bij back gaat pagina terug naar boven

Pagina: 1
Acties:
  • 821 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08 14:04
Hallo,

Zoals de titel al doet vermoeten, ik heb een soort "probleem" met een site met div layout. Als je artikelen browsed dan ben je lekker bezig en gebruik je wellis de back-knop. Als je dit doet, ga je terug naar de vorige pagina MAAR tevens naar de bovenkant van die pagina...

Is er een mogelijkheid dat hij het gedrag van frames behoud? zodat je wel gewoon op de pagina bij vorige komt en de scroll afstand het zelfde is ipv "top".

:)

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 13:04
Bij mijn weten is dit het gedrag van de browser, en kan je dit niet beinvloeden. (safari behoud bij mij trouwens wel de scroll positie van de vorige pagina)

[ Voor 32% gewijzigd door Nielsvr op 07-04-2007 09:17 ]

• semicon
ja precies ik dacht het zelf ook, maar hier zitten de echte "pro's" :P misschien dat het toch mogelijk was ofzo. Het is gewoon een request naar mij die gedaan was op een site, dus ik zoek mogelijkheden, aangezien ik niet veel erover kan vinden op internet, probeerde ik het hier.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Komt waarschijnlijk door cache headers, heb je daar iets aangepast?

• semicon
ja, dit staat op "no-cache" omdat er nog regelmatig verschillende aanpassingen op de website plaatsvinden zoals plaatjes die gewijzigd worden. Als dit anders kan dan mag dat ;)

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
semicon schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 13:56:
ja, dit staat op "no-cache" omdat er nog regelmatig verschillende aanpassingen op de website plaatsvinden zoals plaatjes die gewijzigd worden. Als dit anders kan dan mag dat ;)
Daar zit je probleem, dan wordt de pagina steeds opnieuw opgehaald, dus ook als je in de browser op de back button klikt. Omdat de browser denkt dat de pagina is veranderd, scrollt hij niet naar de plaats waar je gebleven was. Slimmer is om de juiste http headers te gebruiken (bijv. Last-Modified, Expires), zodat de browser kan bepalen of hij een nieuwe versie op moet halen of niet.

If I can't fix it, it ain't broken.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

In feite is dit gewoon een bug cq tekortkoming van Firefox; andere browsers zijn immers wel in staat om de scrollpositie te bewaren, zelfs als een nieuwe versie wordt opgehaald. Expliciete cache-headers verhelpen het probleem wel, maar dat is natuurlijk niet altijd wenselijk.

Intentionally left blank

• semicon
Ik ben in ieder geval weer iets wijzer, heb met de termen van hierboven het e.e.a. kunnen vinden.

Maar wou nog wel kwijt dat het overigens alleen in IE is, in firefox heb ik het probleem niet, en bleek dus hierboven, safari onthoud et ook.

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je het echt heel graag wilt zou je via javascript de scrolllocatie op kunnen slaan in een cookie, en dan daarnaartoe scrollen bij een reload, maar het lijkt me dat dat wat ver gaat?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Tadaa: http://www.gozer.org/mozilla/extensions/
restore scroll position

Edit: ohw ik lees net, werkt alleen niet in IE, sorry 8)

[ Voor 48% gewijzigd door Kixtart op 07-04-2007 23:15 ]

☻/
/▌
/ \

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

semicon schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 14:17:
Ik ben in ieder geval weer iets wijzer, heb met de termen van hierboven het e.e.a. kunnen vinden.

Maar wou nog wel kwijt dat het overigens alleen in IE is, in firefox heb ik het probleem niet, en bleek dus hierboven, safari onthoud et ook.
interesting, normaliter is het juist Firefox die met dit probleem kampt en aangezien je daar in je startpost geen informatie over gaf nam ik aan dat dat hier ook het geval was (bedenk daarbij dat hier op GoT/Tweakers het aandeel Firefox gebruikers groter is dan het aandeel IE gebruikers ;) )

Wat voor cache-headers geef je precies mee?

Intentionally left blank

• semicon
Het is een (classic) ASP website, met als cachecontrol:

code:
1
Response.CacheControl = "no-cache"

Verder nooit .addheader ofzo gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door semicon op 10-04-2007 17:25 ]

Verwijderd

Ik heb hier ook bijvoorbeeld last van op flabber. Als je ergens op de reacties klikt en dan op de back button floept de site weer naar boven. Erg irritant
Pagina: 1