Toon posts:

Overclocking AMD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, na 2 weken allerlei topics gelezen te hebben ( ook de FAQ ) en dingen geprobeerd te hebben heb ik toch maar besloten om jullie raad te vragen. Ik wil dus mijn pc overclocken m.b.v. de FSB te verhogen.

Mijn specs:
Amd 2400
512 Ram, 2*256 DDR
120 GB sata HD
Asus A7V600 moederboord
300 watt voeding

Nu ben ik in de bios aan het 'kloten' geweest, maar ben toch een beetje benauwd aangezien ik er niet echt veel verstand van heb. Als je de FSB gaat verhogen dan kan je zeg maar bijvoorbeeld kiezen 133*33. Wat is nu de 133 , en wat is de 33. Ik kan namelijk ook bijvoorbeeld 140*35 kiezen. Wat kan ik wel, en wat kan ik niet kiezen, of moet ik gewoon iedere keer 1mhz omhoog ( dus van 133 naar 134 naar 135 ongeacht het getal wat erachter staat). En heeft iemand een indicatie waarop ik zou kunnen beginnen. Dus waarop ik de Vcore moet zetten. Standaard 1.65 en max 1.85. En waarop moet ik de MP zetten en de FSB. Ik hoef niet het maximum eruit te halen als ik maar een goede tussenweg hebt.

Trouwens op MP 12 en 166*33, en 1,65 volt wilde die niet meer opstarten. Doe ik iets verkeerd zoals het voltage, of ... Graag hulp/advies

Bij voorbaat dank.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:13
Ik neem aan dat je een AMD Athlon 2400 XP+ bedoelt ? die kun je makkelijk @ 2700+ - 2800+ laten draaien, 145*15 (FSB*MP)

[ Voor 5% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-04-2007 02:35 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Die 133 (MHz) is de FSB en die 33 (MHz) is de PCI bus. Die PCI bus wil je in principe op 33 houden (niet veel hoger i.i.g.) dus 166*33 is een goede stand om mee te beginnen.

Probeer anders eens een MP van 11 i.p.v. 12. Of kan dit niet bij Athlon XP procs?

• Puch-Maxi
Het is een beetje gokken welke cpu TS heeft:
http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php

Athlon XP2400+
Thoroughbred
2000MHz 133MHz
DDR 15.0x 1.65V L1 128KB

Athlon XP2400+
Thorton
2000MHz 133MHz
DDR 15.0x 1.65V L1 128KB

Sempron 2400+
Thoroughbred
1666MHz 166MHz
DDR 10.0x 1.6V L1 128KB

De ene clocked natuurlijk beter dan de ander.

[ Voor 48% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-04-2007 02:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke voor de verduidelijking.
Mijn systeem:
AMD Athlon ( TM ) XP 2400+
2000MHZ 133 MHZ
A7V600
Socket A
512 MB DDR RAM PC 3200

Oke op 145*15 kom ik idd op een clocksnelheid van rond de +-2150 MHZ. Alles staat voor de rest nog standaard van voltages. Maar ik krijg hem niet op 166*33 geclockt ( geprobeerd met een mp van 10 t/m 15 en standaard voltages), dan doe reboot en dan valt me monitor uit ( en krijg hem niet meer aan, staat standy lampje te knipperen). Dus restart en weer terugclocken. Waar kan dit aan liggen?

Aub kan iemand me helpen hoe ik stapje voor stapje de hoogst mogelijk snelheid kan halen. Want ik zit ook te kutten met die PCI bus die iedere 3MHZ ook 1 omhoog gaat ongeveer. Ik kan alleen kiezen tussen 133*33 / 166*33 / 200*33. Moet ik misschien mijn AGP locken? en zo ja waarop lock ik hem.

Alvast bedankt weer

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Probeer eerst eens of je de multiplier uberhaupt kunt veranderen, schiet deze niet gewoon weer terug na een save + reboot?

