Centrino Duo - Gebruik ik beide?

Pagina: 1
Acties:

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 09:53

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Topicstarter
ik heb sinds een half jaar een nieuwe laptop. Me specs:

Microprocessor 1,83 GHz Intel® Core™ Duo processor T2400 met Intel® Centrino® Duo Mobile-technologie
Microprocessor Cache 2-MB level 2 cache
Geheugen 1024 MB DDR2 667 MHz (2 x 512 MB)
Max. geheugen tot 2 GB
Videographics NVIDIA® GeForce™ Go 7600
Videogeheugen 256 MB (toepassingsgericht)
Vaste schijf 160 GB 5400 rpm (2 x 80 GB)

Maar ik heb het gevoel dat hij maar op 1 processor draait, zelfs al ik gewoon aant surfen ben dan is hij erg traag als ik meerder programma's open heb. Azureus, MSN, Firefox, Mediaplayer, Word tegelijk aan en ik heb problemen. Met een dual core mag zoiets toch niet?

Is er niet een progje waarmee ik kan testen of hij ze allebei gebruikt?
Ik las namelijk ook dat WinXP home edition niet gebruik maakt van beide processors.

War is the only proper school of the surgeon.

Verwijderd

Ctrl + Alt + Delete en kijk dan onder Prestaties. Als goed is zie je daar twee CPU's en je kan dan meteen kijken hoe zwaar ze worden belast. Volgens mij heb jij er gewoon last van dat er te weinig geheugen in je computer zit.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Windows XP Home maakt gewoon gebruik van beide processors. Druk op CTRL+ALT+DEL en kijk bij de tab "prestaties". Als je daar 2 processorgrafiekjes ziet staan, weet je in ieder geval dat beide cores herkend zijn en werken.

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
ik dank u hartelijk, ik had nog niet eens gezien dat er 2 grafiekjes waren..My bad..

Ik denk dat het dan idd aan mijn geheugen ligt, 1Gig zou toch voldoende moeten zijn.. Dat wordt dus ff na de winkel lopen.

Hahah, weet je waar mijn oog nu op valt? Ik heb er dus wel 2 Gig inzitten, terwijl hij bij "deze computer" eigenschappen maar 1 gig aan geeft.

Hmm, vreemd systeem heb ik dus..

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:54
Werk je op netstroom of op de batterij?
Processors worden wel eens tereggeklokt als je alleen op de batterij werkt..

• silmaril8
  • Niet online
Superhuuper schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 12:29:
Werk je op netstroom of op de batterij?
Processors worden wel eens tereggeklokt als je alleen op de batterij werkt..
Ook als je op netstroom werkt, wordt de processor teruggeklokt als deze niet volledig gebruikt wordt. Dit is normaal. Als de volledige processor snelheid weer nodig, klokt hij automatisch naar zijn volledige snelheid binnen een fractie van een milliseconde ;)

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
Op netstroom.
Is er niet een programma waar ik dit mee kan testen, want ik heb echt het gevoel dat ie trager is geworden.. Ik ben al niet zo gelukkig met deze laptop want ik heb er al 2 terug na de winkel moeten brengen omdat 1x mijn harde schijf was gecrasht (2 dagen na aankoop) en bij de andere begaf het geheugen na een maandje.
Ook als je op netstroom werkt, wordt de processor teruggeklokt als deze niet volledig gebruikt wordt. Dit is normaal. Als de volledige processor snelheid weer nodig, klokt hij automatisch naar zijn volledige snelheid binnen een fractie van een milliseconde ;)
ik moet hem dus vaker oop zijn staart trappen?

[ Voor 33% gewijzigd door SerealKiller op 06-04-2007 12:35 ]

• silmaril8
  • Niet online
SerealKiller schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 12:26:
Hahah, weet je waar mijn oog nu op valt? Ik heb er dus wel 2 Gig inzitten, terwijl hij bij "deze computer" eigenschappen maar 1 gig aan geeft.
Download eens SiSoft Sandra of Everest en kijk wat deze programma's zeggen over je geheugen.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

SerealKiller schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 12:26:
Misschien zou je voor de zekerheid dan eens memtest of iets dergelijks kunnen draaien..

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-05 16:41

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Wat is je pagefile usage bij het opstarten, als je laptop veel programma's boot tijdens het opstarten dan vult ie de hekft van je geheugen al op met achtergrond processen waar je helemaal niks aan hebt. Hoeveel processen worden er opgestart als windows xp geladen is? als er iets van 30 tot 50 processen staan MOET je echt een clean boot doen. Ik vermoed dat dit het probleem is omdat niemand opstartprogramma's uitschakelt.

