Filmpjes afspelen: reso verandert,monitor doet kleurentest

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 13:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Hallo,

Voorwoord

Ik heb dit probleem dus al zeker 3 weken, maar google'n heeft mij tot 2 resultaten gebracht wat mij niet geholpen heeft. Dit leg ik uit in het kopje wat heb ik zelf gedaan.

Inleiding en systeeminformatie
Ik ben in het bezit van een 7900GTO, die een stabiele temperatuur heeft van 35 graden IDLE en 47 graden LOAD. De drivers die ik gebruik zijn de 93.71WHQL drivers.
Verder heb ik een Samsung 930BF waar niks mee aan de hand is, een schone XP installatie met SP2 volledig geupdated, alle drivers geupdated.

Probleem
Tijdens het afspelen van een filmpje (maakt niet uit wat, avi,mpeg, whatever) doet mijn pc soms vreemd. Ik krijg enkele dingen:
1: Rare resolutie. Kijk ik dan naar de settings, blijkt de reso gewoon normaal te staan. Oplossing: reso naar 1024 veranderen en dan weer terug naar 1280 zetten.

2: Beeld wordt ineens zwart en het lijkt erop alsof er een kleurentest gedaan wordt voor de monitor. Ik zie rood groen en blauwe balken die veranderen and so on. Ik kan de pc verder gewoon bedienen. Ik kan het filmpje met ALT+F4 sluiten en kan verder alles bedienen (op gevoel). Oplossing: Ik moet de pc op standby zetten en dan weer uit standby halen. Het vreemde hiervan is, dat mijn monitor uitgaat en internetverbinding (dit moet ook zo), maar dan moet je PC zelf ook eigenlijk uitgaan. Mijne blijft dan draaien (fans, cpu koeler etc), maar verder heeft ie wel de kenmerken van het-op-standby-staan.

3: Beeld wordt ineens grijs en er gebeurt dan verder helemaal niks. Idem als punt 2, maar dan zonder die kleurentest.

Wat heb ik zelf gedaan?
Google search heeft mij tot enkele resultaten geleid:
- nieuwe drivers
- andere codec pack
- alle codecs uninstallen en een verse KLiteCodecPack installeren (bij C:\Windows\System32\lameACM.acm gaf ie aan dat ie die niet kon replacen)
- VLC codec en player geprobeerd
- zeker 3 divxplayers geprobeerd en windows mediagayer 7, 9 en 10 en de classic

Bevindingen
- temperaturen zijn stabiel ten alle tijden
- de pc staat al 10 dagen aan en elke dag intensief gegamed met FSAA en AF, allemaal geen probleem
- 2 gig geheugen (2x 1G khx3200AK2), waar ik nog ruim voldoende van over heb (mocht dit het zijn)

Wat zou het kunnen zijn?
- misschien de videochip op de videokaart? (ik zeg maar wat)

Wat is het niet?
- het ligt dus niet aan de codecs
- ook niet aan de videokaart op zich (stabiele temp en bij gamen en alle andere zaken behalve film kijken)
- monitor (deze doet het ook prima)

Ik heb deze problemen dus alleen als ik een filmpje bekijk. En dit gebeurt randomly. Soms kan ik een uur een film kijken, soms nog geen minuut.

Ik heb geen andere PCI-E videokaart tot mijn beschikking en ik hoop dat het niet mijn 7900GTO is. Heeft iemand anders nog een idee?

EDIT: sorry mods, ik heb een typo gemaakt. Titel moet zijn afspeLen

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik heb Informatique ook maar een mail gestuurd. Kijken wat zij vinden.

Ik heb trouwens nou weer een clean install van de drivers gedaan en heb alle settings eens doorgenomen, mij viel op dat de volgende optie er was in het troubleshoot-tabblad...

KLIK:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barth076/ewc.JPG

Bekijk het rechterscherm eens...
Kan dit er wat mee te maken hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 07-04-2007 17:15 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-07 11:31
Ik zou zeggen: probeer eens zonder...

