Ultra Low Profile Geheugen/Koeler, waar?

Pagina: 1
Acties:

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 09:05
Ik ben bezig met een casemod. Een oude DVD-speler ombouwen naar een HTPC. Om mijn probleem duidelijk te maken heb ik even een fototje geschoten:

Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/4047/dsc01604qq9.jpg

Wat je op deze foto ziet is een Asus P4P800-VM met een Otiarc 7173A dvd brander. Ik heb al besloten het MB te vervangen door een Asrock 775i65G. Aangezien dit Socket 775 is en de Asus Socket 478 (en hij is 4cm korter). Dan heb ik ook niet zo'n last van die plastic koeler houder en er kan een nieuwere cpu op. Ik wil er trouwens 512MB (DDR400) geheugen in zetten (liever 1GB (2x512), maar dat wordt me waarschijnlijk te duur).

De afstand die je ziet tussen MB en dvd-drive is ongeveer 28mm (let wel dat de dvd-drive nog iets scheef staat door dat plastic ding van de proc.koeler).

De volgende problemen/mogelijkheden had ik in gedachte...
  • Geheugen kantelen met een soort riser (niet gevonden, alleen echte risers, die niets kantelen. Verder vraag ik me af of er genoeg plaats voor is en de gewonen risers zijn al duurder dan geheugen zelf)
  • ULP geheugen 0.8" (18mm). Zou moeten werken lijkt me. Maar alleen gevonden op engelse sites en ERG duur (dat het duur is begrijp ik, maar dit was me te...) Ik zoek dit dus op nederlandse webshops. Het is bovendien ook niet te vinden in de Pricewatch aangezien er nergers low profile/ULP o.i.d. bij staat. En op de pagina van een fabrikant de types zien te vinden is me ook alleen nog maar (een beetje) bij kingston gelukt.
  • Ik had wel ergens ECC, Registered geheugen gevonden dat ULP was, maar nu weet ik dus niet of dit ook in een gewoon MB te gebruiken is? (bv. De Kingston hier)
  • En ookal ben ik me nu meer op het geheugen aan het richten, ook voor de proc. zal ik nog iets moeten vinden. Ik wil er alleen een koelblok opzetten (wil een Celeron D 3ghz gaan draaien) en vervolgens een kunststof fandukt gaan maken. Maar als iemand al ideeen heeft...
Dus in het kort:
- Riser?
- ULP, waar?
- ECC, Reg. Mogelijk?
- (Koeling?)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:47
http://www.procase.nl/det...sp&artgroup=CPU%20coolers

Model: CoolJag CJC02SC
Supported processors: Socket-478 up to 3.4GHz
Dimensions (WxHxD): 89 x 26 x 77mm
Weight: 520g
Material: Copper C1020
Fin thickness: 0.65mm
Fin pitch: 2.0mm
Skiving technology (made from one piece of copper)

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:16
Kun je niet beter een slimline DVD brander erin zetten? Dan heb je opeens al een stuk meer ruimte denk ik.

Bijvoorbeeld Deze

[ Voor 26% gewijzigd door DonMetal op 07-04-2007 13:11 ]

Joejoe!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ecc Registered mem gaat niet werken op een gewone plank. ECC is niet het probleem (dat kun je simpelweg uitzetten) maar registered spul gaat gewoon niet. Je zult dus echt naar unbuffered spul moeten kijken.

• The Collector
@The Source: Ik wilde dus een S775 MB erin zetten, maar je hebt me wel effe in de goeie richting geduwd. Ik heb er een paar gevonden via de Pricewatch bij Zercom:
• SuperMicro SNK-P0011 (26mm hoog) ca 24euro
• SuperMicro SNK-P0016 (27mm hoog) ca 25euro
• Nexus SLP-7726 (26mm hoog) ca 43euro
De 1e leek me wel goed genoeg. Ben er alleen niet zeker van hoe deze hoogte geteld wordt. Vanaf het MB, of vanaf de processor (dus dan tellen de vast-maak-pinnen niet mee in de hoogte).
Misschien een idee om dit verder af te veilen... kan zo snel ook geen koelers vinden die lager dan 26mm zijn... Verder vind ik het niet zo'n groot probleem om de processor enigsinds te onderclocken om wat minder warmte te produceren...