Pagefile (in taakbeheer) moet ongeveer 90 tot 130MB zijn.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
Ik dank u allen,

ik heb memtest nu gedraaid en hij geeft geen fouten aan. Dus dat is goed..
Ik heb nog 1 laatste vraag en dat is mischien een beetje "handje vasthouden"

Toen ik deze laptop kocht was ie geheel geruisloos, sinds een weekje maakt ie veel lawaai. De fans hebben volgens mij speed geslikt ofzo. Toch is de warmte van mijn proc maar 42 graden. Is het normaal dat hij nu zo ontzettend veel moet koelen, terwijl eerst niet?
(qua omgeving temp ligt het niet, tis hier standaard 22 graden (A/C namelijk)
Hoeveel processen worden er opgestart als windows xp geladen is? als er iets van 30 tot 50 processen staan MOET je echt een clean boot doen. Ik vermoed dat dit het probleem is omdat niemand opstartprogramma's uitschakelt.

Pagefile (in taakbeheer) moet ongeveer 90 tot 130MB zijn.
Ik heb: 48 processen, een geheugengerbruik van 360MB en een Cpu gebruik van 1% (heb niets anders openstaan dan Firefox

[ Voor 29% gewijzigd door SerealKiller op 06-04-2007 12:57 ]

• silmaril8
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook een virus op de PC hebben waardoor alles wat langzamer draait... Niks raars geinstalleerd of gedownload?

Een laptop hoort niet plotseling veel lawaai te maken als de temperatuur hetzelfde is. Misschien is er toch iets mis.

Processen die je via msconfig kan uitvinken zijn de volgende:
  • nerocheck (Nero)
  • qttask (quicktime)
  • winampa
  • adobe processen
  • microsoft office processen
  • processen die te maken hebben met programma's die niet gelijk hoeven op te starten (denk aan Cyberlink DVD, Azureus etc)

[ Voor 38% gewijzigd door silmaril8 op 06-04-2007 13:00 ]

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
SerealKiller schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 12:53:
Ik dank u allen,

ik heb memtest nu gedraaid en hij geeft geen fouten aan. Dus dat is goed..
Ik heb nog 1 laatste vraag en dat is mischien een beetje "handje vasthouden"

Toen ik deze laptop kocht was ie geheel geruisloos, sinds een weekje maakt ie veel lawaai. De fans hebben volgens mij speed geslikt ofzo. Toch is de warmte van mijn proc maar 42 graden. Is het normaal dat hij nu zo ontzettend veel moet koelen, terwijl eerst niet?
(qua omgeving temp ligt het niet, tis hier standaard 22 graden (A/C namelijk)
Laptops verzamelen in hun levensloop wel wat stof. Pas geleden heb ik het ook op school gehad dat een laptop elke keer uitviel. Na het uitblazen van de laptop installeerde Windows wel gewoon. Ik hoop dat je hier iets mee kan. Zelf heb ik het gedaan met een luchtpistool op een compressor die op school staat, even de onderkant uitgeblazen. Want als hij de warmte door de stof minder goed afgeeft, moet hij harder koelen lijkt mij?

Van de één op de andere week is wel wat verdacht inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerDwayne op 06-04-2007 13:01 ]

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
Adobe reader snelle start Deze weg?
BTT tray
CCap
Cpqset
CTFmon
Desktop Deze weg?
Desktop
High definition audio property page shortcut
Hp Photostart Premier snelstart Deze weg?
Hp software update
Itunes helper  deze weg?
NVCPL daemon Deze weg?
NV media center Deze weg?
NWIZ
OScheck
Palo alto software update manager 8.0 Deze weg?
Qlbctrl
QPservice
Recguard
Sunjava update sched deze weg?
SynTPEnh
TKbell.exe
Unlocker assistent

Dit zijn al mijn programma die opstarten.

Ik ga straks ff met de luchtpistool ff de stof wegblazen.. (ik hoef em toch niet open te maken ofwel? )

Sorry dat ik zo lastig ben, ik heb namelijk wel eens vaker me opstart register opgeschoont, met als gevolg dat ik daarna 2 uur windows op nieuw aant installeren was :P

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
Deze kan je in ieder geval weghalen;

Adobe reader snelle start
Itunes helper
NVCPL daemon
NWIZ
QPservice

NWIZ en NVCPL zijn voor de systemtray opties van Nvidia. Als je deze gebruikt kan je ze aan laten.

Deze eventueel ook maar dan moet je zelf op het programma klikken om voor updates te kijken.

Hp software update
Sunjava update sched
Palo alto software update manager 8.0

SynTPEnh is voor het touchpad. Het touchpad werkt dan wel, maar zonder extra opties als deze niet opstart. TKbell.exe is waarschijnlijk voor de updates van Realplayer. BTTray kan weg als er geen bluetooth gebruikt wordt. OS Check scant bestanden op fouten maar dit zou je ook kunnen uitzetten en zelf kunnen schedulen.

Ik heb de laptop niet opengemaakt trouwens; deze had van die koelsleuven aan de onderkant gedeeltelijk en aan de zijkant zover ik me kan herrineren.

[ Voor 41% gewijzigd door TweakerDwayne op 06-04-2007 13:42 ]

Pagina: 1