Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lieve waarde medetweakers,

Laatst las ik ergens dat de ISO ratings van de 30D niet overeenkwamen met de werkelijke ISO spanningen op de sensor, maar de ISO 125 bijvoorbeeld een gepushete ISO was en 160 een gedownpushete ISO200.

Was een uitgebreide test maar ik weet zo niet meer waar die te vinden is.

Nu heb ik zelf de 5D en ook daar kan ik dezelfde ISO ratings kiezen. Mijn vermoeden is heel sterk dat ook hier hetzelfde 'truukje' toegepast wordt waardoor ik deze settings eigenlijk een beetje probeer te vermijden.

Kan iemand me vertellen of dit ook zo is, of dat ik het fout heb? Liefst natuurlijk met een bron naar een test.

Bij voorbaat heel veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

ik wel al een paar keer gelezen dat de 30D standaard 1 stop lichtsterker is dan je zou verwachten, of dat foefjes zijn weet ik ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Sharky op 08-04-2007 00:02 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:34

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Was op het forum van DPReview.com

http://forums.dpreview.co...rum=1019&message=19721647

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Fairy schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 23:59:
Lieve waarde medetweakers,

Laatst las ik ergens dat de ISO ratings van de 30D niet overeenkwamen met de werkelijke ISO spanningen op de sensor, maar de ISO 125 bijvoorbeeld een gepushete ISO was en 160 een gedownpushete ISO200.

Was een uitgebreide test maar ik weet zo niet meer waar die te vinden is.

Nu heb ik zelf de 5D en ook daar kan ik dezelfde ISO ratings kiezen. Mijn vermoeden is heel sterk dat ook hier hetzelfde 'truukje' toegepast wordt waardoor ik deze settings eigenlijk een beetje probeer te vermijden.

Kan iemand me vertellen of dit ook zo is, of dat ik het fout heb? Liefst natuurlijk met een bron naar een test.

Bij voorbaat heel veel dank!
Heb dit ook gelezen, maar echt interessant is het niet. Zorg gewoon dat je gewoon ISO 100,200,400,800 en 1600 aanhoud. Heb je nergens last van. Net als ISO640.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 23:09
Fairy, er loopt op DPZ ook een draadje over en het schijnt inderdaad zo te zijn dat de 30D "softwarematig" de ISO's pushed en pulled. De 5D en 1D-serie heeft hier geen last van voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
GerardHenninger schreef op zondag 08 april 2007 @ 08:31:
Fairy, er loopt op DPZ ook een draadje over en het schijnt inderdaad zo te zijn dat de 30D "softwarematig" de ISO's pushed en pulled. De 5D en 1D-serie heeft hier geen last van voor zover ik weet.
Ook dank je voor de info.

Ik zou toch wel graag zeker willen weten of de 5D hier inderdaad geen 'last' van heeft.

Ik hoop dat iemand hier uitsluitsel over kan geven.

Niet dat het zo erg is, maar pushen en pullen altijd zélf achteraf en liever niet via de ISO settings. Nu vermijd ik steeds de derde stops iso's terwijl het misschien niet eens nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
op http://www.openphotograph...owthread.php?t=546&page=6

Kom ik wel een reactie tegen van Asher Kelman:
September 18th, 2006, 09:18 PM >> http://www.openphotograph...t.php?p=9076&postcount=53

Hier lijkt het er wel op dat de 5D dus ook pushed. Dus ik hou toch maar mijn 100-200-400-800-1600-H aan.

ISO160 pushed heeft bijna dezelfde noise floor op zwart als ISO800.

De 5D is wel een camera met de minste ruis op dit moment, maar die tussenstapjes doen daar wel afbreuk aan,dus die ga ik niet gebruiken. In eerste instantie dacht ik nog dat het een leuke ISO waarde is als je een beetje tussen 100 wilt zitten maar net niet op 200, maar dit valt toch tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
Kan je het niet testen? Maak eens wat foto's met verschillende ISO waarden in verschillende omstandigheden en bekijk de resultaten. Misschien zie je geen zichtbaar verschil oid. :)

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

theorie is leuk, maar test het zelf eens, zie je zelf het verschil niet, dan is het toch prima :)
Bovendien, dat iso160 evenveel noise zou hebben als iso800 is wel wat overdreven denk ik, daar zou canon zelf ook niet tevreden mee zijn. Ik denk dat het allemaal wel mee valt en dat je gewoon lekker moet genieten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
nomad85 schreef op zondag 08 april 2007 @ 11:22:
theorie is leuk, maar test het zelf eens, zie je zelf het verschil niet, dan is het toch prima :)
Bovendien, dat iso160 evenveel noise zou hebben als iso800 is wel wat overdreven denk ik, daar zou canon zelf ook niet tevreden mee zijn. Ik denk dat het allemaal wel mee valt en dat je gewoon lekker moet genieten.
Ik zeg niet dat ISO160 net zo veel ruis heeft als ISO800. Ik zeg dat het dezelfde noise floor heeft. Hoeveelheid lumi/chromi noise is idd een stuk minder.

