je vertellen, mischien een beetje overdreven in jouwn geval maar des te minder geld je uitgeeft aan je pc/laptop des korter hoef je aan je ouders af te betalen en houd je geld over voor "leukere dingen" ;)

"The true sign of intelligence is not knowledge but imagination."

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je met low-budget (als je gaat lenen, dat zit je op lowbudget) perse een laptop wilt, dan naar een Acer met 1GB ram zoeken. Eenvoudig processortje, grafische kaartje en vooral de prijs laag houden.

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-12 21:37
Veel winkels bieden het aan via Primeline en Comfort card maar dat is hetzelfde bedrijf (RBS). Je kan kiezen om uitgestelde betaling te krijgen (na 1.5 jaar alles in 1 keer rentevrij), per maand een bedrag te betalen of om na 1.5 jaar voor een flink aantal maanden per maand te laten betalen.
Ik zou je net als velen hier aanraden om gewoon even door te sparen iig,

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Bij Dixons hebben ze nu toch een aanbieding van een Compaq die je in termijnen kunt betalen?

Dixons

• GENETX
Een Acer is echt af te raden en die videokaart is gewoon niet voor games. Integrated kaartje...

De Asus F3Tc en F3Jc zijn te krijgen voor onder de 1000 euro. 15.4" en met 2 jaar garantie. Zijn ookdirect wat steviger als de troep van Acer. Deze laptops hebben een GeForce Go 7300 waar mee te gamen is. De F3Tc is met AMD CPU, de F3Jc met Intel. De F3Tc heb je voor zo'n 900, de F3Jc voor ~50 meer. Dan nog een interessante quote uit een ander topic:
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 20:16:
Deze laptop maakt ook wel een goede kans:

Toshiba Satellite A100-812
Display: 15.4", TruBrite WXGA Resolutie 1280x800
Intel Centrino Duo
Processor: Mobile Intel Core Duo T2250 (1.73Ghz)
Bussnelheid: 533Mhz
L2 Cache: 2MB
Chipset: Intel 945PM
Geheugen: 1GB DDR2 PC4300 (max 4GB)
Videokaart: NVIDIA GeForce Go 7600 256MB
Harddisk: 160GB
Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
Modem 56K V.90
LAN 100Mbit
WLAN 54Mbit
1x PCMCIA II, 1x Express Card, VGA-Out, Microfoon-in, Line-in
4x USB2.0
1x Firewire
Bluetooth
TV-Out: S-VHS
5 in 1 Card Reader
Microsoft Windows Vista Home Premium Edition
Afmetingen: 360x267x29,8-36,8mm
Gewicht: 2,72kg

994,50 euris

Ik denk dat deze wel beter is dan die ASUS
Die 7600 is een waar game monster :)

Verder kun je prima typen op 1280x800 of internetten, daar heb je geen hoge resolutie nodig. Die 100 pixels in hoogte gaan het echt niet maken.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 08-04-2007 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er inderdaad goed uit (mijn PC heeft een GeForce 7600GS), maar er zijn toch ook 17" uitvoeringen van die laptop? Ik geloof namelijk dat een vriend van mij een 17" Toshiba Satellite heeft. Ik vind dat kleine beetje extra qua grootte en vaak de numpad wel enorm fijn.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 22:16:
en vaak de numpad wel enorm fijn.
Noem jij maar 'n paar laptops op die dit hebben, k ken alleen 2 Fujitsu's(of hoe je 't ook moge schrijven)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Hellsystem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 17:36
http://www.laptopplus.nl/

een web-winkel ;)

waar je keuze hebt uit genoeg laptop's

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op zondag 08 april 2007 @ 22:19:
[...]

Noem jij maar 'n paar laptops op die dit hebben, k ken alleen 2 Fujitsu's(of hoe je 't ook moge schrijven)
Zoals ik al zei, de Toshiba Satellite - Afbeeldingslocatie: http://www.qplaza.nl/images/hri_satellite_p100_serie_de.jpg

En waar ik niet al te lang geleden iets over tikte - Afbeeldingslocatie: http://www.ast-computers.com/catalog/images/acnbas9500.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 22:24 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

En dan heb je ze ook wel weer gehad ;)

Is die Toshiba trouwens al in NL te koop dan?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op zondag 08 april 2007 @ 22:26:
En dan heb je ze ook wel weer gehad ;)

Is die Toshiba trouwens al in NL te koop dan?
Tja, ik heb geen scriptie geschreven over notebooks met een numpad, maar als je op Google wat speelt vind je vast ook wel meer notebooks van 17" die 't hebben.

Ik weet niet hoe lang die Toshiba te koop is, en of hij wel te koop is. Ik heb 'm alleen een paar keer gebruikt, ik heb me er niet in verdiept.

• ThinkPad
  • Laatst online: 13:39
Die numpads zijn ook extern te vinden, via USB.

Het is dat je het weet ;)

http://images.google.nl/i...oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPad schreef op zondag 08 april 2007 @ 22:43:
Die numpads zijn ook extern te vinden, via USB.

Het is dat je het weet ;)

http://images.google.nl/i...oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi
Ja dat snap ik, maar dat is net zo handig als een notebook zonder wireless internet aanschaffen en dan vervolgens via USB een wireless adapter eraan hangen, als je er waarde aan hecht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu deze samenstelling gemaakt bij Dell - http://img141.imageshack.us/img141/306/dellap7.png

Enig commentaar hierop?

