Mensen,
Ik probeer mezelf te verdiepen in php, doormiddel van een aantal opdrachten.
Maar met de volgende opdracht, zit ik met een probleem:
"Maak een formulier waar men 2 hele getallen in kan geven, koppel hieraan een PHP-file die de som berekent van alle even gehele getallen tussen die twee ingegeven getallen en die som met begeleidende tekst laat afdrukken.
Voorbeeld:
als wordt ingegeven de getallen 4 en 13, dan zijn de even gehele getallen daartussen: 6, 8, 10 en 12. De gevraagde som is dus: 6+8+10+12=36."
Zelf ben ik er al achtergekomen dat ik met functions, ranges en array's moet werken, maar de werking van arrays vind ik nogal vaag.
Ik heb het al zo ver voor elkaar gekregen dat hij alle evengetallen uit een bepaalde reeks haalt
(dmv een "foreach" en een "if").
Helaas heb ik op het net nog geen manier kunnen vinden, hoe je de gevonden evengetallen automatisch in een array kan stoppen om het later op te kunnen tellen.
Kunnen jullie met helpen met de volgende code?
Ik probeer mezelf te verdiepen in php, doormiddel van een aantal opdrachten.
Maar met de volgende opdracht, zit ik met een probleem:
"Maak een formulier waar men 2 hele getallen in kan geven, koppel hieraan een PHP-file die de som berekent van alle even gehele getallen tussen die twee ingegeven getallen en die som met begeleidende tekst laat afdrukken.
Voorbeeld:
als wordt ingegeven de getallen 4 en 13, dan zijn de even gehele getallen daartussen: 6, 8, 10 en 12. De gevraagde som is dus: 6+8+10+12=36."
Zelf ben ik er al achtergekomen dat ik met functions, ranges en array's moet werken, maar de werking van arrays vind ik nogal vaag.
Ik heb het al zo ver voor elkaar gekregen dat hij alle evengetallen uit een bepaalde reeks haalt
(dmv een "foreach" en een "if").
Helaas heb ik op het net nog geen manier kunnen vinden, hoe je de gevonden evengetallen automatisch in een array kan stoppen om het later op te kunnen tellen.
Kunnen jullie met helpen met de volgende code?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| <?php function isoneven($getal) { return $getal & 1; # als oneven is dan geef hij als antwoord 1 } $alleevengetallen=array(); #Voor iedere getal tussen 0 en 23, doe het volgende foreach(range(0,23) as $getal) { # controleer of getal even is if (isoneven($getal) == 0) { #zo ja, stop getal in de array, maar hoe?? }; } # Tel de gevonden getallen in de array op en geef het antwoord weer $antwoord=count($alleevengetallen); #alle getallen in array optellen echo "$antwoord" ?> |