[HTPC] advies

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zikje
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Inleiding
Na wat online onderzoek heb ik al heel wat vragen kunnen oplossen. Enkele zaken zijn nog niet duidelijk.

Eisen
  • echt HTPC gebruik => games niet noodzakelijk
  • aan te sluiten op oude TV (enkel SCART)
  • aan te sluiten op 1920*1080 HDTV (later wanneer ik rijk ben :p)
  • aan te sluiten op huidige PC monitor (Dell FP2001 20" 1600*1200)
  • ook in de "toekomst" bruikbaar (HDPC e.d.)
  • time-shifting, opnemen terwijl kijken...
  • goede geluidskwaliteit, aan te sluiten op 2.1 en 5.1 (later) +> SPDIF
  • Firewire niet direct nodig, maar liefst wel
  • stil (al heel wat bekeken op SilentPCReview)
  • niet echt budget beperking, maar het moet niet te gek zijn
Huidige configuratie
opmerking: prijzen komen van enkele winkels in de buurt, niet uit nederland en zouden daardoor misschien wat hoog kunnen lijken... spijtig genoeg
OnderdeelKeuzePrijsStatus
CaseAntec NSK240099 €staat zo goed als vast
MoederbordMSI K9AGM2-FIH66 €volstaat voor mijn eisen?
TV kaartHauppauge WinTV PVR-500MCE105 €volstaat voor mijn eisen?
ProcessorAMD Athlon 64 X2 3800+ 65W89€staat zo goed als vast
Harde schijfSamsung SpinPoint T 320GB/16MB SATA II90 €staat zo goed als vast
CPU KoelerScythe Infinity40 €Te groot voor de case?
Geheugen2x512MB DDR2 800MHz74 €staat zo goed als vast
VideokaartASUS EN7600GS Silent HTD69 €nog niet zeker?
Totaal632 €

Vraagjes
Een aantal vraagjes staan al in de tabel. De meeste onduidelijkheid heb ik nog i.v.m. grafische chipsets geïntegreerd in het moederbord, de grafische kaart, de tv-tuner: Ga ik hier zaken dubbel hebben met deze configuratie? Zijn er zaken te kort?

Is er ook een overzicht te vinden ergens over het verschil tussen: MythTV, Windows Media Centre, Mediaportal (huidige voorkeur)...?

Is onboard audio eigenlijk wel goed? Ik heb altijd problemen als ik dat wil aansluiten op mijn game PC waar ik Cambridge Soundworks heb (relatief oud al, 2 boxen en een subwoofer, nog wel heel goed).

Bronnen
MSI K9AGM2-FIH
Avivo vs Purevideo
Tweakers HTPC BBG
Antec NSK2400 & Fusion
AMD 690 Chipset
Samsung Spinpoint
Samsung Spinpoint
Scythe Infinity

[ Voor 3% gewijzigd door zikje op 07-04-2007 18:27 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

De Scynthe Infinity is inderdaad veel te groot om in die case te plaatsen. Je kan eigenlijk perfect de stock cooler gebruiken en die pas (zachtjes) laten blazen wanneer het nodig is. Valt in te stellen in BIOS en mag met die CPU niet hoorbaar zijn.

Ik zou ook kijken voor een moederbord met dezelfde chipset, maar met een DVI uitgang (zoals de K9AGM-FID van MSI). De onboard graka is sterk genoeg om de Vista interface weer te geven, zelfs op 1600x1200. Vooral omdat je er geen spellen op zal spelen, lijkt het me dan ook nutteloos om een extra warmtebron in de vorm van een 7600GS te plaatsen. Ik dacht dat je normaalgezien een bracket bij die mATX moederborden kreeg met een firewire poort op en een video-composite uitgang op. Via die uitgang en een scart omzetstuk, zou je die oude TV kunnen aansluiten.
Een beetje HDTV heeft trouwens een DVI en/of VGA ingang.

Als je het geluid via SPDIF aan zal sluiten op je versterker, dan doet het er niet toe als je een onboard oplossing hebt, of een aparte kaart.

