[Ubuntu] WLAN werkend krijgen met WPA

Pagina: 1
Acties:
  • 796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:48
Update:
Ondertussen alweer iets verder, nu Feisty (7.04) geinstalleerd,
echter kan er nog geen WPA worden geselecteerd.

Na al enkele jaren te hebben rond gelopen met het idee om eens een linux distrubutie te installeren op mijn desktop, is het er nu toch van gekomen. Ik heb daarbij de keuze voor Ubuntu gemaakt.

Helaas ben ik in alle opwinding eerst al de 64-bit versie gaan installeren, waarna ik er achter kwam dat er nergens 64-bit drivers te vinden waren voor mijn componenten/apparatuur.

Nu, dat is opgelost, ik heb succesvol een 32-bit versie van Ubuntu 6.10 op mijn desktop staan, en het werkt. Echter ben ik nu al enkele dagen minder succesvol bezig met het aan de praat krijgen van mijn internet.

Ik heb 2 kaarten in mijn desktop zitten:
- Een US Robotics 5416
- Een Ralink RT 2500 USB

Aangezien mijn desktop een Medion MD8800 is, zat die Ralink kaart er al in, maar omdat deze ook al problemen opleverde in Windows XP, heb ik toch maar een losse PCI kaart ingebouwd. De USR5416 dus.

Wat kan ik op dit moment in inux:
- De USR kaart kan alle netwerken in mijn buurt vinden, na het installeren van de Windows XP drivers via ndiswrapper.
- De Ralink kaart geeft aan actief te zijn, maar kan geen netwerken vinden.

Wat wil ik:
- Het liefst via de USR kaart verbinding maken met mijn WPA(-PSK) netwerk, welke werkt op een USR8054 accesspoint, indien dit kan via de Ralink kaart is het natuurlijk ook prima.

Wat heb ik allemaal al geprobeerd:
- Veel zoeken met Google, voornamelijk op de Ubuntu wiki's/forums
- De site van USR bezoeken, op zoek naar drivers.
- Hier op GoT zoeken naar mensen met gelijke problemen

Na het zoeken:
- Proberen de USR kaart aan de praat te krijgen via Driverloader (zoals aangegeven op USR site), dit is niet succesvol verlopen, de kaart kon geen netwerken vinden
- De drivers van de USR kaart geladen via ndiswrapper (zoals aangegeven op Ubuntu wiki), wat aardig is gelukt, de kaart kan nu netwerken vinden.
- De Ralink kaart geprobeerd werkend te krijgen, dit is mij nog niet gelukt.

- Geprobeerd om verbinding te maken met mijn accesspoint met WPA via USR kaart, dit door het in te stellen in de /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
wpa-driver wext
wpa-conf managed
wpa-ssid USR8054
wpa-ap-scan 1
wpa-proto WPA
wpa-pairwise TKIP
wpa-group TKIP
wpa-key-mgmt WPA-PSK
wpa-psk [Met wpa_passphrase verkregen string]

Na het uitvoeren van het commando /etc/init.d/networking restart kreeg ik echter geen ip adres via DHCP, dus ik denk, dan maar static:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
auto wlan0
iface wlan0 inet static
wpa-driver wext
wpa-conf managed
wpa-ssid USR8054
wpa-ap-scan 1
wpa-proto WPA
wpa-pairwise TKIP
wpa-group TKIP
wpa-key-mgmt WPA-PSK
wpa-psk [Met wpa_passphrase verkregen string]
address 192.168.123.100
netmask 255.255.255.0
network 192.168.123.254

Echter stopte de output van /etc/init.d/networking restart precies op de plek waar hij normaal de DHCP uitvoert, ik kreeg dus noch een error, noch een OK. En internet werkte ook nog niet.

Na het proberen van talloze dingen, en het ongeveer 8x herinstalleren van Ubuntu (omdat ik geen backups had v/d config files, en door mijn fouten), is het me nog niet gelukt om het aan de praat te krijgen, helemaal ten einde raad heb ik hier maar een topic geopend, in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Als ik meer informatie moet geven, of beter moet zoeken, geef dit dan graag aan.

[ Voor 3% gewijzigd door AndriesLouw op 06-04-2007 18:59 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

/etc/network/interfaces moet je uitblijven, op de desktop heb je 'networkmanager', deze moet je gebruiken, en die werkt bij mij i.i.g. prima met WPA. Het enige wat niet werkt is EAP/TTLS :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Even aanvullend op de post hierboven :

Voor Gnome heb je network-manager-gnome en voor KDE knetworkmanager

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
@Jungian:
Ik kon het pakket al niet installeren, en het lukt me nog niet.