Aangezien ik nog wel eens push en pull met belichting wil ik geen halve waarden gebruiken, dit omdat ik dan mogelijk een downpush weer ga pushen waardoor de kwaliteit gewoon minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Fairy schreef op zondag 08 april 2007 @ 11:46:
[...]

Ik zeg niet dat ISO160 net zo veel ruis heeft als ISO800. Ik zeg dat het dezelfde noise floor heeft. Hoeveelheid lumi/chromi noise is idd een stuk minder.

Aangezien ik nog wel eens push en pull met belichting wil ik geen halve waarden gebruiken, dit omdat ik dan mogelijk een downpush weer ga pushen waardoor de kwaliteit gewoon minder wordt.
oh, ik wist niet wat noise floor was, dacht gewoon ruis.....nee oke, dan heb ik niks gezegd :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:40
Stinger666 schreef op zondag 08 april 2007 @ 03:34:. Zorg gewoon dat je gewoon ISO 100,200,400,800 en 1600 aanhoud. Heb je nergens last van
Je moet bij de 30D juist waardes van 160, 320, 640, 1250 aanhouden als je een ruis-freak bent ("expose to the right"-idee) Al heb ik wel het vermoeden dat je dan minder dynamic range overhoudt in de lichtere gedeeltes. De standaard waardes zijn natuurlijk altijd prima

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Er worden hier een paar dingen door elkaar gehaald:

• Canon is standaard ongeveer 1/3de stop gevoeliger dan gespeficeerd. ISO3200 op de camera komt overeen met een ISO4000. Des te indrukwekkender zijn de ruisprestaties eigenlijk :)
• De 30D interpoleert inderdaad de tussenliggende 1/3de iso-stops. Welke je het beste kunt gebruiken zie je in de grafiek op DPR terug.
• Expose to the right is weer iets anders: dat is het maximeren van je S/R ratio om zo min mogelijk ruis te krijgen. Dit is verder onafhankelijk van het hele 1/3de stop gevoeliger zijn verhaal :)
• ISO160, 320, 640, etc mogen dan het minst gevoelig zijn voor ruis; je verliest dynamisch bereik doordat ze in feite teruggepushed worden in de camera.
nomad85 schreef op zondag 08 april 2007 @ 11:22:
Je merkt het wel degelijk. Ik schiet altijd iso1250 of 1600 ipv 1000, de hoeveelheid ruis op de 30D bij iso1000 is gewoon aanzienlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 08-04-2007 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:40
neographikal schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:12:
• Expose to the right is weer iets anders: dat is het maximeren van je S/R ratio om zo min mogelijk ruis te krijgen. Dit is verder onafhankelijk van het hele 1/3de stop gevoeliger zijn verhaal :)
Natuurlijk is expose to the right iets anders, maar het achterliggende idee daarvan is dus ook hierbij van toepassing. Dat 1/3 stop-gevoeliger verhaal moet je er volledig buiten laten, gaat het hier helemaal niet over.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
inquestos schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:18:
het achterliggende idee daarvan is dus ook hierbij van toepassing
Zou je me dit willen uitleggen, want dit zie ik niet. Je bent toch bezig om DR weg te gooien die je zelf ook had kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
neographikal schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:23:
[...]

Zou je me dit willen uitleggen, want dit zie ik niet. Je bent toch bezig om DR weg te gooien die je zelf ook had kunnen gebruiken?
Hee Sander offtopic, zitten er komende weken weer een meeting aan te komen ergens?
Heb er wel weer zin in en mijn vriendin ook, maar zo'n geweldige organisator ben ik nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
offtopic:
Zet je DM eens aan dan :) Wolf en ik zijn wel weer met wat bezig en ik zit aan een bliksemmeet te denken op korte termijn :)

[ Voor 56% gewijzigd door neographikal op 08-04-2007 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
neographikal schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:55:
offtopic:
Zet je DM eens aan dan :) Wolf en ik zijn wel weer met wat bezig en ik zit aan een bliksemmeet te denken op korte termijn :)
DM :?

Of ben ik nie wakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Direct messaging, zie je prefs.

[Meeting]Straatfotografie in de grote stad!

voor de liefhebber :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Die optie kende ik nog niet, nou hij staat aan, geen idee of het werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:13

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Kleine kanttekening: terugpushen is toch gewoon pullen? :)

Verder vermijd ik ook altijd de tussenliggende ISO-waarden.
Pagina: 1