livebox/wrt54g/wrt54g werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.632 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-09 13:40

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
hoi,

Ik heb sinds kort een orange livebox, en dat bevalt perfect. Maar dit had helaas wel gevolgen voor mijn netwerk setup. Dit was de oude setup: kabel modem -> lange ethernet kabel -> wrt54g boven-> pc's / printer hierop aangesloten.

Mijn nieuwe setup is als volgt:
Orange livebox (beneden) -> wrt54g (beneden) ->wrt54g (boven) -> bedrade pc's/ printer

Het probleem zit er nu in, dat ik de 2de wrt54g met tomato firmware niet als wireless ethernet bridge aan de praat krijg. Ik heb al meerdere instellingen geprobeerd, maar met geen enkele krijg ik goede verbinding, via ethernet aangesloten.

Nog wat meer uitleg over de setup:
De livebox is mijn dhcp server, de linksys wrt54g (beneden), doet dus GEEN dhcp, hij maakt het signaal alleen maar wireless. Dit wireless gedeelte werkt prima. Ik heb nu ook tijdelijk een imac, die het verkeer boven routeerd voor de pc's. Maar ik vind het zonde om de mac altijd aan te laten staan.

Daarom had ik dus ook de 2de wrt54g gekocht, maar ik krijg het nog niet aan de praat met tomato. Ik heb ook al een x aantal andere firmwares geprobeerd, maar het lukt me niet.

Hebben jullie nog tips?
Ik kan helaas niet zo snel een goede wiki/ guide vinden voor de door mij beschreven setup.

Als ik in tomato dhcp op de wan aanzet, krijgt hij geen ip adres. Wel kan ik de kwaliteit van het signaal zien.

Ook was ik gewend dat het wlan lampje zou knipperen, om aan te geven dat hij wireless praat, ook dit zie ik niet. Maar dit kan weer aan de firmware liggen, dat ze de lampjes een andere functie hebben gegeven.

Het komt er dus kort op neer, dat het volgens mij moet kunnen, de mac doet het ook, maar met de router krijg ik het dus nog niet voor elkaar....

Ook als ik in de logs kijk van tomato, zie ik weigens vreemds.

Mijn excuses als deze eerste post een beetje verwarrend is, maar ik ben er al zo ongeveer de hele goede vrijdag mee bezig, en ik probeer jullie zoveel mogelijk gegevens te geven....

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jpm.lensen schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 16:16:
Als ik in tomato dhcp op de wan aanzet, krijgt hij geen ip adres.
Deze zin begrijp ik niet. Wat moet je met een WAN op de Linksys?

Beide Linksyssen fungeren toch alleen maar als AP (= draadloze switch). Ik neem hierbij aan dat de Livebox ook een router is (en ook als zodanig fungeert bij jou). Of is dit niet het geval?

Edit: even voor de duidelijkheid:

De bedoeling is m.i. dat de Livebox alles (= NAT en DHCP) doet en de Linksyssen alleen maar AP (= switch) zijn. Toch? Dit zou jouw netwerk moeten laten werken.

Wat ik niet weet is hoe 2 AP's met elkaar synchroniseren. Ligt hier het probleem? Bij 2 (wired) switches stop je er een cross-cable tussen.

Ik neem toch aan dat die AP's zo slim zijn om samen een transparant geheel te vormen (dus zich te representeren als 1 virtueel device)? Of speelt hier nog een soort master-slave verhaal (wat niet het geval is bij dat voorbeeld van die 2 wired switches)?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2007 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Ik weet dus ook niet of je de WAN aan moet zetten op de linksys. (maar vraag 1 is, waar moet ik deze op in stellen, AP, AP + WDS, wireless client, wireless ethernet bridge of WDS. Ik heb dit allemaal al geprobeerd. Wat ik ook raar vind, is dat hij soms geen signaal sterkte geeft, maar ook geen foutmelding?)
Maar volgens mij heb je gelijk dat beide linksysen alleen maar AP/ draadloze switch zijn. Veel van de extra functionaliteit, die ze wel hebben, zoals bijvoorbeeld, dhcp, fw, die gebruik ik niet, daar heb ik de livebox voor.

Maar ik zou verwachten de 2de wrt54g een ip adres moet krijgen van de livebox, via de eerste wrt54g, maar ik weet dus niet hoe je dit in moet stellen.

