Toon posts:

XP start niet meer op... Graag hulp!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na het installeren van wat updates voor Windows XP HOME op mijn laptop (http://www.supermarktpc.n...ask=view&id=159&Itemid=81) start XP niet meer op

ik heb service pack 3 geinstalleerd en daarna nog 11 security updates, dat gaf aanvankelijk geen problemen, opnieuw opstarten e.d. ging prima, tot ik de volgende dag mijn laptop niet meer opgestart kreeg:

melding:
ongeldige boot.ini
Windows kan niet worden opgestart omdat het volgende bestand ontbreekt of is beschadigd
Windows\system32\hal.dll

ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
Best is om deze DLL vanaf de Windows XP cd te kopieren naar
de System32 met behulp van de herstelconsole.

1) Opstarten met de Windows XP cd,
2) R (Repareren) kiezen,
3) Op de vraag bij welke installatie je u wilt aanmelden geef je 1 als antwoord,
4) Het administrator-wachtwoord word gevraagt
5) Typ dan het volgende :

"Expand E:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hall.dll"
zonder " " tekens.

De letter E: moet je veranderen naar de letter van de cd-rom.
en
(http://support.microsoft.com/kb/330184/nl)
1. Configureer de computer zodanig dat deze kan worden opgestart vanaf het cd-rom- of dvd-rom-station. Voor meer informatie hierover raadpleegt u de documentatie bij de computer of neemt u contact op met de fabrikant van de computer.
2. Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd-rom- of dvd-rom-station en start de computer opnieuw op.
3. Druk op een toets om de computer opnieuw op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP zodra het bericht 'Druk op een toets als u de computer vanaf cd-rom wilt opstarten' wordt weergegeven.
4. Druk in het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.
5. Kies de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op de computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
6. Typ desgevraagd het beheerderswachtwoord en druk op ENTER.
7. Typ bootcfg /list bij de MS-DOS-prompt en druk op ENTER. De vermeldingen in het huidige bestand Boot.ini worden weergegeven.
8. Typ bootcfg /rebuild bij de MS-DOS-prompt en druk op ENTER. Met deze opdracht worden de vaste schijven van de computer doorzocht op installaties van Windows XP, Microsoft Windows 2000 en Microsoft Windows NT, waarna de resultaten worden weergegeven. Volg de aanwijzingen op het scherm om de Windows-installaties aan het bestand Boot.ini toe te voegen. Hieronder ziet u hoe u een installatie van Windows XP kunt toevoegen aan het bestand Boot.ini:
a. Als een bericht wordt weergegeven van de volgende strekking, drukt u op J:
Totaal aantal gevonden installaties van Windows: 1

[1] C:\Windows
Installatie aan de opstartlijst toevoegen? (Ja/Nee/Alle)
b. Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
Geef de identificatie voor opstarten op
Dit is de naam van het besturingssysteem. Typ in dit bericht de naam van het besturingssysteem en druk op ENTER. U typt hier Microsoft Windows XP Professional of Microsoft Windows XP Home Edition.
c. Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
Geef de optie voor opstarten van het besturingssysteem op
Typ in dit bericht /fastdetect en druk op ENTER.

Opmerking De aanwijzingen op het scherm kunnen afhankelijk van de configuratie van de computer afwijken.
9. Typ exit en druk op ENTER om de herstelconsole te sluiten. De computer wordt opnieuw opgestart en de bijgewerkte opstartlijst wordt weergegeven wanneer u het besturingssysteem kunt kiezen waarmee u wilt opstarten.
en
Hiermee wordt het missende bestand teruggezet. Als het bestand HAL.DLL wel aanwezig is in de map SYSTEM32, wat meestal het geval is, dan kunt u wellicht dit nog eens proberen:

ATTRIB C:\BOOT.INI -a -h -r -s
DEL C:\BOOT.INI
BOOTCFG /rebuild
FIXBOOT
attrib c:\bootini --> gaf een foutmelding
del c:\boot.ini --> gaf een foutmelding
bootcfg /rebuild --> gelukt
fixboot --> gelukt

maar nu heb ik bij het opstarten keuze uit 3 'windows installaties' (maar 1 geïnstalleerd) en geeft hij eeen andere foutmelding:

Windows kan niet worden opgestart vanwege een fout in de software.
Meld dit probleem als:
De benodigde DLL-bestanden voor de kernel laden.
Neem contact op met de leverancier over dit probleem.

veilige modus werkt ook niet

Wie kan me hiermee helpen, er staat hele belangrijke (onvervangbare) bestanden op... :'(

Verwijderd

Service Pack 3 voor XP bestaat (nog) niet.

