Ned 1-3 ontvangen via antenne en schotel

Pagina: 1
Acties:
  • 5.457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb een caravan op de camping. Zoals je al weet is normale ontvangst van zenders niet meer mogelijk met normale tuner van TV. Het is nu digitaal geworden.
Dat betekent dat ik een digitale tuner van rond 60-70 Euro moet kopen om wat uit de lucht te kunnen ontvangen.

Maar er is meer. Ik heb ook schotel daar staan, met dubbele LNBs die via 22 kHz relais wordt geschakeld. Het is echter oude model analoge tuner van jaren geleden. Wellicht kan ik ook niet meer mee via schotel ontvangen. Blijkbaar is bijna alles ook digitaal geworden.

Ik ben geen expert op schotel gebied. Maar ik wil graag met zo min mogelijke kosten Ned 1-3 ontvangen. Via schotel mag ook, dat is zelfs beter.
Welke adviezen geef je me om de bekende Nederlandse zenders weer te kunnen ontvangen en welke apparatuur zal ik mee beginnen?

Of is analoge schotel nog beetje mogelijk? Welke zenders zijn er dan te vinden?
De camping heeft nog geen kabelnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 00:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Op mijn oude analoge schotel kan ik de volgende zenders ontvangen:

TV Travel Shop
ARD
ZDF
WDR
MDR
NDR - Fernsehen
HR - Fernsehen
Südwest Baden Württemberg
RBB Brandenburg
Südwest Rheinland-Pfalz
Bloomberg
RTL Television
RTL 2
Super RTL
Sat 1
3 Sat
Pro 7
Kabel 1
K.I.K.A.
VOX
Phoenix
Neun Live
DSF
Eurosport & TV Shop Europe
N - TV
HSE 24
QVC Germany
MTV Music Television
MTV Pop
Bayerische Fernsehen
N24
CNBC
CNN International
Arte
Bayeren Alpha
Tele 5
VIVA
VIVA Plus
Sonnenklar TV
RTL Shop
123 TV
Nick

Conclusie; GEEN nederlandse zenders meer (bvn is ook allang van de analoge af..)

Digitaal krijg je meer dan 200 zenders (free to air), maar hierbij moet je iig een nieuwe/tweedehandse tuner kopen (reken op minimaal 50 euro tweedehands). Deze tuner heeft digitale koppen nodig...waarschijnlijk zijn die van jou nog analoog...een nieuwe digitale kop kost je zo`n 20 euro..

Dan moet je je aanmelden bij Canal Digitaal (20 euro administratie, 10 euro activeringskosten en rond de 50 euro voor 1 jaar topbox-pakket...) hierdoor kun je NED 1-2-3 ontvangen en blijven ontvangen als je het abbonement stopzet na het eerste jaar...

Dan is het nog maar de vraag of je 'neiuwe' tuner Canal Digitaal gecertificeerd is... maw, je kunt opeens met zwart beeld opgescheept zitten.

Conclusie... Vrij duur voor de camping ;)

Het beste kun je voor zenders als NED 1-2-3 een dvb-t ontvangertje kopen voor rond de 60 euro.
Deze kosten zijn eenmalig en de zenders die je ontvangt zijn gratis. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Of als je toch je laptop meeneemt (ga ik wel van uit als tweaker zijnde :p) een dvb-t USB stickje, die zijn een stuk goedkoper en kun je ook prima Ned1-3 op ontvangen.

pricewatch: Conceptronic Digital TV Receiver (DVB-T, USB 2.0)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 07-04-2007 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb aantal tests gedaan met oude analoge schotel maar ik kom er niet uit.

De LNB koppen zijn al jaren in de lucht geweest en 1 kop heeft zelfs gat in de plastic beschermingskap. Bij meting met Sat-finder (waarom piept die Gamma ding toch zoveel en valt er nauwelijks te detecteren met LNB waar kap nog heel is) en kan ik niet goed uitrichten. Hij gaf geen goed uitslag als ik op juiste richting van 19 graden zuid naar oost. Dus dat loopt niet.
Denk dat het verstandig is om beide LNB's te vervangen omdat plastic kap van beide aardig aangetast is .

Waarnaar richt je naar als je met analoge schotel nog wil ontvangen zonder decoder/scramble te gebruiken (dus volledig vrije kanalen) en omdat ik twee LNB heb die met kleine hoek van elkaar op schotel heb, moet ik dus ook weten waarnaar ik zal richten :)

Over DVB-T receivers gesproken, hier is eentje:
http://www.erconline.nl/t...t-receivers-c-44_204.html

Waarvan de Scart versies goedkoopst zijn en makkelijk achterin geprikt kunnen worden. De analoge sat receiver gaat via antenne aansluiting van TV.
Er is nog iets leuks: De caravan is in Hardenberg en dat is vlakbij Duitsland. Hoe zou de ontvangst daar zijn?

Verder merk ik op dat de externe antenne voor DVB-T ook speciale digitale versie moet zijn. En een speciale versterker (dus niet analoge versterker) moet dat ook al?
Van die lijst zenders op analoge sat, daar wil ik graag details van weten, dus frequentie en welke sat.