De Spinpoints van Samsung behoren inderdaad tot één van de meest stille harde schijven. Ze zijn een tikje trager, maar dat is nog steeds genoeg voor een media center.
Voor je grafische kaart blijf je beter in het ATi kamp. Het beeld is veel beter in kwaliteit en zowat vergelijkbaar met een Intel chip. (bron: AnandTech).
Antec is zowat de enige die silicone pads en stille fans en een goede voeding in één kast kan proppen met een mooi design en een heel aantrekkelijk prijskaartje. Ik zou dan ook niet veranderen van gedacht op dat vlak.

Yes, but no.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
@ MieJas:
Naar mijn weten zitten er op maar erg weinig moederborden composite-video uitgangen.
Over het algemeen zijn die tulp-uitgangen coaxiaal-digitale audiosignalen.

@ TS: Ziet er allemaal netjes uit. Als je liever een nog wat stillere koeler wilt dan de stock cooler, zou je de Arctic Silencer64 kunnen overwegen, die hoor je echt niet op een meter afstand (draait ook in mijn Mediacenter).

Voor wat betreft de koeling, hou er rekening mee dat de PVR500 aardig warm wordt met 2 tuners.
Dat in combinatie met die passief gekoelde videokaart die ook wel wat warmte zal ontwikkelen, en ik ben bang dat je toch iets van airflow zal moeten genereren, dus extra fans zult moeten plaatsen.
Aangezien ik je daar niet over heb gehoord, wilde ik je daar toch even op wijzen.

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Brede P schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:40:
ik ben bang dat je toch iets van airflow zal moeten genereren, dus extra fans zult moeten plaatsen.
Aangezien ik je daar niet over heb gehoord, wilde ik je daar toch even op wijzen.
Er zitten, volgens de site van Antec, al twee 120mm TriCool fans in die kast.

Yes, but no.

• zikje
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@ mieJas:
• Ik denk dat in mijn opstelling MSI K9AGM2-FIH al genoteerd staat :).
• Wat betreft de Scythe Infinity heb ik inderdaad al een bron gevonden op het forum van SilentPCReview die aangeeft welke heatsinks in die case passen en welke niet.
• Daarom ben ik aan het denken om een Thermalright SI-120 fanless te gebruiken ofwel een Zalman 7700 Cu, of de Arctic Silencer64
• Volgens de website op MSI heb ik zonder extra grafische kaart wel geen dvi.

@Brede P:
• Van de noodzaak voor een goede airflow ben ik me bewust. Daarvoor heb ik ook die case gekozen. Er zijn 2 fans bij. Iemand van het SPCR forum heeft ook nog gemeld dat hij zijn HD koeler kon houden door de intakes bovenaan en onderaan de case af te sluiten.

bijkomende vraagjes
• Ik ben nog niet uit het hele geluid gebeuren: is de 7.1 onboard goed van kwaliteit of ga je best naar een kaart (luister ook graag naar bvb klassieke muziek; ook goed geluid voor films nodig)?
• Volstaat de X-Fi Extreme Audio of moet ik nog een duurdere kaart hebben?
• Wat is het grote verschil tussen bvb Creative Inspire 7.1 T7900 en Creative Gigaworks S750 7.1 THX 700W? Ik dacht dat ze allebei DTS en Dolby ondersteunden, enkel de laatste THX? Maar er is een redelijk prijsverschil.
• Volgens een andere bron heb ik gelezen dat zeker een AMD X2 5400 nodig is om HD 1920*1080 te kunnen draaien?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56
Als budget echt geen probleem is: klaasbram in "De ultieme HTPC bouwen." dan zou ik toch gaan kijken naar kasten van mCubed want daarmee kun je alles passief gaan koelen.
In de config die ik daar heb staan kun je alles wat in jouw eisen staat vermeld. Als moet ik wel zeggen dat ik 1920 * 1080 HD content nog niet heb afgespeeld. Maar de videokaart ondersteund wel de resolutie ;)

Taal fouten inbegrepen ;)

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ik denk dat in mijn opstelling MSI K9AGM2-FIH al genoteerd staat :)
Ik had het over de D-variant. Die heeft wel DVI, maar geen HDMI. Maar ik begrijp dat je het geluid via een aparte versterker wil laten gaan, dus heeft die HDMI maar weinig waarde.
Volgens een andere bron heb ik gelezen dat zeker een AMD X2 5400 nodig is om HD 1920*1080 te kunnen draaien?
Bijgod, neen! Dat draait hier vlot op een Mobile Athlon64 3000+.