Bij een apt-get install network-manager-gnome krijg ik dat hij het pakket niet kan vinden (ik heb geen internet, alleen de CD zit er in van Ubuntu), en bij Add/Remove programs krijg ik alleen een "Network Manager cannot be installed on your computer type (i386)." error.

Is er een manier om hem handmatig te downloaden, en op een usb-stick te zetten, om hem vervolgens te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Probeer eens om Ubuntu Feisty te installeren/draaien van CD.

Feisty Informatie

Feisty download link

Bij mij (ik gebruik kubuntu, da's hetzelfde als ubuntu, alleen dan niet met GNOME maar met KDE) werkt draadloos meteen, inclusief WPA en drivers enzo.
Feisty wordt op 19 april final, dus zo lang hoef je niet meer te wachten op een stable release en de BETA is nu al goed.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

AndriesLouw schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 13:48:
@Jungian:
Ik kon het pakket al niet installeren, en het lukt me nog niet.

Bij een apt-get install network-manager-gnome krijg ik dat hij het pakket niet kan vinden (ik heb geen internet, alleen de CD zit er in van Ubuntu), en bij Add/Remove programs krijg ik alleen een "Network Manager cannot be installed on your computer type (i386)." error.

Is er een manier om hem handmatig te downloaden, en op een usb-stick te zetten, om hem vervolgens te installeren?
apt-get install nm-applet dan? :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
jealma schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 13:53:
Probeer eens om Ubuntu Feisty te installeren/draaien van CD.

Feisty Informatie

Feisty download link

Bij mij (ik gebruik kubuntu, da's hetzelfde als ubuntu, alleen dan niet met GNOME maar met KDE) werkt draadloos meteen, inclusief WPA en drivers enzo.
Feisty wordt op 19 april final, dus zo lang hoef je niet meer te wachten op een stable release en de BETA is nu al goed.
Edgy gaf bij mij ook wat problemen, dan werkte wireless weer wel en dan weer niet, maar na installatie van Feisty werkt het prima. Out of the box _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Mooi, dan weet al wat ik ga doen, Feisty downloaden, en deze installeren.
Ik heb het helemaal gehad met Edgy, kan op geen enkele wijze die network manager installeren, nm-applet werkt niet, handmatig downloaden wil niet, niks werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

AndriesLouw schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:13:
Ik heb het helemaal gehad met Edgy, kan op geen enkele wijze die network manager installeren
Je hebt wel alle repositories enabled ? Ik kan me niet voorstellen dat het niet werkt namelijk.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:14

Cramthabam

Leef en laat leven

Feisty werkt ook niet out of the box met wireless.
Bij mij werd er helemaal geen wpa ondersteund en mijn kaart werd zelfs niet aangestuurd.
Na een installatie van ndiswrapper met windows driver heeft het een keer gewerkt.
Na een herstart werkt het niet meer. Ik ben nu nog aan het uitzoeken wat er niet precies werkt.
Ik heb het vermoeden dat wpa_suplicant niet helemaal goed is geconfigureerd.
Ik zou eens proberen of je alles zonder beveliging kunt laten werken en dan proberen de beveiliging aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cramthabam schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:25:
Feisty werkt ook niet out of the box met wireless.
Bij mij werd er helemaal geen wpa ondersteund en mijn kaart werd zelfs niet aangestuurd.
Na een installatie van ndiswrapper met windows driver heeft het een keer gewerkt.
Na een herstart werkt het niet meer. Ik ben nu nog aan het uitzoeken wat er niet precies werkt.
Ik heb het vermoeden dat wpa_suplicant niet helemaal goed is geconfigureerd.
Ik zou eens proberen of je alles zonder beveliging kunt laten werken en dan proberen de beveiliging aan de praat te krijgen.
ook wel eens aan /etc/modprobe.d/ gedacht?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Laatst online: 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Jungian schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:23:
[...]

Je hebt wel alle repositories enabled ? Ik kan me niet voorstellen dat het niet werkt namelijk.
"(ik heb geen internet, alleen de CD zit er in van Ubuntu)"

:)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Kanarie schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:29:
[...]

"(ik heb geen internet, alleen de CD zit er in van Ubuntu)"

:)
Ik heb ook wel eens een slecht moment :>

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:42:
[...]

Ik heb ook wel eens een slecht moment :>
Krijg je ervan als je van linux naar freebsd gaat :Y)

edit: :P :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 08:00
Die rt2500 kaarten schijnen niet echt goed te werken met dingen als KnetworkManager of iets dergelijks. Het probleem van deze kaarten was dat ze native WPA aan konden en wpa_supplicant niet nodig hadden.