Verwijderd

hier heb ik wat hetzelfde probleem, wel andere kaart Gainward 7800GT AGP
maar die wordt tegenwoordig gemaakt met dezelfde Geforce 7900 GT chip

filmpjes (eender welk type) kan ik enkel bekijken als ik de hardwareversnelling op de derde stand zet
in dit geval worden directDraw en direct3D etc uitgeschakeld en dan kan het weer wel
als ik dit niet doe dan loopt de boel hier gewoon vast na wat zwartflikkeren

belachelijk is dat die grafische kaarten zoveel moeten kosten en dat een gewoon filmpke spelen er blijkbaar niet vanaf kan, eerst altijd dat voorafgaand gedoe met die hardwareversnelling...

doodzonde, maar over het gamen zul je me niet horen klagen _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 05:13 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik heb de hardware accelleration ook eens op de 3e stand gezet. Klopt het dan dat je CPU usage omhooggaat naar 30% ipv 4%?
Heeft deze stand dan ook gevolgen voor je gaming?

Die hardware accelleration wordt dus gedaan door die videochip ipv je CPU (ik heb me hier nog niet echt in verdiept).

Ik ga in ieder geval eens proberen.
Ik heb gehoord en gelezen dat je die enable write combining moet laten aanstaan...

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 08-04-2007 12:50 ]

Verwijderd

inderdaad, CPU gaat zelfs naar 70% daar had ik nog niet op gelet...
gaming lukt al helemaal niet op die derde stand, launcht niet eens

die enable write combining heb ik nog niks mee geprobeerd, staat altijd op

hopelijk laten ze je iets weten wat de reden kan zijn want na 3 maanden wil ik het ook wel eens weten hoe dat zit met die filmpkes, toch ambetant dat dit niet werkt zoals het hoort...

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ja inderdaad. het kan toch niet dat de videochip kapot is? Misschien heeft het wel iets met directx te maken...
maar than again, ik draai deze config al 3 jaar (heb een disk to disk clone gemaakt met ghost met de nieuwe hardware erin).

Nooit issues gehad met mijn 6800GT...
En ik game meer dan dat ik films kijk. Dus ik zet die zooi maar weer snel op full....

voordat ik mijn videokaart ga omruilen wil ik eerst weten dat het ook daaraan ligt...vandaar....inderdaad vervelend (ambetant) :)

Verwijderd

zelfde hier, 6600GT deed het videogewijs prima

kga die mannen van Gainward ne keer mailen en vragen hoe het zit met de filmpkes, ik weet nu tenminste al dat ik niet de enigen ben en dat het niet aan den AGP ligt

al iets gehoord van informatique?
met ruilen bedoel je dan een compleet andere kaart of dezelfde 7900GTO

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2007 01:11 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
nog geen reactie...ik wacht even af, tis tenslotte pasen.

Ik ben uiterst tevree over mijn 7900GTO. Indien deze op voorraad is wil ik dat ze em omruilen. Indien niet, neem ik geen genoegen met een 7900GT uiteraard. Dan wil ik ook een 7900GTX :)

ik had trouwens echt veel meer reacties verwacht...hoeveel tweakers lezen dit wel niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 09-04-2007 21:19 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wat ik heel gek vind dat bij de slider van je resolutie je hoger als 1280*1024 kan gaan.

Dit mag normaal niet.

In het Advanced scherm, bij 'Monitor', staat er 'hide ...' aangevinkt?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Dat wegspringen van het beeld en veranderen van de resolutie gebeurt ook als je een 2e monitor hebt aangesloten in kloonmodus met daarop video overlay/cinemamode aan, en dan een video afspeelt. Dat staat bij ATI-kaarten bij het tabblad 'overlay' op het 'gewone' configscherm, of bij 'Theatre mode' in het Catalyst Control Center.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
nee ik heb dit inderdaad niet ingesteld: HIDE MODES THAT YOUR MONITOR DOES NOT SUPPORT.
Dit heeft er echter geen bal mee te maken. Hij verbergt ook de 75HZ frequentie als ik die hide functie aanzet.

