[XP] XP boot terug instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaspermalfroid
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-02 18:34
Ik heb sinds een tijdje zowel Windows XP als Vista naast elkaar op mijn pc staan, en met Vista kan ik kiezen welk OS ik opstart. Maar Vista steekt een beetje tegen, het neemt onnodig plaats in want ik gebruik het toch nooit. Dus dacht ik de Vista-partitie te verwijderen, maar dan gaat mijn XP niet meer willen booten... Hoe kan ik vanuit XP instellen dat mijn PC automatisch XP boot en niet naar Vista kijkt, om veilig de Vistapartitie te kunnen verwijderen?

Kasper

Verwijderd

Ik neem aan dat je Vista als laatste hebt geinstaleerd op een aparte partitie en dat je XP opstart als earlier version in het bootmenu van Vista.

Plaats de XP CD-ROM in je PC en start opnieuw op.
Start de recovery-console op (toets R)
Voer administratorwachtwoord in
Voer het commando fixboot in.
Voer het command fixmbr in.
Start de PC opnieuw op
Het bootmenu van Vista is nu verdwenen. XP start nu weer mormaal op en je kunt vista van zijn partitie verwijderen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 21:55 ]

• kaspermalfroid
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-02 18:34
dankuwel, nu kan ik met een gerust hart vista ervan smijten

[EDIT] alles is precies toch niet helemaal juist gelopen..

toen ik xp-cd bootte en met R de recovery-console opende, kwam er geen vraag naar adminpaswoord (misschien omdat ik er geen heb)
fixboot gewoon lukte niet, maar fixboot c wel.
ik heb dan ook zowel fixmbr als fixmbr c geprobeerd, en vervolgens met exit de pc laten heropstarten.
de vista-bootloader verscheen echter nog steeds, en zelfs nu ik de vistapartitie heb geformatteerd, blijft de vista-bootloader werken. ik denk dus dat deze ook op mijn xp-partitie staat.

kan ik nu deze bootloader nog wegkrijgen, en die van xp er in de plaats opzetten? (dat scheelt toch wel enkele seconden opstarttijd)

[ Voor 85% gewijzigd door kaspermalfroid op 06-04-2007 23:15 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er staan een paar bestanden op je schijf die gebruikt worden als bootloader. De map (verborgen) 'boot' is het 'menu' zeg maar, daar staat in verschillende talen wat er moet staan. Verder heb je nog een paar bestanden in de root staan. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoe ze precies heten, maar via de GoT Search op mijn usernaam moet je mijn vorige posts hierover kunnen vinden om het zeker te weten. Het gaat iig om het bestand 'bootloader' (zonder extentie) en nog een paar, weet echt niet meer welke. Er is wel met een of meerdere bestanden het punt dat je even de eigenaar van moet worden en de rechten op het bestand goed moet zetten, anders mag je het niet verwijderen.

Hier heb ik de 'handleiding' geschreven. Vergeet niet de machtegingen van de bestanden te controleren: Hero Of Time in "[Vista] Vista verwijderen zonder format"

edit: mocht je XP Home hebben, zet dan even 'Eenvoudig delen' uit, dan heb je de juiste opties. Zie verder dat topic :).

[ Voor 6% gewijzigd door Hero of Time op 06-04-2007 23:47 ]

Commandline FTW

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
je kan toch gewoon de boot.ini veranderen? (commandprompt: msconfig)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kaspermalfroid schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 21:03:
Ik heb sinds een tijdje zowel Windows XP als Vista naast elkaar op mijn pc staan, en met Vista kan ik kiezen welk OS ik opstart. Maar Vista steekt een beetje tegen, het neemt onnodig plaats in want ik gebruik het toch nooit. Dus dacht ik de Vista-partitie te verwijderen, maar dan gaat mijn XP niet meer willen booten... Hoe kan ik vanuit XP instellen dat mijn PC automatisch XP boot en niet naar Vista kijkt, om veilig de Vistapartitie te kunnen verwijderen?

Kasper
Waar haal je die wijsheid vandaan? Gewoon die partitie formatteren.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1