Ik heb een nieuwe driver gedownload (http://rt2x00.serialmonkey.com/). Daar zit ook een utility bij en die kun je gebruiken om makkelijk aan te melden op WPA netwerk.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 08-09 21:43
hammerhead schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 15:35:
Die rt2500 kaarten schijnen niet echt goed te werken met dingen als KnetworkManager of iets dergelijks. Het probleem van deze kaarten was dat ze native WPA aan konden en wpa_supplicant niet nodig hadden.

Ik heb een nieuwe driver gedownload (http://rt2x00.serialmonkey.com/). Daar zit ook een utility bij en die kun je gebruiken om makkelijk aan te melden op WPA netwerk.
Sinds de laatste versie van Feisty Beta werken ze niet meer lekker met RT2500 kaartjes nee. Heeft niks met WPA te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:52:
[...]

Krijg je ervan als je van linux naar freebsd gaat :Y)

edit: :P :>
offtopic:
Heb je mijn "terugkeer" gemist :P -> Zie de NOS Kroeg

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
InZane schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 16:06:
[...]
Sinds de laatste versie van Feisty Beta werken ze niet meer lekker met RT2500 kaartjes nee. Heeft niks met WPA te maken.
Mijn rt2500 doet het juist alleen onder Feisty, en niet onder Edge. (welliswaar nog steeds alleen WEP, maar goed).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Wow, Feisty is al een hele verbetering!
Beide kaarten worden gelijk herkend, en kunnen ook beide draadloze netwerken vinden!

Echter, als ik probeer te connecten met mijn netwerk (USR8054), kan ik niet aangeven dat ik WPA-PSK gebruik, als opties wordt er alleen maar WEP-mogelijkheden aangegeven.

Hoe kan ik dit nu makkelijk veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas ben ik in alle opwinding eerst al de 64-bit versie gaan installeren, waarna ik er achter kwam dat er nergens 64-bit drivers te vinden waren voor mijn componenten/apparatuur.

Nu, dat is opgelost, ik heb succesvol een 32-bit versie van Ubuntu 6.10 op mijn desktop staan, en het werkt. Echter ben ik nu al enkele dagen minder succesvol bezig met het aan de praat krijgen van mijn internet.
Het is ietwat off-topic: (ik zit te wachten op de release van deze maand om dan ubuntu te installeren). Moet je persé 64-bits drivers installeren als je gebruik maakt van de 64-bits ubuntu kernel voor m'n amd64? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 22:11:
[...]

Het is ietwat off-topic: (ik zit te wachten op de release van deze maand om dan ubuntu te installeren). Moet je persé 64-bits drivers installeren als je gebruik maakt van de 64-bits ubuntu kernel voor m'n amd64? :?
Ik wel, ik heb moeten zoeken naar een 64-bits versie van mijn netwerkkaart (welke er niet was), en heb Driverloader uiteindelijk geinstalleerd met tweaks, maar ik geloof dat je inderdaad 64-bits drivers nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Als er iemand nog ideeën heeft hoor ik dat graag, onder ubuntu wordt mijn netwerkkaart dus herkend, ik kan ook alle 18 netwerken uit de buurt vinden, maar ik kan er geen verbinding mee maken.. Beide kaarten kunnen de netwerken vinden, geen van beide kunnen er verbinding mee maken.

Ik denk dat het wachten wordt tot de officiele Feisty release..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik heb/had precies hetzelfde probleem met Feisty. Wel alles herkennen, maar geen connectie. Er zijn veel meer mensen met het probleem volgens mij, alleen is er overal verspreid op het web over gesproken en verdwijnt het op het forum gauw in het niets. Ik heb uiteindelijk een bug report gemaakt en die is bevestigt:

Zie bug https://bugs.launchpad.net/bugs/98947

Vul alsjeblieft een zelfde rapport in met de output van de gevraagde commando's. (LSPCI, DMESG, LSMOD). Misschien kunnen ze het dan oplossen.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 10:05
Ik heb precies hetzelfde gehad.
Heb een Belkin 54G en is ook van de RT2500 familie en heb hem prima
werkend gekregen.
Ik heb Networkmanager (ik gebruik zelf KDE/Kubuntu) gedeinstalleerd en daarna in het interfaces bestand (wat je hierboven al had gedaan) de gegevens ingevoerd.
Even uit m'n hoofd (want zit nu niet op m'n linux machine) gebruik ik niet het wlan0 gedeelte, maar ra0 die je zelf moet toevoegen in het interfaces bestand, dus auto ra0).
Het enige wat even uitzoeken was hoe je de wpa_passphrase moest doen maar dat is ook prima te vinden via google/ubuntu forums.
Sindsdien werkt het perfect, geen enkele dropout oid.