Het heeft dus geen zin om NEd 1-3 via satelliet te ontvangen omdat je eerst via Canal Digital moet doen? Hoe komt dat dat het eigenlijk free-to-air TV zenders zijn en toch via duurdere wegen pas werken?
Verder zie ik Gamma verschillende Sat pakketten waar Canal Digtal erop staan. Dus kant en klaar pakket. De kosten lopen wel op tot tegen 300 Euro.
Je weet dat ik beide LNBs ga vervangen. Dat kost ook wat geld, vooral als ik twee keer erop ga zetten. Dus hier moet ik weten welke kant ik zal nemen voor Ned 1-3 ontvangst maar ook graag meer zenders erop wil hebben om caravanbewoners zoet te houden :)

[ Voor 10% gewijzigd door MrDummy op 07-04-2007 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99742

Als je alleen nederland 1, 2 en 3 wilt is het makkelijkst een dvb-t ontvanger (digitenne) Deze heb je met en zonder kaartslot voor eventuele encryptie. Nederland 1, 2 en 3 zijn te ontvangen met beide ontvangers. Je hebt geen abonnement nodig voor deze zenders. Je hebt wel een kaart en abonnement nodig als je ook de overige zenders wilt ontvangen.

Kosten voor ned 1, 2 en 3 eenmalig circa 80 euro voor ontvanger + antenne.

Voor satelliet heb je een dvb-s oftewel een satelliet ontvanger nodig en wel een digitale met seca2 decodering. Alle nederlandse kanalen en dus ook nederland 1, 2 en 3 zijn gecodeerd. (behalve bvn-tv) Veel zenders zoals CNN, ARD, RTL, France24 en Rai Uno, zijn vrij te ontvangen. Voor NL 123 heb je een CanalDigitaal smartcard nodig deze dien je aan te schaffen a 70- 80 euro en ook nog te registeren (registratievergoeding € 29,95 + activatiekosten (€ 9,95).) daarna ontvang je "gratis" de publieke omroepen Nederland 1, 2 en 3. Voor de ontvangst van de Regionale Omroepen en BVN-TV is geen smartcard nodig.

Een kaart is nodig omdaT 1, 2 en 3 gecodeerd zijn en niet free 2 air.

Kosten voor ned 1, 2 en 3 eenmalig 250 a 300 euro. + nog jaarlijks activatiekosten.

Hoewel ik altijd een voorstander ben geweest van schotel, vind ik de kwaliteit lager dan vroeger en vind dvb-t daarbij in de buurt komen en een goed alternatief als je alleen 1, 2 en 3 wilt. Geen gedoe met kaarten en activatie. de publieken zijn daar gewoon free 2 air.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 99742 op 07-04-2007 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 00:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Anoniem: 99742 schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 10:07:
Als je alleen nederland 1, 2 en 3 wilt is het makkelijkst een dvb-t ontvanger (digitenne) Deze heb je met en zonder kaartslot voor eventuele encryptie. Nederland 1, 2 en 3 zijn te ontvangen met beide ontvangers. Je hebt geen abonnement nodig voor deze zenders. Je hebt wel een kaart en abonnement nodig als je ook de overige zenders wilt ontvangen.

Kosten voor ned 1, 2 en 3 eenmalig circa 80 euro voor ontvanger + antenne.

Voor satelliet heb je een dvb-s oftewel een satelliet ontvanger nodig en wel een digitale met seca2 decodering. Alle nederlandse kanalen en dus ook nederland 1, 2 en 3 zijn gecodeerd. (behalve bvn-tv) Veel zenders zoals CNN, ARD, RTL, France24 en Rai Uno, zijn vrij te ontvangen. Voor NL 123 heb je een CanalDigitaal smartcard nodig deze dien je aan te schaffen a 70- 80 euro en ook nog te registeren (registratievergoeding € 29,95 + activatiekosten (€ 9,95).) daarna ontvang je "gratis" de publieke omroepen Nederland 1, 2 en 3. Voor de ontvangst van de Regionale Omroepen en BVN-TV is geen smartcard nodig.

Een kaart is nodig omdaT 1, 2 en 3 gecodeerd zijn en niet free 2 air.

Kosten voor ned 1, 2 en 3 eenmalig 250 a 300 euro. + nog jaarlijks activatiekosten.

Hoewel ik altijd een voorstander ben geweest van schotel, vind ik de kwaliteit lager dan vroeger en vind dvb-t daarbij in de buurt komen en een goed alternatief als je alleen 1, 2 en 3 wilt. Geen gedoe met kaarten en activatie. de publieken zijn daar gewoon free 2 air.
Jaarlijkse activatiekosten zijn niet van toepassing als je alleen NED 1-2-3 wilt blijven ontvangen. De smartcard blijft na afloop van abbonement gewoon werken met deze 'fta' zenders :)

@ TS:

Omdat je bij de Duitse grens zit, zul je warschijnlijk ook een aantal Duitse zenders kunnen ontvangen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1