Toon posts:

Nieuw Stil Gamesysteem (€1100)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn AMD2700+ draait de nieuwe games verre van optimaal. Het wordt voor mij dus de hoogste tijd een nieuwe computer te kopen. Ik heb me al vrij uitgebreid georiënteerd, maar toch wil ik mijn keuze graag nog even aan jullie voorleggen. Hierbij heb ik specifieke vragen over de keuze voor het moederbord en videokaart. Advies over andere componenten is echter ook welkom.

Inspiratie heb ik voor een groot deel uit het topic [Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem gehaald.

Naast de standaard office meuk, internetten en downloaden, moet de nieuwe bak vooral presteren als het gaat om games. Oblivion, Medieval 2 Total War, Battlefield 2. Ik wil het kunnen draaien met alle detail-sliders op high in een resolutie van 1280x1024. Hogere resoluties hoeft niet want dat trekt mijn monitor niet.

Belangrijk aandachtspunt bij het samenstellen van dit systeem is stilte. Als het aan mij ligt, is de hele pc niet te horen. Bij elk component dat aangeschaft gaat worden moet dan ook de vraag worden gesteld of het wel een beetje stil is.

Ohja, overclocken ga ik NIET doen. Het budget is €1100,-. Als de prijs/prestatie veel beter wordt is er de ruimte om €100,- euro meer uit te geven. Maar dan moet de verbetering wel aanzienlijk zijn.

Ik wil alles bij 1 winkel bestellen. Daarbij heb ik gekozen voor Azerty. Hier heb ik eerder besteld en dat is altijd naar volle tevredenheid gegaan.

Mijn keuzes tot nu toe:

De kast: Antec P180b - kost niks
Dit staat vast want deze komt mee van mijn oude systeem. Stilte is het belangrijkste bij de kast.
Review van silentpcreview.com http://www.silentpcreview.com/article255-page1.html

Voeding: Zalman ZM460APS - kost niks
Ook deze komt mee van mijn oude systeem. 460 Watt lijkt me voldoende om een game-systeem mee te voeden. Groot pluspunt: je hoort 'm totaal niet

Processor: Intel Core 2 Duo E6700, 2.67GHz, 4MB - €287,39 (na de prijsverlaging van 22 april)
Lange tijd wilde ik voor de E6600 gaan, de E6700 is immers maar 10% sneller. Toen Intel echter de prijsverlagingen van 22 april aankondigde, heb ik toch de keuze op de E6700 laten vallen. Als het goed is kost een E6700 na de 22e april evenveel als een E6600 nu.

Moederbord: Asus p5b - ??
Mijn eerste vraagteken. Het wordt vrijwel zeker een Asus P5B, alleen weet ik nog niet welk type. Ik twijfel tussen:
- P5B-E €121,95 --> Heeft alle basic features en kan overweg met RAID. Is naar verhouding goedkoop. In principe heb ik hier genoeg aan.
- P5B-Deluxe €160,36 --> Kost 40 euro meer dan de P5B-E. Daarvoor krijg je extra: 8-phase power, heatpipe, 2x lan, crossfire. De extra lan-poort en de crossfire optie ga ik sowieso niet gebruiken. Maar aangezien ik erg graag mijn computer zo stil mogelijk houdt kan het 8-phase power systeem en de heatpipe natuurlijk goed uitpakken. Hoe minder hitte, hoe minder koeling noodzakelijk is, hoe minder herrie. Ik weet niet goed of dit een dermate groot verschil maakt dat het de 40 euro meerkosten ook rechtvaardigd. Iemand van jullie die hier iets meer over kan zeggen?

Geheugen: Kingston 2048MB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel - €101,53
Tja. Om eerlijk te zijn heb ik weinig verstand van geheugen. Uit dit topic begrijp ik dat het bar weinig uitmaakt wat je in je pc duwt zolang het maar minimaal pc4200 is van een A-merk. Bij mijn weten is Kingston een A-merk en pc5300 en pc4200 zijn even duur dus vandaar dat ik voor pc5300 ga. Zoals vermeld ben ik overigens niet van plan te overclocken.