[ Voor 15% gewijzigd door Tadream op 10-04-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

AndriesLouw schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 18:55:
Wow, Feisty is al een hele verbetering!
Beide kaarten worden gelijk herkend, en kunnen ook beide draadloze netwerken vinden!

Echter, als ik probeer te connecten met mijn netwerk (USR8054), kan ik niet aangeven dat ik WPA-PSK gebruik, als opties wordt er alleen maar WEP-mogelijkheden aangegeven.

Hoe kan ik dit nu makkelijk veranderen?
Precies, dat heb ik ook. Ik krijg het netwerk (en andere in de buurt) netjes in het lijstje te zien, maar als ik 'soort key' wil kiezen, heeft hij alleen maar de opties WEP(ascii) of WEP(hexidecimal) en meer niet. Als ik hier nu WPA kon kiezen was ik eruit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:10
Hier staat een beschrijving hoe je wpa kan gebruiken. Heb het zelf nog niet geprobeerd, vanavond ff doen :)

Ik heb ook het probleem dat ik alleen de keuze heb uit wep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

C00KW4US schreef op maandag 07 mei 2007 @ 08:59:
Hier staat een beschrijving hoe je wpa kan gebruiken. Heb het zelf nog niet geprobeerd, vanavond ff doen :)

Ik heb ook het probleem dat ik alleen de keuze heb uit wep.
Ik heb het al voor elkaar. Via het netwerkscherm lukt het niet, maar na een paar keer rebooten (vraag me ook niet hoe het kan, ik weet het niet) kwam er rechtsboven een wireless icoontje bij. Kwestie van aantikken, netwerk kiezen en wachtwoord injassen en ik zat erin :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 22:34
Ik heb ook een tijd zitten prutsen om mijn Wlan aan de gang te krijgen en dit heb ik gedaan.

De standaard networkmanager ziet mijn netwerk, maar ik kan dus niet inloggen!
Nu klikte ik toevallig in de bijgeleverde networkmanager op "enable roaming mode" linksbovenin. (wel je wireless verbinding eerst aanklikken, niet het overzicht menu)
(system/administration/network)

Ik heb ergens in al mijn pogingen ook eens in Add/remove KNetworkmanager aangeklikt en geinstalleerd. Nu dat de "enable roaming mode" actief is ziet KNetworkmanager ineens alle beschikbare netwerken en kun je wel je key op de juiste manier invullen!

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, bij mij werkt het in ieder geval nu wel!

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je wpa_supplicant hebt, kan je een conf bestand maken die je gebruikt voor wpa_supplicant. Deze zit standaard in Feisty. Ik heb in verschillende topics hier mijn interfaces file en wpa_supplicant.conf gepost, maar voor het overzicht doe ik het hier nog een keer. Bij mij werkt het prima zonder problemen, dus ik verwacht geen problemen bij jullie. Als je kaart het doet, moet het goed gaan.

interfaces:
code:
1
2
3
iface eth1 inet dhcp*
    pre-up wpa_supplicant -D wext -i eth1 -Bw -c /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
    post-down kill-all -q wpa_suplicant

* Als je een static ip adres hebt, zet hier dan static neer en eronder je adres config.

wpa_supplicant.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
network={
    ssid="[je ssid]"
    scan_ssid=1
    proto=WPA RSN #wpa en wpa2 beveiliging
    key_mgmt=WPA-PSK
    pairwise=CCMP #AES, zet hier TKIP neer voor TKIP
    group=CCMP
    #psk="[hier kan je voor jezelf je ascii key zetten]"
    psk=[je wpa_passphrase key]
}

Bij mij is mijn wireless interface eth1, dit verschilt per computer dus verander het naar jouw eigen interfacenaam.

Wat de TS heeft gedaan in zijn interface bestand om daar WPA in te zetten heb ik ook geprobeerd, dat werkt niet. Iig niet bij mij en bij hem dus schijnbaar ook niet.

Edit:
Hmm, moet voortaan goed kijken of er geen tweede pagina is :P. Naja, het is iig een van de mogelijke oplossingen en je hoeft hiermee niets aan te klikken, geldt voor elke gebruiker en de key is niet te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 12-05-2007 15:02 . Reden: Moet beter leren kijken naar pagina count ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1