Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LCD camera stuk; te repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gst56767
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 01:45
Hoi,

Mijn Sony DSC H1 liet ik perongeluk vallen.
Als ik hem nu aan zet is de LCD/ TFT alleen wit van kleur maar geeft geen beelden weer.
Ik neem aan dat de backlight nog wel werkt maar de LCD paneel zelf niet?
De linker onder hoek is voor een paar millimeter zwart van kleur en is beschadigd,

Wat ik me nu afvraagd is, werkt de hele LCD scherm niet om dat een paar kleine pixels beschadigd zijn?
Is dat normaal voor een lcd scherm?

De zoeker werkt nog steeds.

Ik ben redelijk handig met solderen etc.
Ik heb hem ook open gemaakt maar ik zie geen losse verbinding bij het schermpje of iets dergelijks.

Help aub :'( :'(

[ Voor 12% gewijzigd door gst56767 op 08-04-2007 03:54 ]

Verwijderd

Je backlight wordt apart met apart stekkertje geregeld, ten minste dat was bij mijns build in tft scherm van mijn laptop. Die andere heeft veel meer snoeren en die regelt de pixels, en die is waarschijnlijk kapot?

Let op: ik kan er compleet naast zitten!

• gst56767
Dag elwin,
Ik hoop idd dat gewoon een kabel of stekker los zit, met een kleine pitje in de hoek kan ik wel leven ik ga hem nogis openen.

Verwijderd

En al enig resultaat? Misschien de snoertjes vervangen. Dit is wel een gepriegel, wat het zijn hele kleine kabeltjes waarschijnlijk?

• gst56767
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 02:22:
En al enig resultaat? Misschien de snoertjes vervangen. Dit is wel een gepriegel, wat het zijn hele kleine kabeltjes waarschijnlijk?
Ja idd, ik durf eerlijk gezegd de hele schermpje niet echt uit elkaar te halen.
Tot dat ik zeker weet dat er hoop is dat het schermpje wel werkt als ik dat kabeltje weer goed krijgt.
Ik zie voor de rest winig eraan. Het zijn van die koper gekleurde platte micro kabel setjes weetje wel?
Op de print plaat.
Ik zie wel nu 2 lijnen op het scherpmje. rood en blauw... :/

Op zich is de hele lcd nog goed.

Alleen vreemd dat het weergave gewoon 'wit' is.

Verwijderd

Misschien moet je toch proberen het scherm meer uit elkaar te krijggen om te kijken of er iets los zit. Misschien een idee om eerst even te gaan slapen en op een wat later tijdstip met daglicht uitgebreid te gaan pielen? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 02:33 ]

• gst56767
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 02:33:
Misschien moet je toch proberen het scherm meer uit elkaar te krijggen om te kijken of er iets los zit. Misschien een idee om eerst even te gaan slapen en op een wat later tijdstip met daglicht uitgebreid te gaan pielen? :P
Ik zal met mijn mobieltje een paar fotos maken, van de binnenkant.

Verwijderd

Doet de camera het nog wel verder? (Dus kun je nog foto's maken en op de pc bekijken?)
Maw: is alleen het lcd-scherm kapot?

• gst56767
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 02:39:
Doet de camera het nog wel verder? (Dus kun je nog foto's maken en op de pc bekijken?)
Maw: is alleen het lcd-scherm kapot?
Yep.
Btw, ik heb hem helemaal eruit gehaald zo als je zei.
Uiteindelijk is hij verbonden met 1 platte kabel achter en 1 kabel aan de zeijkant voor tl backlight.
Ik post zo fotos, niet echt goede maar wel ok - mobieltje fotos.
Maar als je nu naar bed gaat is het prima hoor, ;)
In de ochtend weer een dag. :*)

• gst56767
Ik heb deze handinge pagina gevonden, daar lijkt het erg op moet ik zeggen.
Alleen mijn lcd schermpje is lang niet zo erg beschadigd.

www.pasieka.com/static/simon/fixcam/

[ Voor 16% gewijzigd door gst56767 op 08-04-2007 03:45 ]

• gst56767
Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/4519/sonydsch1screenhf0.jpg

Op de eerste foto kun je de beschadiging zien.
Het is te klein om de hele scherm niet te laten werken vind ik.
Of zijn alle pixels met elkaar verbonden net als kerstlampen in het serie aangesloten?? ;)

2de foto- Overzicht

3de foto- LCD kabel.

Dat kabeltje heeft een code van : APF336AK.
Mischien is dat ergens los verkrijgbaar?

4de foto- Backlight kabel, ten minste daar ga ik vanuit.
Het zijn er maar 3.