Videokaart: XFX GeForce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, HDCP) - €269,17
Moeilijk. Mijn systeem moet zowel stil zijn als de nieuwste games feilloos kunnen spelen. Stil vind ik echt ontzettend belangrijk vandaar dat ik een passief gekoelde videokaart wil. Bij mijn weten komt de XFX GeForce 7950GT 512mb dan als 1 van de beste uit de test. Zie bijvoorbeeld deze review op hexus.net. Als jullie betere suggesties hebben (bijv. snellere videokaarten in combinatie met stille 3rd party koelers) hoor ik het overigens graag!

Harde schijven: 2x western digital caviar se16 320 gb - €157,68 (€78,84 per stuk)
Omdat 1 van mijn huidige schijven een extreem irritante hoge piep voortbrengt geldt ook hier: hoe stiller, hoe beter. Daarbij moet wel aangetekend worden dat het wel allemaal een beetje betaalbaar moet blijven. De keuze voor de WD Caviar baseer ik op deze review op www.silentpcreview.com

Het is de bedoeling een combinatie van RAID0 en RAID1 te gaan draaien. Voor de argumentatie quote ik graag uit het al eerder aangehaalde topic [Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem gehaald.
Ik ben me nog eens gaan verdiepen in het fenomeen 'Intel Matrix RAID' dat beschikbaar is op de ICH8R southbridge (Dus de P5B-E, de P5B Deluxe). Wat ik eruit begrijp is dat je meerdere RAID levels op dezelfde schijven kan hebben. Dat is natuurlijk wel extreem handig! Ik ben nooit echt voorstander geweest van RAID0, omdat mijn data dan niet echt veilig is, maar ik ben ook geen fan van RAID1 omdat me games dan langzamer zijn en ik schijfruimte mis.
Maar door bijvoorbeeld 2 x 320GB te nemen kan ik bijvoorbeeld 300GB in RAID0 zetten voor games en dan 170GB in RAID1 (waarbij je dus effectief 170GB kwijt raakt). DAT vind ik zeker wel erg interessant!
Geluid: Creative Soundblaster Audigy SE 7.1 OEM - €21,44
Persoonlijk hoor ik altijd weinig verschil tussen geluidskaarten. In mijn huidige pc heb ik jarenlang naar volle tevredenheid muziek bewerkt met een Audigy SE. Deze kaart is tegenwoordig erg goedkoop dus voor mijn nieuwe pc kies ik hier ook weer voor.

Processorkoeling: Scythe Infinity - kost niks
Deze staat vast. Is zelfs al in huis. Check hier voor een review.

DVD-RW: Samsung SHS183A 16x (Dual-Layer, SATA, Zwart) OEM - €32,07
Simpel doch doeltreffend. Heeft alles wat een dvd-writer moet hebben. SATA, Dual Layer, etc. Lijkt me niets mis mee.

Kaartlezer: Apacer 15-in-1Card Reader USB 2.0 Zwart - €9,28
Altijd handig. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Software: Microsoft Windows Vista Home Premium EN OEM 1 pack, 64-bits - €89,38
Vista, dat is duidelijk. 64-bits, ik kies voor de toekomst. Hopelijk zijn de grootste driverproblemen over. En in het Engels, yes please.

Totaalprijs: €1089,89

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ziet er allemaal goed uit maar je HD keuze snap ik niet. Je wilt stil maar neemt Caviar's? Neem Samsung Spinpoints :) Vele malen stiller (heb er ook 2) en ben nog geen enkele tegengekomen die stiller is dan dat. Daartegenover staat wel dat ze vaak íets langzamer zijn maar met raid maak je dat wel weer goed.

Verder zou ik wel die E6700 zo zetten dat ie gelijk loopt met je mem. Is niet moeilijk om te doen en scheelt wel een hoop snelheid.

7950GT vind ik een goede keuzen. Ik heb em ook (actief) en hij draait alles vlekkeloos. Het is natuurlijk geen DX10 maar zo te zien is daar ook niet veel budget meer voor.

Verder het mobo: Waarom Asus? Ik zou voor de Gigabyte P956 DS-3 gaan. Meer SATA-poorten en voor de rest precies hetzelfde als de Asus P5B maar dan goedkoper. Ook passief gekoeld dus dat is allemaal prima geregeld :)

Verwijderd

Ben het met teamikke eens. Alleen zou ik de DS4 nemen. Aangezien je raid gaat draaien. De ds4 heeft wel een ICH8R chipset. Ook heeft deze heatpipes en valt qua prijs tussen de E en de delux in.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
De videokaart is een slechte keuze. De 8800GTS 320MB kost ~297,- Euro en presteert op bijna alle vlakken beter, ook nog eens DirectX10 ready.