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bespaar niet op garantie/levensduur, deze laptop gaat slechts 1 jaar mee. Afhankelijk van het aantal jaar dat je met een laptop wilt doen, kies je het aantal jaar garantie. Na de garantie heb je slechts een wegwerpproduct over. Herstellingen kan je niet zelf doen en de fabrikant zal bakken geld vragen. (En laptops worden snel gesloopt, harde schijven sneuvelen na 1 à 2 jaar intensief gebruik en er kan nog wat stuk gaan)

Zo zijn er meer van die lastige factoren die een laptop onnodig duur en onbetrouwbaar maken tov een desktop. Weet waar je aan begint.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 09-04-2007 13:24 ]

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-12 23:29
op http://www.laptopplus.nl/lease_products.php?sub=b kan je ook in termijnen betalen... weet niet of het goedkoop is maar is ook 1 jaar garantie dus ik zelf zou het niet doen

heb ff opgezocht normaal kost die Acer Aspire 17 inch Media Centre 730 in PW en totaal betaal je daaro 1184 8)7
betaal je 454 meer 8)7 |:( :X

ze zijn wel nog zo slim geweest om het model nummer weg te laten :+

[ Voor 40% gewijzigd door kadooosh op 11-04-2007 11:26 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
rapture schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:23:
Bespaar niet op garantie/levensduur, deze laptop gaat slechts 1 jaar mee. Afhankelijk van het aantal jaar dat je met een laptop wilt doen, kies je het aantal jaar garantie. Na de garantie heb je slechts een wegwerpproduct over. Herstellingen kan je niet zelf doen en de fabrikant zal bakken geld vragen. (En laptops worden snel gesloopt, harde schijven sneuvelen na 1 à 2 jaar intensief gebruik en er kan nog wat stuk gaan)
Even wat tegengas: dingen als toetsenborden slijten vrij hard en een gebroken mobo of scherm is idd einde verhaal, maar harde schijven sneuvelen echt niet massaal na 1 a 2 jaar, dan heb je gewoon dikke pech gehad. Ik heb jarenlang gewerkt bij bedrijven die zonder problemen 3 a 4 jaar met hun grote assortiment Dells, Fujitsu's en Toshibas deden, en dat waren echt geen dure modellen. Het zal je verbazen hoe lang laptops het nog uithouden - mijn Dell uit 2001 wordt nog steeds dagelijks gebruikt en heeft alleen een nieuw toetsenbord nodig gehad. Ook: als je je laptop uit je handen laat vallen heb je niets aan garantie.

Bedenk ook dat de dagwaarde (prijs van tweedehands vergelijkbare laptop) na anderhalf jaar nog maar de helft is van je aankoopbedrag. Ik blijf het nogal krom vinden om voor 2 jaar extra garantie een paar honderd euro extra te betalen, terwijl die €1000 laptop tegen die tijd nog maar een dagwaarde heeft van hooguit €500.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dreamvoid schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:55:
Even wat tegengas: dingen als toetsenborden slijten vrij hard en een gebroken mobo of scherm is idd einde verhaal, maar harde schijven sneuvelen echt niet massaal na 1 a 2 jaar, dan heb je gewoon dikke pech gehad. Ik heb jarenlang gewerkt bij bedrijven die zonder problemen 3 a 4 jaar met hun grote assortiment Dells, Fujitsu's en Toshibas deden, en dat waren echt geen dure modellen. Het zal je verbazen hoe lang laptops het nog uithouden - mijn Dell uit 2001 wordt nog steeds dagelijks gebruikt en heeft alleen een nieuw toetsenbord nodig gehad. Ook: als je je laptop uit je handen laat vallen heb je niets aan garantie.
De hoofdleverancier van laptops aan het onderwijs in België had mijn stelling "laptop harde schijven gaan na 1 à 2 jaar eraan" bevestigd. Volgens de hoofdleverancier van laptops zijn harde schijven in laptops dicht verpakt zodat er geen airflow voor koeling mogelijk is, hierdoor worden ze lekker gaar na verloop van tijd (gebruikelijke temperatuur is meestal enkele graden lager dan het maximum dat ze volgens de datasheets aankunnen en dat kan weleens ook wat warmer worden.). Dan spreek ik nog niet over laptopgebruik in de trein, daar worden de harde schijven door elkaar geschud. Dan moet het vervangen worden, een kwaaltje zoals oude wagens die in de winter niet meer zo gemakkelijk starten.

Intensief gebruik zoals wij dat aan de hoge school kennen, zorgt ervoor dat de harde schijven na 1 à 2 jaar raar beginnen te doen. Tikken, schrapen en andere symptomen die het einde van de schijf aankonden. Zelfs IT-studenten hebben meestal niet door dat hun harde schijf aan het sneuvelen is, als een tweaker dat vertelt, dan worden de laptops op RMA gestuurd. Hou rekening dat niet iedereen weet dat zijn/haar laptop niet meer normaal draait, tja dan worden ze niet op RMA gestuurd.
Bedenk ook dat de dagwaarde (prijs van tweedehands vergelijkbare laptop) na anderhalf jaar nog maar de helft is van je aankoopbedrag. Ik blijf het nogal krom vinden om voor 2 jaar extra garantie een paar honderd euro extra te betalen, terwijl die €1000 laptop tegen die tijd nog maar een dagwaarde heeft van hooguit €500.
Als je 3 jaar met een laptop wilt werken, kan je bv een 1000 euro laptop + 200 euro garantie erbij nemen, voor 1200 euro kan je 3 jaar werken. Een andere mogelijkheid is 1000 euro laptop, na anderhalf jaar is het stuk en je haalt op marktplaats met 500 euro laptop met vergelijkbare specs. 1500 (en hoger) euro voor 3 jaar. Aantal jaren garantie is hoofdzakelijk afhankelijk van hoelang je met een bepaalde laptop wilt werken. Als je elke 2 jaar een nieuwe laptop wilt, dan heb je minder garantie nodig, dan iemand die minstens 3 jaar met een laptop wilt doen.
Pagina: 1