[Ubuntu] Kernel Panic na crash

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
Ik draai Ubuntu Feisty Beta op mijn laptop, nou is die een beetje kapot (koeling) waardoor die soms uitvalt door oververhitting (lang verhaal, al een keer gerepareerd na drie keer naar Acer te zijn geweest, uiteindelijk voor moeten betalen, nu geen zin om weer te moeten betalen dus ben al aan het sparen voor een nieuwe).

In ieder geval nu was het gister weer hetzelfde liedje alleen nu tijdens het installeren van de updates en nu wil mijn installatie niet meer booten met de mededeling Kernel Panic: Unable to mount VFS ...

Nu vermoed de laptop crashte of tijdens een grub update of tijdens een kernel update en dat die dus niet goed is afgemaakt. Nu probeerde ik met een liveCD te chrooten naar mijn eigen install maar om een of andere pikt die dat niet. Ik krijg de mededeling permission denied.

Mijn idee was om als ik eenmaal ge-chroot had de updates af te maken in de hoop dat het verholpen zou zijn.

Op google vond ik eigenlijk vooral oplossingen als het probleem was dat de FS niet in de kernel mee waren gebakken.

Heeft iemand iedeeen hoe ik mijn updates alsnog kan laten afmaken of een andere manier om alles te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

su / sudo chroot?

lost over het algemeen permissie problemen op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
had ik al gedaan :) maar dan ook geeft die permissie problemen... dus dat is niet mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _lasher_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-09 09:58
Krijg je nog wel een grub bootmenu?

Waarschijnlijk is er inderdaad iets mis met de nieuwe kernel (ik ben ook wel eens filesystem opties vergeten en dan krijg je inderdaad deze melding). Geen idee hoe Ubuntu zijn updates uitvoert en wat er gebeurt bij een automatische kernel-update. Maar het lijkt me dat de vorige versie van je kernel nog wel aanwezig is.

Als je nu met grub naar de command mode kunt komen kan je handmatig een kernel kiezen. Een normale 'make install' verplaatst je vorige kernel naar vmlinuz.old in de /boot. Kijk eens of die er staat en probeer die te booten.

Mocht dat niet lukken, dan zou ik inderdaad ook met een livecd proberen weer in het systeem te komen. Waar treedt de 'permission denied' melding op?

En kan je wel normaal je partities rw mounten? Dan zou je namelijk ook kunnen proberen de oude kernel (bestand) als default neer te zetten (check /boot/grub/grub.conf voor welk bestand gebruikt wordt).

Dit alles gaat er dus wel van uit dat je grub nog werkt. Maar als dat niet zo was, had je dat wel gemerkt...