Als je nog geld wilt besparen kan je een Antec Sonata II kopen, goede kast + 450Watt voeding in één.
Verder zou ik (zoals hierboven al gepost is) de DS4 nemen, goede RAID-mogelijkheden en is iets goedkoper (overigens denken veel mensen dat Asus superieur is of dat Asus het beste merk is, dit is niet waar, ik zou zeker een Gigabyte overwegen :))

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:48
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 15:55:
De videokaart is een slechte keuze. De 8800GTS 320MB kost ~297,- Euro en presteert op bijna alle vlakken beter, ook nog eens DirectX10 ready.

Als je nog geld wilt besparen kan je een Antec Sonata II kopen, goede kast + 450Watt voeding in één.
Verder zou ik (zoals hierboven al gepost is) de DS4 nemen, goede RAID-mogelijkheden en is iets goedkoper (overigens denken veel mensen dat Asus superieur is of dat Asus het beste merk is, dit is niet waar, ik zou zeker een Gigabyte overwegen :))
Lezen? Hij heeft al een kast + voeding

Verder: Als VGA koeling zou je kunnen kijken naar de overbekende Zalman's, die dingen kosten ~30 € en leveren daarvoor goede prestaties en zijn in silent mode (5 volt, krijg je een splitter voor bij) bijna niet te horen (voor mij)

verder zou je bijvoorbeeld hier naar kunnen kijken, dan kun je je fans gewoon zachter laten draaien als je gaat slapen aangezien stilte belangrijk is voor jou.

Meer heb ik er niet aan toe te voegen.

Joejoe!

Verwijderd

Ook na de prijsverlaging is de E6700 imho een slechte keus. Je betaalt iets van 70 euro meer (zo'n 30 %) op een prijs van 220! En je krijgt maar 11% meer performance. Lekker voor de E6600 gaan!

Voor vga duidelijk de 8800GTS 320 MB. Begint bij zo'n 265 euro. Sneller dan een 7950GT, DX10 en een standaard stille koeler.

Als harde schijf zou ik kijken naar de Samsumg T166. Kan zo snel geen bron vinden, maar de stilste op het moment.

Verder is het prima :)

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:47
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 15:12:
Geluid: Creative Soundblaster Audigy SE 7.1 OEM - €21,44
Persoonlijk hoor ik altijd weinig verschil tussen geluidskaarten. In mijn huidige pc heb ik jarenlang naar volle tevredenheid muziek bewerkt met een Audigy SE. Deze kaart is tegenwoordig erg goedkoop dus voor mijn nieuwe pc kies ik hier ook weer voor.
Ik zou zeggen, pak de ietswat betere Audigy 4!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Goed systeem. Je zou geld kunnen besparen door na de prijsverlaging alsnog de e6600 te nemen, die is ook al erg snel en kost dan nog slechts ongeveer 220 euro. Scheelt toch weer 70 euro.

Over de videokaart: 270 euro voor een DX9-kaart is op dit moment niet slim, ook al is het een passief gekoelde. Je betaalt erg veel voor een kaart die wel snel is, maar een stuk trager dan de amper duurdere 8800GTS, en minder toekomstbestendig vanwege DX9. Ik raad dus aan te kiezen uit twee dingen:

- óf een goedkopere DX9-kaart zoals de ATi x1950 Pro 256 Mb (160 euro) en dan over 8 tot 18 maanden overstappen op DX10. Die ATi-kaart is te verkrijgen in allerlei varianten, waarvan sommige erg stil zijn. Die kaart draait trouwens zo goed als alle huidige games op hoog detail (ik heb tot nu toe getest: Half-Life 2 en C&C3 op max detail bij 1280x1024).

- óf nu een iets duurdere DX10-kaart nemen in de vorm van een 8800GTS 320Mb. Dan kun je een behoorlijke tijd vooruit. Zelf heb ik voor de eerste optie gekozen, ik wacht op tweede generatie DX10-kaarten.

