Toon posts:

validatie framework server en client

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk dat programeurs validatie regels wel eens vergeten of niet goed toepassen. Dit gebeurd ook bij simpele validaties. Met een valdiatie framework zou kunnen worden afgewongen dat server validatie eenduidig wordt toegepast. Ik bedoel hier verplichte velden validatie, range validatie, regular expressions, etc...

Is het gebruikelijk om voor validaties een soort van framework te schrijven? Ik kan me voorstellen dat wanneer business objects / logica worden geschreven je gebruik wil maken van op een andere plek gedefinieerde validatie logica. Op deze manier kan er volgens mij voor worden gezorgd dat zaken eerder op een eenduidige wordt gevalideerd.

Daarnaast wordt ook de client side validatie niet altijd gedaan of anders als de manier van valideren op de server. Een client side validatie framework lijkt me ook nuttig. Hier hou je wel het probleem dat deze kan afwijken van de server validatie.
Is het mogelijk om de server validatie geschreven in C# 'over te laten nemen' door de client validatie op een handige manier?

Dit topic heb ik geopend om wat ideeen over dit onderwerp op te kunnen doen.

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Het is zeer gebruikelijk om een framework te bouwen voor validatie. Ook kun je deze framework gewoon clientside code laten genereren voor je. Het is maar net hoe je de boel indeelt.

Uiteraard heb je ook nog validatie op verschillende niveau's. Client-side, database, classes.

Het framework moet natuurlijk wel zo opgesteld zijn dat het niet veel werk ik om er validatie aan toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat jezelf niet te lui gaat worden om de validatie niet toe te voegen.

Verwijderd

Topicstarter
eghie schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 20:27:
Ook kun je deze framework gewoon clientside code laten genereren voor je. Het is maar net hoe je de boel indeelt.
Dat is wel interessant, weet jij waar ik meer informatie hier over kan vinden?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 14:46:
[...]Dat is wel interessant, weet jij waar ik meer informatie hier over kan vinden?
Een van de frameworks waarmee dit kan is Echo 2. Hiermee hoef je de validatie slechts één keer te implementeren. Het clientside JavaScript-deel wordt dan voor je gegenereerd.

Veder is een belangrijke overweging of je validaties ook in relatie tot elkaar beschouwd worden. Veel frameworks valideren namelijk alleen maar per veld, terwijl validatie van een veld vaak afhankelijk is van de context. Voorbeeld: een straat hoeft bijvoorbeeld alleen gevalideerd te worden als postcode en huisnummer niet ingevuld zijn. In zo'n geval wil je bijvoorbeeld het straat input veld disabled maken. Wellicht een overweging de keuze voor een bepaalde oplossing.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand