Toon posts:

HP Pavilion zv5000 boot niet meer vanaf harddisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een vriend een HP Pavilion ter reparatie gekregen (zucht...) die niet meer boot. Bij het aanzetten verschijnen een tweetal errors, vervolgens reboot de laptop, verschijnen de errors weer enzovoort. De errors zijn als volgt:

PXE-E61 Media Test Failure, check cable
PXE-MOF Exiting PXE ROM

Na wat zoeken kwam ik erachter dat dit is omdat de laptop vanaf het netwerk probeert te booten. Dit is in het bios als laatste optie ingesteld (flop, cd, harddisk, netwerk). Na het uitschakelen van het booten vanaf het netwerk reboot de laptop niet meer, in plaats daarvan verschijnt er na de POST een knipperende cursor in beeld en verder niks.
Opstarten vanaf CD gaat nog wel. Ik heb er een XP installatie disk ingeflikkerd en dat gaat prima: de harddisk word gevonden (evenals de Windows installatie), formatteren gaat prima en ook het kopieren van de bestanden lukt nog. Dan moet er echter gereboot worden en moet er vanaf de harddisk worden opgestart en heb ik weer hetzelfde als eerst: dezelfde foutmelding gevolgd door een reboot als booten vanaf het netwerk is ingeschakeled, die knipperende cursor als dat is uitgeschakeld.

Tja, wat nu? Zelf denk ik dat er iets op het moederbord beschadigd is, en dat vervangen is eigenlijk geen optie (200 euro op Ebay, vervangen duurt uren). Zou het misschien mogelijk zijn om vanaf een externe harddisk te booten? Het HP bios is heel beperkt, en ik weet niet of dat mogelijk is, en aangezien ik geen externe harddisk heb kan ik het zelf niet makkelijk uitproberen. Als iemand nog een idee heeft hoe ik dit weer aan de praat krijg...?

Verwijderd

http://www.nocrash.com/ncbbs/msgs/3247.shtml
I have the same issue after updating my BIOS. It was working fine after the update. Then I overclocked it, assuming I tweaked it too high and now I can't get by this message.
I have found this problem occurs when there is a bad harddrive. At my work i have a ton of Dell Optiplex GX1s and whenever there is a hard drive that does not work well in one or some kind of weird partitioning i'll get taht error.
I am a system Engineer,
You will get this error message because if BIOS settings .

Disable pxe from bios and reboot your computer.

Everythingh will workfine.

Its not a problem with hard drive and not related to OS .

Thanks.
What I did was go into setup in the very beginning (pressing esc), and going into the boot order. I disabled the floppy disk and network, and left just the cd-rom and hard disk. Also, I maximized the hard disk (to show the sub-writing), and found that the sub-writing was disabled as well. I don't know how it got to be like that, but I enabled it and saved and exited setup. My computer worked after that. The driver recovery disk was in from the beginning as well. I don't know if that did anything, I doubt it, but it seemed to do the trick... so far.
I just reset the bios default and that worked for me. Before that I hooked it up to my router network and that worked too. But after I reset the bios to default and tried without hooking to the network it worked great.
I has the PXE message after my son dropped the laptop - only a couple of inches, and it worked for a day or two after. After several hours sweating over failed HDD's, viruses, etc. decided to take some covers off. Turns out the IDE cable had come loose from the motherboard - just needed reseating! (phew!)
Ik heb er verder geen ervaring mee maar als ik dit mag geloven zijn er verschillende fases:

1. Schroef de laptop open (er zit toch geen garantie meer op? En dit moet toch veilig kunnen? Niet dat je vriend boos op je wordt...) en zorg dat alles goed vast zit (dus duw alles even goed aan)

2. Schakel zowel het netwerk als floppy uit bij boot order en zet gewoon de HD en CD alleen aan

3. Reset de BIOS

wat er verder nog staat op die site heb ik allemaal geen tijd voor genomen om alles te lezen (ps. het oudste bericht staat onderop)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 13:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie. Alles goed aandrukken (harddisk verwijderen en weer bevestigen) had ik al geprobeerd, geen verschil. BIOS reset heeft ook niet geholpen. Is er niet een soort omweg, bijvoorbeeld van een CD booten die vervolgens de harddisk opstart? Want hij is nog wel gewoon benaderbaar. Zoals ik het nu zie is de enige manier waarop dat ding nog nut heeft een livecd gebruiken, maar dat is natuurlijk ook verre van ideaal...

Die site had ik trouwens wel bij Google gevonden, maar is niet echt behulpzaam. "Het is X" "Nee, het is Y, en ik kan het weten, want ik ben systeembeheerder" "Bij mij heeft A geholpen" "Bij mij niet, B is de oplossing". Zucht...

Verwijderd

Waar ik dit eerder tegen kwam bleek de harddisk toch kapot. Een andere deed het perfect in dezelfde laptop. Vreemd genoeg doet de "kapotte" drive nog steed dienst in een usb behuizing. Disk fabrikant heeft wellicht een test-tool onder dos?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 02:09 ]