Over het moederbord: Zowel de P5B-E als de DS3 en DS4 zijn allemaal prima voor jouw doelen. Al deze moederborden zijn stil genoeg, en ondersteunen alles wat je nodig hebt. Als ik jou was zou ik dus kiezen voor de DS3 omdat die het goedkoopst is. Ik heb zelf de gewone P5B (zonder letters erachter) en die bevalt ook prima, maar die heeft half-bakken ondersteuning voor RAID, dus vandaar zou ik gaan voor de DS3.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Voor 1100 euro kan je zo een 8800GTS aanschaffen waar je een thermaltake HR-03 plus op kan plaatsen als die eenmaal combatible is.

[ Voor 36% gewijzigd door Solid_Aapie op 06-04-2007 16:55 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Wat betreft moederbord ga ik de DS4 serieus overwegen. De extra sata-poorten etc. heb ik niet echt nodig maar hij is toch weer een tientje goedkoper dan de P5B Deluxe. Hoewel ik van nature geneigd ben om voor Asus te gaan..... moeilijk.

Wat betreft video-kaarten hebben jullie me helemaal serieus aan het twijfelen gebracht.
geert1 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 16:28:
Over de videokaart: 270 euro voor een DX9-kaart is op dit moment niet slim, ook al is het een passief gekoelde. Je betaalt erg veel voor een kaart die wel snel is, maar een stuk trager dan de amper duurdere 8800GTS, en minder toekomstbestendig vanwege DX9. Ik raad dus aan te kiezen uit twee dingen:

- óf een goedkopere DX9-kaart zoals de ATi x1950 Pro 256 Mb (160 euro) en dan over 8 tot 18 maanden overstappen op DX10. Die ATi-kaart is te verkrijgen in allerlei varianten, waarvan sommige erg stil zijn. Die kaart draait trouwens zo goed als alle huidige games op hoog detail (ik heb tot nu toe getest: Half-Life 2 en C&C3 op max detail bij 1280x1024).

- óf nu een iets duurdere DX10-kaart nemen in de vorm van een 8800GTS 320Mb. Dan kun je een behoorlijke tijd vooruit. Zelf heb ik voor de eerste optie gekozen, ik wacht op tweede generatie DX10-kaarten.
Ook ik ga denk ik toch voor optie 1 die je aanraadt. Vooral nu ik de Radeon x1950 Pro Ultimate (256 mb) ben tegengekomen. Een x1950 Pro met standaard een Zalman koeler erop gemod. Dat ziet er zeker interessant uit. Bij Azerty gaat ie voor €184,80 over de toonbank. Ik kan echter niet achterhalen wanneer ie precies verkrijgbaar is. Je kan 'm nu alleen nog maar pre-orderen. Zie hier een review op modders-inc.com.

Iemand enig idee wanneer deze kaart verkrijgbaar is?

Dan wat betreft hd's. TEAMMIKE, je raadt de Spinpoints aan. Ik heb net even wat reviews gelezen en het blijkt dat als het op stilte aankomt de spinpoints inderdaad net iets beter presteren dan de Caviar's als het om stilte gaat. Het ontloopt elkaar niet veel volgens dit overzicht van stille harde schijven op silentpcreview.com. Een quote hieruit
From a noise perspective, the Spinpoint T only has one real competitor: The Western Digital Caviar SE16. Neither drive clearly has the upper hand, and a choice between the two is likely to come down to the kind of noise that bothers you personally. Heavy users who want to avoid seek noise will probably prefer the Western Digital, but the large chunk of users whose drives spend most of their time in idle may prefer the smoother idle noise of the Spinpoint T.
Denk dat ik inderdaad toch maar voor de Spinpoints ga.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Als je wat geld wilt besparen, zou je toch echt overclocken moeten overwegen. Ik wil niet eigenwijs tegen jou ingaan "Ohja, overclocken ga ik NIET doen", maar ik doe het toch :P.
Heb je er al eens over gelezen, heb je weleens de F.A.Q. gelezen van TCO/TOC(weet niet meer wat het was)? Naar 3GHz of minder overclocken kan met 99,9% van de processoren, de levensduur van je processor wordt niet aangetast en je Scythe voldoet wel met een v/d laagste standen..

Als dit verboden is vanuit geloofsovertuigingen zal ik je met rust laten hoor >:) Heb je trouwens wel een goede muis? Zo niet, probeer eens de Logitech G5..

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Pagina: 1