analoge ampere/volt/watt meter

Pagina: 1
Acties:
  • 572 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knight1987
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04-2023
Ik ben bezig met een casemod en dacht er aan om analoge meters in mijn kast te verwerken om zo het aantal ampere/volt en misschien aantal watt te kunnen zien maar nu weet ik niet precies welke meters ik moet hebben en hoe ik ze moet aansluiten

op google heb ik ff een plaatje gezocht
Afbeeldingslocatie: http://img53.imageshack.us/img53/6594/autometer20sport20comp2dv3.th.jpg

Ik heb ook al gezocht naar topics hier in casemodding/electronica maar kon niks bruikbaars vinden (enige wat ik vond ging over VU-meters en ik denk niet dat ik dat moet hebben)

reden dat ik die meters in men kast wil is om te zien hoeveel wat ik verbruik op dat moment (met gamen zal dat waarschijnlijk stijgen) en het aantal volt en ampere voor de fun (en om de lege plek te vullen op mijn kast

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Helaas lukt direct linken naar de Conrad site niet, maar www.conrad.nl -> tabblad 'Elektronica en Meten' -> en daar staat 'inbouwmeetapparatuur' (misschien dat deze link wel direct werkt, staat nu natuurlijk in mijn cache), op de laatste pagina staan wel geschikte meters volgens mij.

Wel oppassen met de stroom!
Ik weet niet wat je precies wilt meten, maar ik zou hem goed geïsoleerd aan de voedingsdraad (1 van de aders onderbreken, meter er tussen) hangen, dan meet je het totale stroomverbruik van de computer (maar dan weet je niet het wattage, moet je zelf uitrekenen met stroom*spanning)

[ Voor 31% gewijzigd door Resistor op 06-04-2007 18:00 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knight1987
is het ook mogelijk om de amperes volt en watt te meten op een voeding en hoe sluit je zoiets aan (ben noob met electronica)

conrad heeft wel volt en ampere meters maar niet van die mooie ronde

[ Voor 22% gewijzigd door knight1987 op 06-04-2007 18:14 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Vermogen kan je bij wisselspanning op een aantal verschillende manieren bezien, zo kan je het actief (werkelijk) vermogen meten, of het reactief (blind) vermogen. Deze bestaan enkel bij wisselspanning, en zijn imho niet zo interessant voor jou.
Het interessantste is imho het schijnbaar vermogen, uitgedrukt in voltampère's (VA), en dit vermogen kan je vergelijken met gelijkspanning (1A op 12V = 12W).
Een standaard Wattmeter zal echter het actief (werkelijk) vermogen meten (in Watt's), nu zal dat doorgaans niet zo sterk afwijken van het schijnbaar vermogen, maar tis interessant te weten dat je niet zomaar blindelings UxI kan doen om het aantal Watt's te meten.

Een standaard Wattmeter zal aan een van de fasen verbonden moeten zijn, en de andere fase onderbreken (dus 3 aansluitingen nodig, waardoor ie zowel stroom als spanning kan meten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knight1987
naftebakje schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 19:01:
Vermogen kan je bij wisselspanning op een aantal verschillende manieren bezien, zo kan je het actief (werkelijk) vermogen meten, of het reactief (blind) vermogen. Deze bestaan enkel bij wisselspanning, en zijn imho niet zo interessant voor jou.
Het interessantste is imho het schijnbaar vermogen, uitgedrukt in voltampère's (VA), en dit vermogen kan je vergelijken met gelijkspanning (1A op 12V = 12W).
Een standaard Wattmeter zal echter het actief (werkelijk) vermogen meten (in Watt's), nu zal dat doorgaans niet zo sterk afwijken van het schijnbaar vermogen, maar tis interessant te weten dat je niet zomaar blindelings UxI kan doen om het aantal Watt's te meten.

Een standaard Wattmeter zal aan een van de fasen verbonden moeten zijn, en de andere fase onderbreken (dus 3 aansluitingen nodig, waardoor ie zowel stroom als spanning kan meten).
Dus uiteindelijk heb ik dan een ampere (VA-meter?) en een Wattmeter en kost me dat 3x een molex stekker

en die watt meter kan ik dus het vermogen zien van dat moment (dus zegmaar 500w voeding en ik gebruik er 300w van) en daar moet ik 3 molex stekkers aanhangen. en is dat dan gewoon 3 stekkers op de zelfde lijn of 3 aparte lijnen.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
knight1987 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 21:07:
[...]Dus uiteindelijk heb ik dan een ampere (VA-meter?) en een Wattmeter en kost me dat 3x een molex stekker