Bovendien krijg ik het ook als dit wel aanstaat....
lijkt me geen issue hoor.

Ik had de exacte post van tweakers in een mail gestuurd naar informatique:
Geachte heer [name],

Het lijkt er inderdaad op dat er iets aan de hand is met de grafiche kaart.
Ik raad u dan ook aan om hier naar te laten kijken bij ons servicecenter.
U kunt bij ons servicecentrum langskomen wanneer het u het beste schikt. U hoeft hier geen verdere afspraak voor te maken.

De openingstijden zijn;

Maandag 11:00 - 18:00
Dinsdag 09:30 - 18:00
Woensdag 09:30 - 18:00
Donderdag 09:30 - 18:00
Vrijdag 09:30 - 21:00
Zaterdag 09:30 - 17:00

Wij streven ernaar zoveel mogelijk direct een oplossing te bieden. Zoals u echter zult begrijpen is het direct verhelpen van een probleem niet in alle gevallen mogelijk. Mocht u op voorhand alleen iets af willen geven voor nader onderzoek, geef dit dan alstublieft aan bij onze baliemedewerkers.

Wij vinden het prettig wanneer u de aanschafnota bij u hebt, dit zal de administratieve verwerking bespoedigen.

Met vriendelijke groet,
Informatique computers en componenten BV

[name]
Technische ondersteuning
Klantenservice

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
en de reply:
Geachte heer/mevrouw,

Er zijn twee mogelijkheden om een defect product te retourneren: via onze servicebalie of versturen per post.

Aangezien Informatique een carry-in garantie hanteert zijn de verzendkosten van de klant naar Informatique op kosten van de klant. Informatique zal kosteloos het vervangende/gerepareerde product naar u retour sturen.

Verder geldt dat:
* Alle oorspronkelijke verpakkingsmaterialen moeten worden meegeleverd.
* Alle kabels, drivers, programmatuur, handleidingen etc. aanwezig moeten zijn.
* Het product voorzien moet zijn van een (duidelijke) probleemomschrijving.
* Het product voorzien moet zijn van een kopie van de aankoopfactuur.
* Het product degelijk verpakt dient te zijn.

Wanneer na testen op ons servicecenter een defect niet wordt geconstateerd,
worden mogelijke onderzoekskosten en verzendkosten in rekening gebracht.

U kunt defecte producten terugsturen naar:
Informatique computers en componenten B.V.
T.a.v. afdeling retouren
Weg en Bos 9
2661 DG BERGSCHENHOEK

Mochten wij u nog ergens mee van dienst kunnen zijn, dan horen wij dat natuurlijk graag.

Met vriendelijke groet,
Informatique computers en componenten BV
WTF? ALS ik dat doe, dan eis ik testoverzichten en geldige testresultaten!!

Verwijderd

Ik heb ook een GTo en die is ook niet goed.
Heb "bijna" hetzelfde probleem als jij.
Als ik een video afspeel knalt het beeld eruit, geluid loopt door. (no signal situatie) of ik zie allemaal vreemde horzontale strepen. Wat ook gebeurt is dat er allemaal puntjes op het scherm komen vanuit een zwart scherm, dacht eerst een virus ik moet altijd rebooten daarna.