Al geprobeerd om met je XP CD te herstellen? DWZ XP Setup starten, eerste scherm enter, tweede scherm F8 en als hij dan een Windows Installatie vind op R drukken om te herstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 15:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 15:35:
Service Pack 3 voor XP bestaat (nog) niet.

Al geprobeerd om met je XP CD te herstellen? DWZ XP Setup starten, eerste scherm enter, tweede scherm F8 en als hij dan een Windows Installatie vind op R drukken om te herstellen.
met welke vervolgstappen? De 3 dingen die ik geprobeerd heb, begon ik inderdaad op die manier...
dan krijg je ms-dos prompt

c:\windows\

--
of heeft iemand anders nog tips/ideeën???

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 17:39 ]

Verwijderd

Uh, toevallig een link waar je die service pack 3 vandaan hebt gehaald? Je kan best een virus hebben zitten downloaden die je hele boot heeft verkloot

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-03 13:25
Gewoon opnieuw Windows installeren, want zo te zien is d`r geen redden meer aan. Waarschijnlijk heb je een OEM versie van Windows die bij je laptop zat, dus een update instalatie uitvoeren gaat helaas niet werken. Mocht je die optie wel krijgen, vooral doen.

Daarna alleen nog maar updates instaleren vanaf de windows update site, want SP3 bestaat niet. Ik vraag me af wat je dan wel hebt geinstalleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Nijn op 06-04-2007 18:38 ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-03 22:51
Nijn schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 18:38:
Gewoon opnieuw Windows installeren, want zo te zien is d`r geen redden meer aan. Waarschijnlijk heb je een OEM versie van Windows die bij je laptop zat, dus een update instalatie uitvoeren gaat helaas niet werken. Mocht je die optie wel krijgen, vooral doen.

Daarna alleen nog maar updates instaleren vanaf de windows update site, want SP3 bestaat niet. Ik vraag me af wat je dan wel hebt geinstalleerd.
http://www.soft32.com/download_123572.html

Bestaat niet officieel. Blijkbaar vonden mensen het grappig om het wel zo te noemen. Toch denk ik dat dit wel een 'preview' is van wat SP3 had moeten worden.

[ Voor 11% gewijzigd door mrFoce op 06-04-2007 18:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het gewoon via de windows update manager en site gedownload.. (maar het kan zijn dat ik me vergist heb en dat het niet service pack 3 was, maar een ander service pack.. ) Een virus lijkt me dus heel sterk, hij komt dan in ieder geval daar niet vandaan..

opnieuw installeren is niet echt een optie omdat ik dan al mijn bestanden kwijt ben.. ook zakelijke...

iemand toch misschien een idee?

------------------
dazzle me with your minds.. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 18:55 ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-03 22:51
Dan heb je gewoon Service pack 2. Maar ik zou, via een LIVECD van linux de bestanden die je wilt bewaren, ergens anders uploaden bv (of via je netwerk) en dan de laptop formateren en opnieuw installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door mrFoce op 06-04-2007 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu versie KNOPPIX aan het downloaden..

Ik heb een netwerkkabel liggen tussen mijn laptop en desktop, kan ik dan straks de bestanden zo overgooien?

[ Voor 226% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 20:00 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-03 13:25
Daar is zat info over te vinden op google en hier op tweakers, maar om je op weg te helpen: Als het onder Windows gewerkt heeft is de kans best aanwezig dat het onder Knoppix ook werkt. Keyword: Samba client.

Verwijderd

zelf die knoppix dvd werkt niet.. hij start het allemaal keurig op, onderzoekt mijn configuratie en geeft dan opeens zwart beeld.. :?

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-03 11:47
gideon82 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 18:43:
[...]

http://www.soft32.com/download_123572.html

Bestaat niet officieel. Blijkbaar vonden mensen het grappig om het wel zo te noemen. Toch denk ik dat dit wel een 'preview' is van wat SP3 had moeten worden.
Nou, als dat een preview moet zijn..
Third-party applications bundled with this download may record your surfing habits, deliver advertising, collect private information, or modify your system settings. ...
Lijkt me niet dus :X

@TS

Misschien kun je eens kijken naar Knoppix Ubuntu 6.xx, en dan je onvervangbare files backuppen, om vervolgens je XP opnieuw te installeren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 14:18:
zelf die knoppix dvd werkt niet.. hij start het allemaal keurig op, onderzoekt mijn configuratie en geeft dan opeens zwart beeld.. :?
Bij laptops heb je dat soms, even bij het bootscherm van Knoppix onder F3 en F4 kijken, daar staan wat codes die je kan meegeven om goed beeld te krijgen op laptops waar dat nodig is.

Of probeer idd Ubuntu, dat werkt in mijn ervaring vaak beter op laptops.
Pagina: 1