Als deze wel blijft staan, kies dan eens een 'veilige' setting als 12x166 of 10x200. Daarmee zou ie dan gewoon op moeten kunnen starten.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Oke de MP verandert in me bios wel alleen niet in werkelijkheid. ALs ik hem dus op 133FSB*12MP ( in de bios) zet draaitie nog steeds op 1990 MHZ en er staat ook dat hij dan nog op MP 15 staat. Hoe krijg ik dit unlocked? Ik zet dit neer alvast maar zoek zelf ook al verder in het forum. Alvast bedankt toch weer allemaal

Even ter verduidelijking, mijn moederbord is toch al MP unlocked fabrioekaf? Of moet ik zelf die L1 lijntjes verbinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 00:59 ]

Verwijderd

reviews: AMD Athlon XP unlocking guide

Dat kon je zelf ook wel even opzoeken opzich... ;)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dude, heb je gezien wat voor een datum of dat er bij het artikel staat? ;)
Dat werkte enkel met de eerste Palomino XP's als ik me niet vergis.

@Kripsk
Draai cpu-z eens om te kijken welke cpu core je hebt

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
ja cpu core=1990.3 MHz zowel met 133*15 als met 133*12. Dus de MP verandert niet, en als ik de MP op 12 zet in de bios geeftie volgend CPU-Z ook nog MP 15 aan met core speed 1990 MHz.

vage bedoeling als ik eerlijk ben , snap er niks van

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De multiplier is dus hardwarematig gelockt in de cpu. Hier kun je weinig aan doen ben ik bang.

En wat betreft CPU-Z: wat staat er bij het vakje met code name? Dat is van belang. Thoroughbred (A of B?)? Thorton?

[ Voor 10% gewijzigd door MadMarky op 08-04-2007 01:24 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Thoroughbred
Socket A ( 462 )

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Thoroughbreds zijn over het algemeen goede overclockers, maar omdat je multiplier vast staat op 15 én je een moederbord hebt met VIA chipset waarbij de pci bus niet onafhankelijk werkt van de fsb, kun je eigenlijk niet zoveel.
Als je meteen op 166*15 stapt kom je uit op 2490Mhz, dat lijkt me een tikje ambitieus ;)
Je kunt proberen om vanaf 145Mhz nog iets hoger te gaan, maar je zult op een gegeven moment problemen krijgen vanwege een te snel geclockte pci bus.

Om te testen of je pc op een bepaalde setting nog stabiel draait, raad ik je aan om Prime95 te draaien. Dit programma belast je computer (vooral geheugen + cpu) en geeft een melding als er een rekenfout is gemaakt.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Oke alvast bedankt voor alle informatie MadMarky. Inderdaad ik kan dus waarschijnlijk maximaal maar 145 Mhz FSB draaien ( met cpu burner en 3d mark werkte hij nog stabiel, vanavond zal ik Prime 95 ook nog draaien). Kan het nog wat helpen om iets meer voltage te geven ( staat standaard 1,65 ), zodat ik misschien rond de 148 Mhz uitkom, of een andere truc om de pci bus verder te kunnen clocken.

• Puch-Maxi
Ik heb hier bijna een identiek systeem staan, deze wil ook niet verder dan ~149.
wat bij mij wel hielp: het geheugen stond eerst in sync met de FSB, nadat ik mem op 400 had gezet kun ik een stuk verder oc'en !

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

AGP voltage iets verhogen, dit geeft iets meer power aan de chipset. Meer dan 10% afwijking op de PCi bus kan problemen geven, wellicht dat 148FSB nog net werkt.

Kijk anders eens op http://www.ocinside.de/go...op/pinmod/amd_pinmod.html

Heb je alleen maar koperdraad nodig om je multiplier te unlocken!

Edit: geheugen werkt met een divider (verhouding tussen FSB & mem dus). Memory hoger zetten werkt meestal nadelig! Relatief blijft het verschil gelijk, maar absoluut niet. Probeer op een Socket A systeem altijd FSB:Memory gelijk te houden (1:1 dus) met zo strak mogelijke timings.

[ Voor 29% gewijzigd door Cio op 08-04-2007 14:35 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Pagina: 1