Betere fotos kan ik helaas niet maken met mijn mobieltje. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door gst56767 op 08-04-2007 03:50 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

Ondanks dat het een fototoestel betreft vind ik het meer iets voor Elektronika.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Die dikkere kabel ziet eruit alsof je hem makkelijk kunt vervangen. Dat raadt ik dus ook aan. Als dat het probleem niet verhelpt, dan zit er binnenin je lcdscherm iets niet goed en dan wordt het waarschijnlijk vervangen van het LCD-scherm.
En als het werkt uiteindelijk dan heb je dus een paar dode pixels in de linkeronderhoek, hoewel ik die plek niet op de lcd zelf ziet, maar kan aan foto's liggen?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Die dikke kabel zit vaak aan 1 kant vast, en dat is niet iets wat je zelf kan bevestigen, die kabel zitten met een soort geleidende hittelijm vast (als ze vast zitten, kan zijn dat het een stekker is)

Ik denk zelf dat het niet te kabel is. Het kan wel de kabel zijn, maar zo'n zwarte vlek duid erop dat het scherm daar zoveel kracht te voorduren heeft gehad dat de kristallagen van elkaar zijn gekomen.
En aangezien het net de plek is waar ook de aansluiting zit is er een goede kans dat daar de lijn/kolom besturing (die daar aangesloten zit) los gekomen is, ikzelf denk niet dat het te repareren is.

Kleine kabeltje is inderdaad de backlight.
Pixels zijn trouwens 'aangesloten' in een raster, dat is opzich best storingsbestendig, op de aansluiting na...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb je topic even een andere naam gegeven; deze dekt de inhoud wat beter.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het scherm is los leverbaar bij o.a. ASWO. Iedere goede electronica zaak kan daar waarschijnlijk bestellen. De verkoopprijs zal een dikke 100 Euro zijn. (adviesprijs 138,-)

• gst56767
_Jeffrey_ schreef op zondag 08 april 2007 @ 14:28:
Het scherm is los leverbaar bij o.a. ASWO. Iedere goede electronica zaak kan daar waarschijnlijk bestellen. De verkoopprijs zal een dikke 100 Euro zijn. (adviesprijs 138,-)
Iedereen bedankt voor jullie reply,
Ik ga eerst dat kabeltje probere te bypasen.
Anders moet de hele lcd idd vervangen worden.

Dat LCD schermpje heeft een code achter op : 5Z1315X
Zou dat helpen om een vervanger te vinden bijv bij ASWO?

We gebruiken hem nog steeds de komende dagen om fotos te maken.
Dus ben ik bang dat hij straks helemaal niet werkt door kortsluiting e.d
Dus als we even vrij hebben ga ik dat kabeltje proberen te bypasen.
Ik heb een andere cybershot waarbij hij maar 1 seconden aanblijft ook heel raar, misschien de condensator of iets dergelijks dat stuk is.
Deze H1 hebben we als vervanger gekocht. :/

• gst56767
http://eshop.euras.com/detailsseite..........

Volgens de site moet dat em zijn.

Sony DSC H1 Display.

Ziet er vreemd uit op de foto :)

[ Voor 17% gewijzigd door gst56767 op 08-04-2007 17:17 ]

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 08:48

dodo79

witte dikke tonnie

heb even wat voor je opgezocht.
Lcd panel is type ACX336AK-3 met als sony partnummer 875322936 kosten inkoop ongeveer €32.

mocht je het backlight nodig hebben dan is de naam BLOCK, LIGHT GUIDE PLATE sony part nummer 147901511 en kosten inkoop ongeveer €15.

als je wil weten hoe ik aan deze info kan komen........ ik heb toegang tot bijna alle sony service manuals.
Als je contact opneemt met sony nederland en je vraagt om deze onderdelen kunnen ze je wel helpen denk ik.
Kan echter niks zeggen wat ze als prijzen rekenen, aangezien de gegeven prijzen inkoopprijzen zijn.

suc6

omdat het kan!

• gst56767
dodo79 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:29:
heb even wat voor je opgezocht.
Lcd panel is type ACX336AK-3 met als sony partnummer 875322936 kosten inkoop ongeveer €32.

mocht je het backlight nodig hebben dan is de naam BLOCK, LIGHT GUIDE PLATE sony part nummer 147901511 en kosten inkoop ongeveer €15.

als je wil weten hoe ik aan deze info kan komen........ ik heb toegang tot bijna alle sony service manuals.
Als je contact opneemt met sony nederland en je vraagt om deze onderdelen kunnen ze je wel helpen denk ik.
Kan echter niks zeggen wat ze als prijzen rekenen, aangezien de gegeven prijzen inkoopprijzen zijn.

suc6
Bedankt voor je reply,

Vreemd genoeg heb ik geen melding gekregen via email over je reply.
Ik heb net toevallig gekeken.
Pagina: 1