[Webchat] AJAX of Java-applet i.c.m. IRC

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AquilaDus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-11 14:53
Hallo mensen,

ik moet voor een klein project een website opzetten met een daarop een chatbox. Nu heb ik een research gedaan en zag ik dat er in principe 2 mogelijkheden zijn:
  • AJAX Based, waarbij het verkeer via de webserver gaat
  • Java-applet die verbinding maakt met een IRC server
Nu heb ik een aantal requirements.
  1. Het moet mogelijk zijn dat de chatbox 40 tot 50 gebruikers aan kan
  2. Alleen gebruikers die een gebruikersnaam en wachwoord hebben gekregen, mogen toegang hebben
  3. Er moeten een x aantal (+/- 5) gebruikers zijn die automatisch adminrechten (kick/ban e.d.) krijgen als ze inloggen.
Nu heb ik een AJAX based webchat (phpfreechat) getest met een paar mensen en hierbij viel mij op dat de cpu load al aardig hoog is bij een klein aantal (< 5) gebruikers. Ik vermoed dat dit een probleem gaat worden als het aantal gebruikers groeit, vooral omdat de website uiteindelijk via standaard hosting online zal staan, waarbij ik met meerder instanties 1 server deel.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n AJAX chat die misschien weten hoe de cpu-load is bij zo'n groot aantal gebruikers en of het dan nog wel plezierig chatten is. En de andere vraag is: zou ik het ook m.b.v. een java applet en IRC kunnen doen, ik heb namelijk geen mogelijk om een IRC-bot te gebruiken en niet zoveel verstand van IRC, ChanServ en de mogelijkheden om bijvoorbeeld een kanaal te reserveren en de toegang daar tot te regelen met wachtwoorden.

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 13:46
Ik kan je garanderen (uit ervaring) dat een chatbox via PHP een doodsteek zal zijn voor je server. Ik adviseer je om het op te lossen met een java applet die naar IRC connect. Je zal dan alleen wel even wat tijd moeten steken in het leren hoe IRC werkt ;)

• Padschild
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2020
Je kunt inderdaad een Java-applet gebruiken, PHP met AJAX lijkt me op lange termijn geen goede oplossing. Heb je je ook al verdiept in Flash? Daar kun je met een server ook connecties maken een een chatplatform aanhangen.. weet ik het fijne niet echt van, maar het kan wel ;)

• AquilaDus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-11 14:53
Tuvow schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:37:
Ik kan je garanderen (uit ervaring) dat een chatbox via PHP een doodsteek zal zijn voor je server. Ik adviseer je om het op te lossen met een java applet die naar IRC connect. Je zal dan alleen wel even wat tijd moeten steken in het leren hoe IRC werkt ;)
Kan ik de requirements dan wel realiseren m.b.v. IRC zonder gebruik te maken van een bot?

Ik wil de chat namelijk toegankelijk maken voor mensen zonder enige kennis van IRC. Nu had ik zelf al het idee omdat de gebruikers die ik toegang wil geven te registreren bij de IRC server, maar dit moet dan wel gebeuren i.c.m. een e-mailadres, zoals ik heb gelezen. Nu wil ik de chatters het niet te ingewikkeld maken door ze zelf te laten registeren (en bevestigen) bij de nickserver e.d. Dus ik vroeg me af hoe ik dat op een handige manier kan doen. Alle gebruikers op 1 e-mail adres laten registreren dat ik zelf beheer? of ben ik dan eigenlijk het systeem aan het misbruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door AquilaDus op 07-04-2007 19:01 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarschijnlijk is het het handigst om de raad van Tuvow op te volgen en je even in IRC te verdiepen. Een IRC Applet schrijven is niet heel erg ingewikkeld (mits je wel wat socket en server/client communicatie ervaring hebt). Het irc protocol is erg duidelijk in zijn RFC beschreven. Waar je het hele verhaal omtrend e-mail adressen vandaan haalt is mij trouwens een raadsel. Dat zit niet in standaard IRC.

Het handigste is trouwens wel om de irc server op dezelfde server te draaien als de webserver. Doordat het applet dan van dezelfde server komt heb je geen last van de sandbox beveiliging en is het niet nodig om je applet te signen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Padschild
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2020
Hij heeft het over de bots (Q dacht ik?) die gebruikt worden in IRC om nicks te registreren. Je kunt dan ook aan de nicks kanalen registreren met verschillende ranken etc... Maar dit verschilt erg per server en is geen onderdeel van IRC.

• akaIDIOT
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:33
Er is een lib voor java die een hoop zooi omtrent IRC voor je afhandelt, en wel deze
Heb er niet zelf mee gewerkt, maar schijnt makkelijk om te bouwen te zijn naar bot/client. Hoe dit in combinatie met Applets werkt weet ik niet (gebruik nooit applets), maar het is vast mee te compilen ;)

*stu!ter* *boink*

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 20:59

Copyman

Dode muis

Heb je Comet al overwogen? Volgens mij is dit precies wat jij wil namelijk. :)

Interessante links voor jou:
http://www.chabotc.com/ge...totype-first-public-demo/ (demo van de IRC client)
http://www.chabotc.com/phpsocketdaemon/

http://www.dutchcowboys.nl/software/9126
http://www.irishdev.com/NewsArticle.aspx?id=2166

Edit: zoek je eigenlijk een bestaande client, of wil je er zelf één gaan maken. :P

[ Voor 31% gewijzigd door Copyman op 08-04-2007 17:37 ]

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Pagina: 1