Volgens mij moet ik op de 2de linksys zeggen, dat hij via wlan verbinding moet maken, en dat lijkt ook te lukken, maar ik zou dan dus verwachten dat hij ook een ip krijgt. Moet ik soms nog iets op de eerste linksys aanpassen?

Maar de mac, die ook gewoon via wlan connect, krijgt wel een ip adres?

Of het master slave is, weet ik dus ook niet.

[ Voor 22% gewijzigd door jpm.lensen op 07-04-2007 09:23 ]

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jpm.lensen schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 09:21:
Maar volgens mij heb je gelijk dat beide linksysen alleen maar AP/ draadloze switch zijn. Veel van de extra functionaliteit, die ze wel hebben, zoals bijvoorbeeld, dhcp, fw, die gebruik ik niet, daar heb ik de livebox voor.

Maar ik zou verwachten de 2de wrt54g een ip adres moet krijgen van de livebox, via de eerste wrt54g, maar ik weet dus niet hoe je dit in moet stellen.
Maar doet de Livebox ook NAT (zal wel, maar dat heb je nog niet gezegd).

Over dat IP adres: switches gebruiken geen IP adressen. Volgens mij hoeft de (2e) Linksys dus ook helemaal geen IP te krijgen (bovendien heeft ie per definitie al een IP adres, maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:53
Ik heb ook een livebox en heb mijn Linksys router als volgt als Bridge ingesteld. Kabel naar de livebox in 1 van de LAN-poorten (dus in in de WAN-poort). En de rest zie je op de afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://img154.imageshack.us/my.php?image=routermi9.jpg

Trouwen, je Livebobox heeft 2 poorten, waarom maak je jouw netwerk niet zo:

............... /---------> router beneden (bridge) -> PC's beneden
Livebox ---/
...............\
................\---------> router boven (bridge) -> PC's boven

[ Voor 76% gewijzigd door L.N. op 07-04-2007 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuukNouwen schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 10:00:
Trouwen, je Livebobox heeft 2 poorten, waarom maak je jouw netwerk niet zo:

............... /---------> router beneden (bridge) -> PC's beneden
Livebox ---/
...............\
................\---------> router boven (bridge) -> PC's boven
Omdat hij geen draad naar boven heeft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 10:18:
[...]

Omdat hij geen draad naar boven heeft lopen.
Volgens mij wel hoor. Zie de startpost:

Dit was de oude setup: kabel modem -> lange ethernet kabel -> wrt54g boven-> pc's /

Ik neem aan dat "de lange ethernet kabel" naar boven gaat, aangezien zijn wrt54g daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Wat antwoorden:

De livebox doet inderdaad NAT, hij deelt ip adressen in de 192.168.1.x range uit.

Er loopt wel een ethernet kabel naar boven, maar deze kan ik niet gebruiken. De plek van het kabel modem, was anders als de plek van de telefoon aansluiting.

Ter verduidelijking, ik heb GEEN pc's beneden staan. Maar ik had geen zin om de kabel door mijn halve huiskamer te trekken, vandaar dat ik de router dus beneden heb geplaatst, en draadloos naar boven ga.

@luuk, ik zie dat je de dhcp uit heb staan, maar dat zal ik later vandaag ook nog even proberen.
Ook nog ter aanvulling, de kabel loopt van livebox naar wrt54g in de switch poort, NIET de WAN poort!

Maar gebruiken jullie tomato? Ik zag namelijk bij anandtech, dat het ook met de gewone linksys firmware zou moeten kunnen.

Ook nog even voor de duidelijkheid:
beneden wrt54g v7 met normale linksys firmware (kan ook geen andere, voor zover als ik het gevonden heb. De wrt54g boven is een v2, en daar kan ik dus wel andere firmwares op draaien!

[ Voor 5% gewijzigd door jpm.lensen op 07-04-2007 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Kun je de WRT54Gv7 niet vervangen door een WAP54G?
En dan die v2 weer beneden, WAP instellen op bridge.

En het loopt als een tiet.
Hier iig. wel met 2 WAP54G's (1 in AP mode, 1 in Bridge).

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
@ anti xp/ iedereen

Dat kan wel, maar ik had juiste de 2de wrt54g gekocht voor dit doel...
En om nu weer wat anders te kopen... Ik had zelfs eerst geboden op een linksys wireless ethernet bridge, maar op die advertentie kreeg ik helaas geen antwoord....

Maar ik ga er nog meer verder, en als ik de oplossing gevonden heb, horen jullie dat!

