Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik mijn oude metz 45 flitser gebruiken bij (of als slave van) mijn nieuwe canon eos 400d.
Die oude flitser heeft veel betere resutlaten dan het kleine flitsertje dat in de canon is ingebouwd. Iemand een idee hoe je dit voor elkaar krijgt. Canon zelf geeft niet thuis omdat Metz een andere fabrikant is en op de site van Metz geven ze alleen aan dat de nieuwste Metz flitsers WEL op de Eos 400d passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
Ik heb zelf ook een oude Metz 45 (CT4) die ik in combinatie met een Nikon D200 gebruik.
Omdat die combinatie geen TTL-meting ondersteunt, gebruik ik de Metz ofwel op manual ofwel op de A-stand, waarbij de Metz zijn flitsduur bepaalt met zijn ingebouwde sensor.
Mijn D200 zet ik dan ook op manual, waarbij ik de sluitertijd gebruik om de invloed van het omgevingslicht te regelen. Met behulp van je cameradiafragma regel je vervolgens de belichting van de flitser.
Voordeel van de A-stand op de flitser is dat hij zelf de flitsduur aanpast aan het onderwerp, weliswaar niet zo geavanceerd als bij TTL, maar zeker bruikbaar. Als je een paar proefflitsen maakt en aan de hand daarvan je cameradiafragma instelt, krijg je behoorlijk goede resultaten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als 't een 45-CT1 is, moet je oppassen. Oudere versies van die flitser geven een te hoge synchronisatiepuls af, en kunnen daarmee je camera omzeep helpen. Nieuwere (of minder oude) CT1's hebben dat probleem niet.
Ik zou 't je in principe afraden, tenzij je zeker weet dat 't geen kwaad kan.

Edit: met een slave unit werkt 't natuurlijk wel, en er zijn ook flitsschoentjes te koop die die hoge puls opvangen. Daarvoor moet je bij de betere fotozaak zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meet met een universeel-meter op de sync-aansluiting van de flitser, minder dan 10volt (gelijkspanning) is OK, daarboven NIET OK!!!