Ik heb ook al vanalles geprobeerd(xp opnieuw) en het zit er nog steeds in.
Voornamelijk bij video's en af en toe bij games rare artifacts.
Ik heb een nieuwe kaart (van 30 euro) erin gestopt..probleem weg
Dit sloot bij mij uit dat het probleem in het mobo zit.
Ik heb ook mijn monitor uitgesloten kabels/voeding/ram. Dus die kaart is gewoon niet
goed.
Ik ga hem ook RMAen want hier heb ik niets aan (4 maanden oud)
Heb hem wel 2 x getest bij mycom...daar vonden ze niets.
Dus ik heb mijn bedenkingen om hem op te sturen.Kost me verzend + onderzoekskosten
Heb wel vandaag een 8800gtx besteld..rip uit me lijf :)

Lijkt me verdacht veel op jou probleem.
Heb je je pc ook op andere monitor geprobeerd?
Tip: Koop een 35 euro kaartje bij mycom om te testen, kan je binnen 8 dagen terug brengen!
Of je kaart in een andere pc stoppen.
Ik zou de zaak eerst even bellen en afspreken wat de mogelijkheden zijn en de kosten.
Dan kan je beslissen wat je doet.

Laat nog even weten wat je doet.
Gr M

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 04:37 ]

Verwijderd

als je systeem al een poos draait zou ik zeggen backup die boel, en format c: en doe een SCHONE installatie van windows... dan kan je iig uitsluiten dat het aan je windows ligt. helaas (spreek uit ervaring) wil windows nog wel eens vreemde dingen doen...

zo had ik b.v. een installatie van windows die als ik een filmbestand van de hardeschijf wiste het beeld eerst helemaal zwart werd en de monitor in standby sprong ---> daarna weer uit standby sprong en weer beeld gaf... meer als een half jaar mee zitten kloten, ondertussen een nieuwe monitor gekocht (mijn oude schee er mee uit) maar nog steeds hetzelfde probleem, uiteraard was mijn pc na het overlijden van de monitor ook aan een langzame update toe: nieuwe vidkaart/nieuw geheugen/nieuwe soundcard allemaal nog op de oude windows installatie toen een nieuwe proc en mobo gekocht en uiteraard een nieuwe installatie gedaan... na de herinstallatie was alles weer bij het oude en was het vreemde gedrag bij het verwijderen van een filmbestand weg...

hmmm nu ik dit zo zie zou het destijds misschien ook nog wel aan mijn mobo / processor gelegen kunnen hebben (alhoewel mij dit erg stug lijkt)

offtopic:
@menno
je hoeft niet bij elke post te groeten/de groeten te doen wij tweakers groeten elkaar namelijk constant. Staat ook in de regels die je hoort te lezen als je je aanmeld

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 08:06 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
heb ik dus gedaan gisteravond tot half 3 's nachts.
en je raadt het al: problem remains...

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ja sh!te zeg, ik heb geen vervangende videokaart en ik wil niet 8 weken zonder mijn videokaart...ik ga C&C3 niet spelen op een 7300GS ofzo.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Je hoeft ook niet te kicken binnen 5 min. Relax :)

Gewoon idd laten nakijken ofzo. Onderzoekskosten hou je toch, maar dan wel een uitgebreid test-rapport eisen, anders niet betalen. Vind het raar, ik heb met mijn 7900GTX dit probleem niet. (Ook niet met mijn 6800GT ..)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

het antwoord voor jou is simpel als 123: dan ga je geen C&C3 spelen :) zolang je RMA niet terug is; jammer maar helaas (voor jou, niet voor het bedrijf dat de kaart heeft geleverd)... en ja je kan nog zo boos worden en nog zo vervelend doen tegen het bedrijf waar je hem hebt gekocht veel schiet je er niet mee op, je maakt ze alleen maar onwillig en als ze je een vervelend kreng gaan vinden kan het wel eens een half jaar duren voordat je kaart eindelijk terug is.

(spreek uit ervaring ---> zelf een medewerker van de TD bij een klein locaal bedrijfje geweest: Oh, Shit, ALWEER vergeten jouw kaart de deur uit te doen... probeer het over 2 maandjes nog maar eens... (Was iemand die mij bij het eerste probleem dat hij had mij persoonlijk aanviel en mijn moeder erbij haalde en niet normaal met deze jongen te praten was behalve ik stuur de hele buurt op jou af als die kaart morgen het niet doet... spijt me te moeten zeggen dat dit een marrokkaanse jongen van 15 was... verder nog nooit problemen gehad met onze allochtone medelanders)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 10:02 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
nee nee, het was ook niet de bedoeling om opgefokt over te komen :)
Als ie ge-RMA'd moet worden en als ik voor testdingen moet betalen, dan moet dat gewoon. Ik werk zelf bij Vodafone en weet hoe dat soort dingen gaan. maar nergens wordt vermeld wat de klant als resultaat van het testonderzoek ziet.

maar ja, ik heb geen replacement...moet ik eerst kopen en dan maar RMA'en.

[ Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 11-04-2007 10:05 ]

Verwijderd

als je slim bent stuur je gewoon je videokaart terug ..En als ze achter het probleem komen kan je altijd onderhandelen over een andere vga kaart ...Maak je niet druk je wilt toch ook dat het probleem opgelost word ...We kunnen niet vanaf hier je vga kaart goedmaken ...Als het een hardware probleem is dan zou je toch terug moeten .Zulke dingen kun je krijgen omdat niks meer word getest vanaf de fabriek omdat het zo snel mogelijk af moet zijn en zo snel mogelijk in de winkel liggen dus je kan altijd een kapotte er tussen hebben en het ligt ook niet aan de winkel waar je hem hebt gekocht zij leveren die dingen alleen maar en jij koopt het meer niet ...

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
i know i know :) Misschien kwam het zo over omdat ik zo deed over C&C3...ik ben die hard gamer en kan niet zonder vidcard. Maar C&C3 heb ik 2 weken geleden van mijn vriendin gekregenv oor mijn verjaardag...en die is pas 16 april...dus dan wil ik ook spelen, ik moet nu al afzien :P ik heb mijn vriendin beloofd om niet te spelen tot mijn verjaardag :P

maar moet eerst even voor een andere videokaart zorgen.
Ik heb informatique al gevraagd hoe lang de gemiddelde tijd is voor een RMA en of ik de testresultaten toegestuurd kan krijgen.

ff sparen voor een 7300GT dan maar, of een 7600GS

[ Voor 42% gewijzigd door Deathchant op 11-04-2007 10:12 ]

Verwijderd

dus een verse windows erop en het probleem is opgelost mstreurman ? valt zeker te proberen, jammer want alles staat er net op

ik stuurde mn kaart terug naar alternate.nl waar ze vandaan kwam wegens dezelfde problemen...
ginds deed ie het wel goed (werd me gezegd) en ze stuurden mn kaart gewoonweg gratis terug, gebeurde allemaal zonder RMA of niks, ik had em terug in anderhalve week

ik kan me niet voorstellen dat ze van niks weten, ze hebben toch ook wel een filmpke afespeeld om te testen? bovendien komt het wel vaker voor met die dingen en kan ik em later misschien op kosten van hen (2 jaar garantie) opnieuw vervangen

Verwijderd

kan dit er iets mee te maken hebben?
Afbeeldingslocatie: http://i100.photobucket.com/albums/m39/brainfish/dx.jpg

ik heb geen behoefte aan een foutopsporingsversie die langzamer is dan de handelsversie
nu ik er toch voor de eerste keer op let, weet iemand wat ze ermee bedoelen?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
bij alternate koop ik NOOIT meer iets. Die vinden nooit wat met testen. sturen nooit resultaten...volgens mij testen die nooit. k*twinkel is het zonder fatsoenlijke RMA afhandeling en technische kennis.
Ik weet niet of hij nog steeds daar werkt, maar als je problemen hebt, contacteer Jeroen van Bemmel. Die heeft mij toen geholpen.

maar goed. Ik heb dat icoontje dus niet wat jij daar laat zien. en ik heb het probleem ook nog steeds, dus zal dat het niet zijn.
Ik heb gister btw 2 afleveringen bucky o hare kunnen kijken zonder problemen. Kaart bleef netjes 35 graden, cpu usage onder de 10%. Ik weet het ook niet meer

[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 12-04-2007 10:56 ]

Pagina: 1