Update: |
Ondertussen alweer iets verder, nu Feisty (7.04) geinstalleerd, echter kan er nog geen WPA worden geselecteerd. |
Na al enkele jaren te hebben rond gelopen met het idee om eens een linux distrubutie te installeren op mijn desktop, is het er nu toch van gekomen. Ik heb daarbij de keuze voor Ubuntu gemaakt.
Helaas ben ik in alle opwinding eerst al de 64-bit versie gaan installeren, waarna ik er achter kwam dat er nergens 64-bit drivers te vinden waren voor mijn componenten/apparatuur.
Nu, dat is opgelost, ik heb succesvol een 32-bit versie van Ubuntu 6.10 op mijn desktop staan, en het werkt. Echter ben ik nu al enkele dagen minder succesvol bezig met het aan de praat krijgen van mijn internet.
Ik heb 2 kaarten in mijn desktop zitten:
- Een US Robotics 5416
- Een Ralink RT 2500 USB
Aangezien mijn desktop een Medion MD8800 is, zat die Ralink kaart er al in, maar omdat deze ook al problemen opleverde in Windows XP, heb ik toch maar een losse PCI kaart ingebouwd. De USR5416 dus.
Wat kan ik op dit moment in inux:
- De USR kaart kan alle netwerken in mijn buurt vinden, na het installeren van de Windows XP drivers via ndiswrapper.
- De Ralink kaart geeft aan actief te zijn, maar kan geen netwerken vinden.
Wat wil ik:
- Het liefst via de USR kaart verbinding maken met mijn WPA(-PSK) netwerk, welke werkt op een USR8054 accesspoint, indien dit kan via de Ralink kaart is het natuurlijk ook prima.
Wat heb ik allemaal al geprobeerd:
- Veel zoeken met Google, voornamelijk op de Ubuntu wiki's/forums
- De site van USR bezoeken, op zoek naar drivers.
- Hier op GoT zoeken naar mensen met gelijke problemen
Na het zoeken:
- Proberen de USR kaart aan de praat te krijgen via Driverloader (zoals aangegeven op USR site), dit is niet succesvol verlopen, de kaart kon geen netwerken vinden
- De drivers van de USR kaart geladen via ndiswrapper (zoals aangegeven op Ubuntu wiki), wat aardig is gelukt, de kaart kan nu netwerken vinden.
- De Ralink kaart geprobeerd werkend te krijgen, dit is mij nog niet gelukt.
- Geprobeerd om verbinding te maken met mijn accesspoint met WPA via USR kaart, dit door het in te stellen in de /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| auto wlan0 iface wlan0 inet dhcp wpa-driver wext wpa-conf managed wpa-ssid USR8054 wpa-ap-scan 1 wpa-proto WPA wpa-pairwise TKIP wpa-group TKIP wpa-key-mgmt WPA-PSK wpa-psk [Met wpa_passphrase verkregen string] |
Na het uitvoeren van het commando /etc/init.d/networking restart kreeg ik echter geen ip adres via DHCP, dus ik denk, dan maar static:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| auto wlan0 iface wlan0 inet static wpa-driver wext wpa-conf managed wpa-ssid USR8054 wpa-ap-scan 1 wpa-proto WPA wpa-pairwise TKIP wpa-group TKIP wpa-key-mgmt WPA-PSK wpa-psk [Met wpa_passphrase verkregen string] address 192.168.123.100 netmask 255.255.255.0 network 192.168.123.254 |
Echter stopte de output van /etc/init.d/networking restart precies op de plek waar hij normaal de DHCP uitvoert, ik kreeg dus noch een error, noch een OK. En internet werkte ook nog niet.
Na het proberen van talloze dingen, en het ongeveer 8x herinstalleren van Ubuntu (omdat ik geen backups had v/d config files, en door mijn fouten), is het me nog niet gelukt om het aan de praat te krijgen, helemaal ten einde raad heb ik hier maar een topic geopend, in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Als ik meer informatie moet geven, of beter moet zoeken, geef dit dan graag aan.
[ Voor 3% gewijzigd door AndriesLouw op 06-04-2007 18:59 ]