[Terminal] Houdt ermee op na completed command bericht.

Pagina: 1
Acties:

• PositiveCreep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2023
Ik zit sinds kort met het volgene probleem:
Ik wil nog wel eens de Terminal gebruiken in osX, als de PC net is opgestart gaat dit zonder problemen, na verloop van tijd is het alleen zo dat in de 'titel balk' "Completed command" word aangegeven, hierna is er geen mogelijkheid de daadwerkelijke command line terug te krijgen. (Force quits etc. verhelpen het niet) Na een reboot werkt het wel weer normaal.

Ik heb op het moment het vermoeden dat dit veroorzaakt word door het starten van MAMP (Mac, Apache, MySQL, PHP). Dit start twee daemons, en vervolgens wil het niet meer.

Heeft iemand hier ervaring mee, en wellicht een oplossing?

Verwijderd

Ten eerste, het is Computer, geen PC ;)

En infeite zeg je zelf onbewust het antwoord, want waarschijnlijk ligt het wel aan die MAMP. Kan je die programma's niet apart installeren, inplaats van zo'n "all-in-one" package?

• PositiveCreep
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:39:

En infeite zeg je zelf onbewust het antwoord, want waarschijnlijk ligt het wel aan die MAMP. Kan je die programma's niet apart installeren, inplaats van zo'n "all-in-one" package?
Computer / PC, ik vind nog steeds een computer voor thuis gebruik hoe dan ook een PC ;)

En dat het MAMP is is de oorzaak niet zozeer het antwoord denk ik. De applicaties los installeren is misschien inderdaad een mogelijkheid, maar heb gekozen voor MAMP omdat ik gewoon nog 100% leek ben t.o.v. van Apple producten, MAMP leek een goede / makkelijke oplossing. Hoop eigenlijk een oplossing tegen te komen waarbij ik MAMP kan blijven gebruiken. Mocht dit niet het geval zijn zal ik inderdaad toch de applicaties los moeten gaan installeren.

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:39:
Ahem...

Definitions of pc on the Web:
Acronym for Personal Computer.

Een Mac is net zo erg een PC als een Windows-bak

back on topic.
Dat MAMP dit veroorzaakt lijkt me vreemd, ik gebruik MAMP zelf ook al een poosje en heb dit probleem nog nooit gehad.
Om eerlijk te zijn, ik gebruik Terminal ook niet maar iTerm, het ding heeft veel meer opties en werkt me een stuk minder op de zenuwen daan Terminal. Kijk eens even of je hetzelfde probleem hebt met iTerm, dan zou het nl een MAMP/Terminal issue zijn.

De reden waarom veel mensen MAMP gebruiken onder OSX is omdat het niet altijd even eenvoudig is om MySQL, PHP, en phpMyAdmin los te installeren en samen werkende te krijgen.
Ik heb zelf redelijke nachtmerries aan MySQL overgehouden, het is er tegenwoordig overigens een stuk beter op geworden.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PositiveCreep schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:14:
... na verloop van tijd is het alleen zo dat in de 'titel balk' "Completed command" word aangegeven, hierna is er geen mogelijkheid de daadwerkelijke command line terug te krijgen. (Force quits etc. verhelpen het niet) Na een reboot werkt het wel weer normaal.
Normaal doet Terminal dit als je met 'exit' de gestarte shell afsluit. Ik heb bij 'Vensterinstellingen' standaard ingesteld dat het venster dan ook meteen wordt gesloten.

Als ik het goed lees, wil de Terminal bij het opstarten wel de bash-shell openen, maar word ie er meteen weer uitgeknikkerd. Ik heb geen specifieke ervaring met het probleem, maar het lijkt wel alsof je onder de gebruikersnaam waarmee je de Terminal start geen shelltoegang hebt, of je shell wordt meteen weer afgesloten door een proces dat in dezelfde terminal wordt gestart.

Bij de 'gewone' MacOSX (niet de Server versie) worden de accounts beheerd met NetInfo, je kunt de front end vinden bij Hulpprogramma's: NetInfo Beheer. Kijk even bij Users onder je eigen gebruikersnaam of je bij 'shell' de waarde '/bin/bash' hebt staan. Kijk ook even bij het hulpprogramma 'Activiteitenweergave' of zowel 'Terminal' en 'bash' onder je gebruikersnaam draaien, of alleen 'Terminal'.