en die watt meter kan ik dus het vermogen zien van dat moment (dus zegmaar 500w voeding en ik gebruik er 300w van) en daar moet ik 3 molex stekkers aanhangen. en is dat dan gewoon 3 stekkers op de zelfde lijn of 3 aparte lijnen.
Nope, je snapt het niet helemaal, of ik snap het niet zo goed.
Je wil blijkbaar aan de uitgang van je voeding gaan meten, ik dacht dat je op de netspanningsingang ging meten...
Aan de uitgang gaan meten wordt erg moeilijk voor een elektro-noob (nofi), naast het feit dat je zowel op de 3.3V, de 5V en de 12V het vermogen moet meten om het gehele vermogen dat de PC gebruikt te meten (in de massaleiding meten is slecht voor ontstoring, en je kan er niets mee omdat die gemeten stroom op vershillene spanningen loopt), moet je ook deze voedingslijnen in het begin gaan onderbreken, en heb je te maken met flinke stromen (kan tot 30A en meer zijn).
Het voordeel is dan wel dat je kan volstaan met een stroommeter, aangezien je weet op welke spanning de stroom verbruikt wordt én je met gelijkspanning te maken hebt, kan je gewoon de wijzerschaal aanpassen (0.5A op 5V is 2.5W, terwijl 0.5A op 12V 6W is).
Kick naar [EL], dit heeft met casemodden niet veel meer te zien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knight1987
naftebakje schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 21:50:
[...]
Nope, je snapt het niet helemaal, of ik snap het niet zo goed.
Je wil blijkbaar aan de uitgang van je voeding gaan meten, ik dacht dat je op de netspanningsingang ging meten...
Aan de uitgang gaan meten wordt erg moeilijk voor een elektro-noob (nofi), naast het feit dat je zowel op de 3.3V, de 5V en de 12V het vermogen moet meten om het gehele vermogen dat de PC gebruikt te meten (in de massaleiding meten is slecht voor ontstoring, en je kan er niets mee omdat die gemeten stroom op vershillene spanningen loopt), moet je ook deze voedingslijnen in het begin gaan onderbreken, en heb je te maken met flinke stromen (kan tot 30A en meer zijn).
Het voordeel is dan wel dat je kan volstaan met een stroommeter, aangezien je weet op welke spanning de stroom verbruikt wordt én je met gelijkspanning te maken hebt, kan je gewoon de wijzerschaal aanpassen (0.5A op 5V is 2.5W, terwijl 0.5A op 12V 6W is).
[MBR]Kick naar [EL], dit heeft met casemodden niet veel meer te zien.[/]
OK nu ben ik in de war, welke meters kan ik op de voeding aansluiten en hoe. Moet ik nu 3 meters voor het aantal volt (3.3V 5V en 12V) en 1 meter voor de ampere hebben?

Volgensmij wordt dit een lastig klusje, dacht van ff paar metertjes aan de voorkant van men kast stroomstekker er aan en klaar

Kan iemand me helpen ben beetje traag van begrip en noob met electronica :P maar dit lijkt me echt zo vet op men kast te maken

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Je weet zelf totaal niet wat je wil, hoe kunnen we je dan een oplossing bieden?
Ga eens op wikipedia ofzo kijken hoe het zit met spanning en stroom, zolang je dat niet snapt weet je totaal niet wat je uberhaupt kan meten.
Stroom is als het aantal liter water dat door een buis loopt, dat kan je alleen maar meten door een onderbreking te maken en er een meettoestel tussen te zetten, op een molex kan je dus geen stroom- of wattmeter zetten!

Het simpelste zal een kant-en klare wattmeter voor het lichtnet, die kan je tussen de wandcontactdoos en je PC zetten, en meet het aantal watt's zonder dat je aan gevaarlijke spanningen moet zitten prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:42
Een watt meting is bij een constante spanning gelijk aan een stroom meting ( U * I is immers P )

Als je er van uit gaat dat je lichtnet constant is op 220 of 230 V zou je een A-meter kunnen ijken in watts.

Niet heel precies, maar dat lijkt me voor deze toepassing ook niet noodzakelijk.

-edit-

Ik zie dat naftebakje me al voor was met dat idee aan de 'veilige' kant van de voeding ;)

Om het aan de laagspannings kant te doen is vrij tricky, dan zul je inderdaad de stroom op 3.3, 5 en 12V moeten meten, dat worden DC stroomtrafo's ( LEM ) en een sommeer versterker met een opampje, daar een uitlezing aan.

Of je moet gewoon aan de 220V kan meten met een weekijzer amperemeter ...
Afbeeldingslocatie: http://ncert.nic.in/sites/learning%20basket/electricity/images/measuring/ammeter.jpg

Of je zet een weerstand in de +325V lijn ...

of je koopt een voeding met een vermogens uitlezing er al in : Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/rs-450-acly-001.jpg
( ik weet, minder tweakerisch, maar wel veilig :P )

[ Voor 62% gewijzigd door Sine op 07-04-2007 04:00 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knight1987
ik denk toch maar even te wachten met dit idee, zal dus eerst ff wat meer moeten weten over electronica.

Ik dacht in het begin dat het veel simpeler was 8)7 maar ok men ogen zijn open _/-\o_

edit: is het misschien iets simpeler om een speaker te plaatsen ipv metertjes

de ruimte die ik te besteden heb is 16x13cm (B)x(H).

Ik heb een Creative audigy 4 maar kan ik dan zo een speakers halen, stekker er aan, en aansluiten op de center kanaal of verzin ik nu weer iets wat weer moeilijk is (niet dat het niet moeilijk mag zijn, daar is casemodding voor) maar ik heb niet de kennis en spullen

[ Voor 51% gewijzigd door knight1987 op 07-04-2007 09:41 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knight1987 schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 08:54:
[sup]edit: is het misschien iets simpeler om een speaker te plaatsen ipv metertjes
In combinatie met een spraakmodule is dit zeker te doen: "Verbruik is nu 130Watt" ... "Verbruik is nu 147Watt" ... "Verbruik is gestegen tot 356Watt! Verminder dit, of ik waarschuw je ouders!" :-)
Maar een draaispoelmeter is ook bruikbaar. Ik zou niet voor een shunt in de voedingskabel kiezen, omdat de meter en zijn aansluitdraden dan rechstreeks verbonden zijn met de netspanning. Een laagspanningstrafo (230V -> 6V), die je met zijn secundaire (6V) wikkeling in serie met een ader van de voedingskabel plaatst, is veiliger. Sluit op de 230V-wikkeling een bruggelijkrichter aan, en stuur daarmee --via een gepaste weerstand-- je draaispoelmeter aan.
Als je de beschermingskap van die laatste zonder al te veel kap- en breekwerk loskrijgt, kan je zelf een net aanduidingsplaatje maken dat zowel stroom als vermogen aangeeft.
Pagina: 1