[Redhat] /tmp partitie resizen op operationeel systeem

Pagina: 1
Acties:

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 20:18
Hai,

Ik heb een probleem. Ik moet mijn /tmp partitie iets groter maken op mijn operationele server. Hij is nu 1GB, maar moet 10GB worden (dont ask why). Probleem is .. ik heb geen kaas gegeten van filesystems en ik kan me voorstellen dat het resizen van partities risico's met zich meebrengen. Het punt is alleen: er mag absoluut geen enkele kans zijn dat het fout gaat, en toch moet het echt snel gebeuren.

Ik heb nu een 400GB partitie, waar 60GB van in gebruik is. Die partitie van 400 GB moet 390 worden en die vrijgekomen 10GB moet /tmp worden. Kan iemand me op de rit helpen? Het mag echt niet fout gaan :P

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:05

ralfbosz

xm create bosz -c

1) Is het RedHat 4? (cat /etc/redhat-release)
2) Heb je de partities in LVM ondergebracht? (df -k /tmp)

[ Voor 23% gewijzigd door ralfbosz op 07-04-2007 00:06 ]

rm -r *

• _lasher_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-01 14:17
Wat voor filesystem staat er op de partities?

Het is in principe goed mogelijk met de meeste filesystems om op een draaiend systeem een partitie te resizen. Maar je zal natuurlijk wel zowel die /tmp als de grote partitie die je wil verkleinen moeten unmounten. Daarna de partities aanpassen en het echte resizen doen.

Kan je dit niet beter op een andere manier oplossen, als je zeker wil weten dat het niet mis kan gaan?
Je kan bijvoorbeeld ook een andere directory van een partitie met meer vrije ruimte onder de /tmp remounten om wat meer ruimte te krijgen.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Ik vraag me ook af waarom het nodig is. Er schrijft iets erg veel naar /tmp blijkbaar. Is het dan niet handiger om daarvoor iets anders te regelen of te zorgen dat het minder schrijft?

Misschien zoek je nu de verkeerde oplossing voor het probleem

[ Voor 15% gewijzigd door zomertje op 07-04-2007 09:08 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Je kan echt je echt zeker wil zijn ook voor een filebase tmp gaan.
Maak op je bestaande grote disk (die van 400GB een file van 20GB)

unmount je /tmp en mount je nieuwe /tmp op die file.. even formateren en de nieuwe /tmp is klaar.

Zo hoef je niets te resizen, ben je alleen je huidige ruimte van de /tmp kwijt.