Addit
Kijk ook in Terminal de voorkeuren na, zoiets moet zijn ingesteld:
- standaardloginshell (/usr/bin/login, al kun je ook /bin/bash of /bin/tcsh eens proberen)
- xterm-color
- géén '.term' bestand automatisch uitvoeren

[ Voor 8% gewijzigd door benoni op 07-04-2007 23:06 ]

• PositiveCreep
benoni schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 22:52:
[...]
Normaal doet Terminal dit als je met 'exit' de gestarte shell afsluit. Ik heb bij 'Vensterinstellingen' standaard ingesteld dat het venster dan ook meteen wordt gesloten.
Die had ik al aan staan, optie bleek in mijn geval het probleem helaas niet op te lossen.
benoni schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 22:52:
Als ik het goed lees, wil de Terminal bij het opstarten wel de bash-shell openen, maar word ie er meteen weer uitgeknikkerd. Ik heb geen specifieke ervaring met het probleem, maar het lijkt wel alsof je onder de gebruikersnaam waarmee je de Terminal start geen shelltoegang hebt, of je shell wordt meteen weer afgesloten door een proces dat in dezelfde terminal wordt gestart.
Toegang zat in ieder geval OK in elkaar, kan er namelijk bij vlagen nog gewoon in, en dan werkt het ook daadwerkelijk goed.
Daenney schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 17:59:
Om eerlijk te zijn, ik gebruik Terminal ook niet maar iTerm, het ding heeft veel meer opties en werkt me een stuk minder op de zenuwen daan Terminal. Kijk eens even of je hetzelfde probleem hebt met iTerm, dan zou het nl een MAMP/Terminal issue zijn.
Na nog het een en ander te proberen inderdaad iTerm gedownload, deze blijft wel werken zoals het hoort tot nu toe, heel erg bedankt! :)

In ieder geval allemaal erg bedankt voor de reacties, ik geef het op de oorzaak te zoeken aangezien het nu dan gewoon werkt met iTerm _/-\o_

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ehm, iTerm voert ook gewoon een shell uit, net als Terminal.app. Ik denk eerder dat bash crasht ofzo. Als dat gebeurt, probeer dan eens /bin/bash uit te voeren in een reeds openstaande terminal?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Daenney

Daenney

42

als bash crasht dan heeft iTerm daar net zo goed last van als Terminal, dan zou het dus geen verschil moeten uitmaken, overigens nog nooit meegemaakt in 6 jaar tijd dat bash crasht maar dat terzijde...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daenney schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:29:
als bash crasht dan heeft iTerm daar net zo goed last van als Terminal, dan zou het dus geen verschil moeten uitmaken, overigens nog nooit meegemaakt in 6 jaar tijd dat bash crasht maar dat terzijde...
Mja, daarom verbaast 't me nogal dat 't in iTerm wel zou lukken. Again, beide doen precies hetzelfde om je die prompt voor je neus te krijgen: /bin/bash uitvoeren.

• PositiveCreep
CyBeR schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:36:
Ehm, iTerm voert ook gewoon een shell uit, net als Terminal.app. Ik denk eerder dat bash crasht ofzo. Als dat gebeurt, probeer dan eens /bin/bash uit te voeren in een reeds openstaande terminal?
Het probleem doet zich niet voor als ik een terminal venster open heb, alleen als ik deze opstart als de het systeem al een tijdje aanstaat en MAMP loopt.

Moet zeggen dat ik het een beetje vreemd vind dat iTerm geen problemen geeft, maargoed, zolang het nu werkt werkt het :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien dat iTerm /bin/tcsh uitvoert, en Terminal /bin/bash?

Da's uiteraard ook te zien met 'ps aux' of Activiteitenweergave.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PositiveCreep schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:46:
[...]

Het probleem doet zich niet voor als ik een terminal venster open heb, alleen als ik deze opstart als de het systeem al een tijdje aanstaat en MAMP loopt.
Dat begrijp ik, daarom juist. Als er iets mis gaat met bash kun je in dat geval zien wat precies.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

benoni schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:13:
Misschien dat iTerm /bin/tcsh uitvoert, en Terminal /bin/bash?

Da's uiteraard ook te zien met 'ps aux' of Activiteitenweergave.
Terminal opent standaard /usr/bin/login, maar dat is een preference.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Daenney

Daenney

42

Het klinkt eigenlijk gewoon als een buffer overflow

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Daenney schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:45:
Het klinkt eigenlijk gewoon als een buffer overflow
In bash? Ben wel benieuwd waar je die conclusie vandaan haalt :)

[ Voor 14% gewijzigd door dawuss op 10-04-2007 18:57 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1