Toon posts:

verwijderen van BIOS chip= moeilijk???

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
het lukt me maar niet om het kleine BIOS chipje uit m'n mobo te halen. MSI k7t-pro2a btw, het bios zit in een klein bruin socketje, ik heb geprobeerd met een 2 verbogen paperclips hem eruit te wrikken, maar hij zit Muurvast!!!

hoe krijg je zo'n ding eruit?? :?

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Niet om het een of ander, maar waaróm wil je hem eigenlijk uithalen?

sigloos

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 11:47
heel voorzichtig met een kleine platte schroevendraaier?

Verwijderd

Topicstarter
omdat mijn bios opnieuw beschreven moet worden... :(

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Aha, da's wel balen, ja. ;(

Misschien met een IC-tangetje, waarmee je IC-tjes uit hun voetjes kunt trekken zonder de pootjes te beschadigen?

sigloos

Verwijderd

Topicstarter
ik heb helaas niet zoveel gereedschap, heeft niemand anders hier ervaring mee?

Verwijderd

De socket die je beschrijft is een PLCC-32 behuizing. In een van de hoekjes zit een kleine uitsparing die meestal te krap is voor paperclips. Wat heel goed werkt is een naald (geen speld, die is te flexibel) gebruiken om met de kant van het oogje de chip eruit te wippen. Dit gaat heel goed zonder de chip te mollen omdat de pinnetjes zelf tegen de chip aangevouwen zitten.
Het flashen zelf wordt wat lastiger omdat ik je wel kan helpen bij conventionele e-eproms maar (nog) niet bij PLCC-tjes...De socket op mijn Flash apparatuur past nog niet. Ik verwacht hier op korte termijn een adapter voor omdat ik inmiddels meer aanvragen per week krijg...

Verwijderd

Topicstarter
ok ik zal het eens met een naald proberen, moet ik er eerst wel een vinden.

Verwijderd

Voor FL 30,- Kan ik je ook nog helpen om hem te flashen. Je moet alleen zelf even bepalen of je dat de moeite vind. Ik moet daarvoor e.e.a. bouwen zodat je Eeprom past in de eeprom flasher. Kun je mij vertellen welk merkje er op de chip staat ?

Mail me op smart200@hotmail.com

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
ik gebruik eigenlijk gewoon een stuk bestek, liefst een botermes oid. mes plat aan de korte kant tussen chip en houder steken, klein beetje wrikken, dan aan de andere korte kant hetzelfde, etc. etc. tot hij los is!

toen mijn Abit bios tjippie kapot was, kreeg ik van Abit 3 dagen later een nieuwe in de brievenbus, gratis!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 15:05
Op dinsdag 06 februari 2001 14:55 schreef 0siris het volgende:
toen mijn Abit bios tjippie kapot was, kreeg ik van Abit 3 dagen later een nieuwe in de brievenbus, gratis!
ik ook :) abit = lief!

WEBN & chill (@IBKR)

Verwijderd

Ja mannen heel tof, maar eh.
Zoals ik dus al zei:

We hebben hier te maken met een PLCC behuizing. En dan ben je heel stoer als je daar een mes tussen krijgt !

Of sterker nog: daar krijg je maar 1 keer in je leven een mes tussen en ja dan eh... is het kapot. Dit is geen DIP32 behuizing dus.....

Verwijderd

Topicstarter
ik zal t s met een naald proberen, ik naai zelf wel veel, maar heb geen naalden >:)

s kijken of de buurvrouw naait, hehe

het is een AWARD bios, ik wil hem opsturen naar MSI, die herprogrammeren ze ook gratis.

Verwijderd

Topicstarter
kijk ZO ziet dat voetje er precies uit (de onderste):

Afbeeldingslocatie: http://www.foxconn.com/images/product/PL.gif

dit is een convertor van groot naar klein:

Afbeeldingslocatie: http://www.ramtex.dk/products/img/plcc32.jpg

Verwijderd

Exact !

Alleen die converter is dus niet OK wat mij betreft. Ik heb natuurlijk precies de omgekeerde nodig om te kunnen flashen.
Dus van PLCC naar DIP !

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt nog steeds niet trouwens :(

is dit wat voor jou?

Afbeeldingslocatie: http://www.mqp.com/g_adapt1.gif
:9~

www.mqp.com/adapters.htm

Verwijderd

Ehm het lukt wel met paperclips:) (Ik heb het zelf ook gehad en eerst lukte het mij ook niet)

Gewoon ff een hoekje van die paperclip ombuigen met een tangetje, de paperclip in het ruime hoekje onder de chip en dan omhoog wrikken:) dan weer in de tegenovergestelde hoek en hij komt er uit!

Verwijderd

Topicstarter
het is me inmiddels ook al gelukt, met 2 verbogen paperclips, je moet gewoon enorm hard trekken, toen flipte ie er zomaar uit.

Ik heb wel eerst even wat WD-40 gespoten natuurlijk >:)
Pagina: 1