Gigiabit switch, 100Mbps clients, 1Gbps server

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Just checking.......

Als ik een simpele file/printserver uitrust met een Gigabit netwerk kaart, via een gigabit UTP kabel aansluit op een Gigabit swtich, maar de clients (6 stuks) zijn allemaal nog 'gewoon' 100Mbps varianten, dan krijg ik toch nog steeds wel een aardige performance boost tov alles in 100Mbps uitgevoerd?

De server communiceert dan op 1000Mbps met de swtich, dia dat ook gewoon aankan. De client kunnen niet sneller dan 100Mbps, maar de server capaciteit is dan wel groter.....
Of maak ik een denk fout hier?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:45
Ja, het zal nog steeds een verbetering opleveren op het moment dat meerdere clients tegelijkertijd iets van je server verlangen.

^ Wat hij zegt.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 22:54

Sjod

Ik ben goed luisterend

Je denkwijze is goed. Meerde pc's kunnen snelle tegelijker tijd met de server comunniceren, mits je gebruikt maakt van een goede switch (capaciteit backplane)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Nee, je denkt compleet goed.
Koop alleen wel een goeie GBit kaart.

Intel/3Com ofzo.
Sweex, Sitecom, Belkin, en al dat soort realtek/sis/via based zuigt nogal, geeft hoge processorload en is traag.
Ga er ook vanuit dat je in praktijk maar 300 Mbit haalt. (ik wel, en meerdere mensen hier op GoT)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 13:19

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Doorvoersnelheid is afhankelijk van de volgende factoren:
- Switch (1000Mbps op de doos wil nog niet zeggen dat je dat ook gaat halen als je met meerdere PC tegelijkertijd aan het communiceren ben)
- Bekabeling. Standaard CAT5 bekabeling is nml niet echt geschikt voor 1Gbps
- Verkeer op de bussen van je PC/laptop. Mijn PC <->Server heeft een hogere doorvoer (circa 500Mbps) dan mijn laptop <-> server (tusen de 250 en 300Mbps). Alle 3 hebben ze 1Gbps NIC's
- netwerk kaart
- OS

Je zal zeker een verbetering zien, maar staar je niet blind op die 1Gbps.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-03 20:27

BHQ

Die kaartjes hebben als ik het wel heb gewoon Marvell chips. Die zitten ook op oa. 3Com kaartjes, zo beroerd zullen ze echt niet zijn ;)
Pagina: 1