H8SSL-i wil niet booten, ook na RMA

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Ik heb deze opstelling voor een servertje:
Supermicro H8SSL-i http://www.supermicro.com...pteron/HT1000/H8SSL-i.cfm
Opteron 144, op socket 939 (de machine gaat alleen samba serveren, dus een dikkere setup is totaal niet nuttig).
1 DIMM van 512mb, Kingston, cas2.5, reg ecc, pc3200.
Aopen 450W PSU (consumenten dingie) en een Tagan 650W server psu

Nu is het zo dat deze combinatie niet werkt, het mobo geeft 6 piepjes... hetgeen duidt op een memory error. "No memory in system" aldus de manpage.

DIMM1A is dan bevolkt.

Nou ja denk ik, dat ram kan wel stuk zijn. RAM uit desktop gepakt (met mobo daarin is ook een SM, met REG ECC). Zowel 2x 512mb Samsung (van de recommendend memory list van SM) als Kingston mem, allebei reg ecc.

Zelfde error. Aan het ram ligt het niet, heb ik daarna geverifieerd met memtest.
Toen mobo maar RMA gedaan; gisteren een nieuwe gehad. Same issue.

Nu heb ik al vaker 2x achter elkaar vage-DOA gehad bij Supermicro, maar ik begin toch aan de proc te denken (opteron == integrated memory controller). Echter heb ik geen andere 939 spullen.

Wat denken jullie?
Er begint wat haast achter het klusje te komen, en kan niet 3 weken weer een RMA gaan generen bij SuperMicro in de hoop dat dat het oplost (wel natuurlijk als ik weet dat dat het issue veroorzaakt).

Terug naar de winkel is niet echt een optie: zowel de proc als het mobo komen bij een andere toko vandaan.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Koop via internet de goedkoopste s939 CPU die je kunt vinden, even testen en weer doorverkopen :).

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
The__Virus schreef op zondag 08 april 2007 @ 08:44:
Koop via internet de goedkoopste s939 CPU die je kunt vinden, even testen en weer doorverkopen :).
de goedkoopste s939 CPU die registered RAM slikt is nog steeds een optie dacht ik, dus ben je alsnog veel geld kwijt....

Ik zie nu op die site die de TS aandraagt dat het mobo helemaal geen reg.ecc geheugen ondersteund! s939 procs standaard ook niet dacht ik. Alleen de s940 varianten doen reg.ecc. Probeer dus gewoon eens standaard DDR geheugen te gebruiken. PC3200 non ecc. Koop die een tweedehands en test ermee!

[ Voor 31% gewijzigd door -ErikE- op 08-04-2007 13:13 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
jongens:

ik zal dan een nieuwe opteron erbij moeten kopen om het te testen: vind ik beetje zonde. Zou ook niet weten aan wie ik hem kwijt moet.

het mobo zou het wel moeten ondersteunen:
DDR 400/333MHz un-buffered ECC/non-ECC SDRAM 72-bit, 184-pin gold-plated DIMMs
Ik zal er eens een reepje gewoon ram in steken, kijken wat hij doet.

afaik zou het mobo het wel gewoon moeten doen, alleen danzonder ECC mogelijkheden indien het mobo geen ECC ondersteunt.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
ECC != Registered: mijn A8N SLI (s939) kan ook ECC aan (staat een optie in de BIOS), maar registered geheugen zal ie niet fijn vinden, dat is gewoon totaal verschillend. Dus hij ondersteunt simpelweg geen reg. geheugen. Wat ook logisch is, aangezien geen enkele s939 CPU/bord dit kan. Bovendien is reg. geheugen vaak om grotere hoeveelheden kwijt te kunnen (verkleint de last op de geheugencontroller).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja ik merk net dat hij het met gewoon geheugen wel goed doet.
niet echt handig van me.

iig opgelost, dank je wel.
Pagina: 1