Over je vragen over geluid: ik denk dat een zowat de meeste insteekkaarten betere geluidskwaliteit geven als een onboard chip (interferentie en zulks meer). Hoewel voor een goeie muziek en film ervaring is Creative niet de beste keuze (geen slechte ook, natuurlijk).
Ik had begrepen dat kaarten ala Terratec Aureon daar beter voor geschikt zijn en ook best een schappelijke prijs hebben. Denk € 65.

[ Voor 24% gewijzigd door mieJas op 08-04-2007 23:56 ]

Yes, but no.

Verwijderd

zal even mce systeem neer zetten.

Asrock conroe945-dvi (dvi voor mijn lcd scherm) (via scart kan je verloop stekker halen van d-dub naar scart)

Intel 805-d loopt op 2x3g op 150bus (133normaal)
40g ide harddisk 7200rpm maxtor met vloeistof motor (de beste die er zijn je hoort die niet)
dvd fikker duallayer 16speed (via nero software kan je de dvd speler zachter laten draaien)
2x512mb ddr2 667

waarom heb ik die asrock bord gekozen?
wegens echt een goeie onbourd video kaarte van intel self met shader 2.0ondersteuning.
Wegens zijn audio geluid
Waarom een dual core intel 805-d? (gebruikt gekocht voor 60euro was toen iets van 120euro nieuwe)
De cpu is krachtige genoeg voor hdtv te kunnen verwerken (waarom op 150bus gezet? dat was mogelijk met standaart voltage dus waarom niet?)

Verder word alles aangestuurt door een 270watt voeding van enermax

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:07
mieJas schreef op zondag 08 april 2007 @ 23:50:
[...]

Ik had het over de D-variant. Die heeft wel DVI, maar geen HDMI. Maar ik begrijp dat je het geluid via een aparte versterker wil laten gaan, dus heeft die HDMI maar weinig waarde.
Je kunt het beste voor de K9AGM2-FIH versie met HDMI gaan, dat is imho het ultieme bord voor multimedia PC's. Als je DVI nodig hebt kun je altijd voor 5 tot 10 euro zo'n HDMI -> DVI converter plug kopen. Mocht je ooit in de toekomst dan alsnog HDMI nodig hebben hoef je geen extra uitgave te doen. Sweex heeft zoiets: http://www.sweex.nl/produ...ie=8&item=116&artikel=538

Geluid is geen probleem, als je HDMI gebruikt doe je het via HDMI, als je DVI gebruikt via de normale geluidsuitgang.

Er is overigens ook een 35w AM2 3800+ CPU, maar ik denk dat die nog prijzig zijn.
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 00:02:
zal even mce systeem neer zetten.

Asrock conroe945-dvi
waarom heb ik die asrock bord gekozen?
wegens echt een goeie onbourd video kaarte van intel self met shader 2.0ondersteuning.
Wegens zijn audio geluid
Dat mainboard beschikt over een Intel 945G chipset. De onboard VGA van het AMD 690G chipset is superieur aan die van Intel zowel snelheid als beeldkwaliteit. Daarnaast is de Vista premium score ook veel hoger.

[ Voor 21% gewijzigd door The Source op 09-04-2007 01:23 ]

Verwijderd

Zelf gebruik ik in mijn HTPC een Abit NF-M2 nView. Ik heb ook de MSI overwogen, maar de Abit heeft toch nog wat functies meer. Zoals DVI én VGA, SP/DIF onboard (In én Out). En hij maakt gebruik van de stabiele nVidia chipset :). Linkje
Pagina: 1