Nog even voor de duidelijkheid/ ter aanvulling, ik heb nu op de mac nog een switch aangesloten, en daarop weer de pc's/ printer boven... Maar printen werkte dan niet meer?

Gebruik je trouwens nog special firmware, of gewoon de standaard linksys op je wap's?

[ Voor 8% gewijzigd door jpm.lensen op 07-04-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Ik kan de standaard linksys gebruiken.
Ik heb helaas nog nooit met een WRT54G in bridge mode gespeeld.
Wel met een La Fonera met DD-WRT, die heb ik in client bridge, maar die wenst niet te werken met WPA2.
In elk geval kon ik daar handmatig bij de advanced settings selecteren dat ik interface ath0 (wireless) wou bridgen met eth0 (ethernet).

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
jpm.lensen schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:35:
@ anti xp/ iedereen

Dat kan wel, maar ik had juiste de 2de wrt54g gekocht voor dit doel...
En om nu weer wat anders te kopen... Ik had zelfs eerst geboden op een linksys wireless ethernet bridge, maar op die advertentie kreeg ik helaas geen antwoord....

Maar ik ga er nog meer verder, en als ik de oplossing gevonden heb, horen jullie dat!

Nog even voor de duidelijkheid/ ter aanvulling, ik heb nu op de mac nog een switch aangesloten, en daarop weer de pc's/ printer boven... Maar printen werkte dan niet meer?

Gebruik je trouwens nog special firmware, of gewoon de standaard linksys op je wap's?
Ik heb een WRT54GS en ik gebruik de standaard firmware. Met mijn instellingen wrkt alles goed. je kan trouwens ook gewoon eens bellen met Linksys. Die hebben een gewoon Nederlands nummer en helpen je perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Ik zal nog even kijken naar het wpa2 verhaal, dat gebruik ik nu volgens mij wel!
Ook zal ik nog even kijken bij advanced settings.

Maar als ik gewoon een ip adres uit de livebox range toeken, op de 2de router, dan werkt het ook niet. Ik kan me alleen bedenken dat de livebox dan weet dat hij die niet heeft uitgegeven?

Over bellen met linksys, goede tip, zal eens kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Korte update:
Ik had gisteren nog even gekeken, maar krijg het nog steeds niet werkend.
Ook als ik hem als accespoint instel werkt het niet. Een bij effect was zelfs, dat ik boven ook even tijdelijk geen internet had. Ik vermoed dat ze met de 2de wrt54g verbonden.

Maar de gegeven die ik op de 2de router invoer, daar moet ik toch dezelfde ssid etc invullen, omdat hij met beneden moet praten?

Wel heb ik er gisteren voor gezorgd, dat ik beide routers kan bereiken, de 1ste router (beneden) had namelijk zelfde ip adres als de livebox, en dat werkt dus niet echt... Maar dat is nu dus anders.

En kan ik met de setup die ik wil wpa2 gebruiken?
Ik zie ook dat tomato een setting heeft om wpa/ wpa2 personal in te stellen. Dit gebruik ik dus ook.

De 1ste router staat op wpa2, maar op de mac kan ik verbinden met wpa als keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Nog een update:
Ik had op http://orange.gebruikers.eu/faq.php?cat_id=8 een tip gevonden om de dhcp van de router te gebruiken, ipv die van de livebox. En ik wou dus proberen, of mijn gewenste setup dan wel werkte.

Maar helaas werkte hierna nog minder? het wireless bereik boven was minder constant, terwijl het eigenlijk niet anders was (zelfde router). Omdat dit al niet lekker werkte, en ik de internet deling op de mac ook niet meer kon gebruiken, was ik maar weer terug gegaan naar de oude setup...

Zijn er nog mensen met tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Update:

Ik heb het verhaal wrt54g/ wrt54g (met custom firmware) maar opgegeven.

Nu wil ik als nieuwe setup wrt54g/ wap54g gebruiken. (een linksys 54g access point)

Maar ik was benieuwd of er mensen zijn die dit werkend hebben. Ik was er gisteren avond even mee bezig, maar ik kreeg het zo snel niet werkend.

Nu moest ik in de setup, aangeven hoe ik hem wou gebruiken. En volgens het scherm moet ik hem op wireless repeater mode zetten. En het mac adres van de wrt54g invoeren.

Dit heb ik allemaal gedaan. En het werkt niet. Maar ik heb ook nog nergens opgegeven welk SSID hij moet gebruiken. Na het configureren hiervan, kon ik het accespoint trouwens niet meer bereiken?

Pagina: 1