@DonMetal: Klopt, qua ruimte zou dat een stuk beter werken. Maar ik wil een gewone tray erin hebben die ik via de eject knop open EN dicht kan maken. Slot-In ga ik ook niet voor aangezien ik dan het originele frontje er niet meer bij kan gebruiken.

Ik heb verder nog wel zitten denken aan een heatpipe koeler die het naar de zijkant vervoert, waar ik meer ruimte heb. Voor northbridges zijn ze er (bijvoorbeeld: http://www.pccasegear.com/prod3975.htm of http://www.pccasegear.com/prod4118.htm). Voor een processor heb ik ze nog niet gezien :'(

@Terw_Dan: Kijk, nou weet ik tenminste waar ik naar kan zoeken :)

Verwijderd

Misschien kan je beter op zoek gaan naar een micro BTX mobo, Hierbij zit het geheugen op een andere plek en hoef je niet op zoek naar speciaal geheugen (hoewel btx ook niet makkelijk te vinden zal zijn vrees ik)

Afbeeldingslocatie: http://media.hardwareanalysis.com/articles/large/11353.jpg

In de pricewatch staat nog een goedkoop MSI bordje:

pricewatch: MSI 945GMB-FI, 945G (mBTX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, VGA, 1394)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2007 13:40 ]

• The Collector
@KlusPrutser: Ik vond dit best een leuk idee, alleen er zijn twee dingen die wat minder zijn...

Als eerste, dat het gewoon niet past. mBTX is 2 cm langer dan mATX. De Asus die ik er eerst in wil doen (en die op de foto staat) is 24,4cm lang en past (op de millimeter) precies, daarom ben ik ook blij dat die AsRock (dit ik er nu in wil doen) al 4cm korter is.

En ten tweede, maar dat is een kleiner punt. Ik wil mijn Matrox G400 (AGP) voorlopig nog blijven gebruiken. Ik heb nog een 4:3 CRT en ben er zeer tevreden mee en dit is gewoon de beste kaart voor tv's die nog geen vga/dvi/hdmi hebben en lcd/plasma zijn...

Ik ben dus ook nog eens gaan kijken naar die mITX bordjes, maar volgens mij zijn die al erg duur en bovendien zie ik ze niet voor S775.

• The Collector
Ik denk dat ik voor het geheugen voor het volgende ga (bij LinITX.com):
- 512MB PC3200 400MHz DDR DIMM - Ultra Low Profile (37,35pond)
en meteen een riser card (die ik ook nog nodig had):
- PCI + AGP Riser Card (12pond)

(net proberen te bestellen, maar geen idee hoe, ik heb dus geen creditcard :()

[edit]
En deze andere dingetjes tot nu toe (bij cool-prices.nl):
- Intel Celeron D 347 (43,20euro)
en het nieuwe moederbord:
- Asrock 775i65G (39,10euro)

Ik kan het verder niet goedkoper vinden en de verzend kosten vallen me nog mee (6,89pond). Ben er al de hele middag aan het zoeken, maar als iemand dit nog goedkoper kan vinden ergens, hoor ik het erg graag ;)

Nu nog:
- het koelblokje
(en hier heb ik het nu nog niet over gehad)
- vfd
- fandukt

[ Voor 27% gewijzigd door The Collector op 07-04-2007 17:14 ]

Verwijderd

Ik vond trouwens deze ook nog:

Afbeeldingslocatie: http://images.thgweb.de/2006/03/13/cebit_2006_grafikkarten_motherboards_ram_kuehler_netzteile/gigabyte_micro_atx_s775.jpg

Er stond niet bij welk type het is, maar het is in ieder geval een Gigabyte en socket 775.
Pagina: 1