Raid 1 - schijf wisselen

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik heb hier een linux server met een 2 schijven erin die in RAID 1 geconfigureerd zijn.

Nu blijkt uit mijn logs dat 1 van de schijven rot is en ik wil deze vervangen. Hot swapping zal ik niet doen, dus de machine zal even kort down zijn.

Nu vroeg ik mij eigenlijk af wat er precies gebeurt als ik die schijf heb vervangen. Aangezien de schijven elkaar mirroren, hoe weet de RAID controller dan welke schijf de 'goede' data bevat.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de 'lege' schijf gemirrored gaat worden :+

De server is nog vrij kaal, dus er is geen man overboord als er iets mis gaat,maar ik vroeg het me gewon af ;)

Mijn rig

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:56
Geeft de log geen serienummer aan van de HD die rot is ? Aan de hand daarvan is makkelijk na te gaan welke kadoek is

• marko77
/dev/sdb is rot, dat is volgens mij de 2e schijf maar dat is ook niet mijn probleem.

De schijf vervangen gaat wel lukken, maar obv van welke schijf wordt er dan een 'rebuild' gedaan?

Mijn rig

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
had ik laatst ook bij een poweredge 1850 hier, ook raid 1, gewoon hot de ene schijf eruit getrokken en een nieuwe lege erin gedaan.

ging prima.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

marko77 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:42:
/dev/sdb is rot, dat is volgens mij de 2e schijf maar dat is ook niet mijn probleem.

De schijf vervangen gaat wel lukken, maar obv van welke schijf wordt er dan een 'rebuild' gedaan?
Gaat het om software raid zoals mdadm?

Als dit zo is kun je je schijven controleren met
cat /proc/mdstat

Vervolgens kun je een nieuwe attachen met:
mdadm /dev/md99 -A /dev/sdb

Zou je eerst nog even moeten kijken hoe je en of je eerst het huidige apparaat moet verwijderen.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• marko77
Het is een hardware raid controller. Hot swappen wordt volgens mij niet ondersteund, en het risico dat het niet werkt wil ik niet nemen (ook omdat de server nog niet in gebruik is en downbrengen dus geen probleem is)

Mijn rig

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

marko77 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:49:
Het is een hardware raid controller. Hot swappen wordt volgens mij niet ondersteund, en het risico dat het niet werkt wil ik niet nemen (ook omdat de server nog niet in gebruik is en downbrengen dus geen probleem is)
Welke controller? Heeft de fabrikant geen handleiding?
Zijn er geen tools onder linux om het eventueel hotswap om te wisselen?
Als je dit niet wil, heb je al geboot naar de raid bios?

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Je RAID-controller weet natuurlijk welke disk er kapot is,en dus weet ie dat je raid-set nu nog uit 2 devices bestaat (de ene harddisk en de mirror zelf (/dev/sba en /dev/md0 in mdadm dus))

Als je er een swapt, zal ie "zien" dat er een nieuwe is (automatisch of doordat jij dat verteld), en deze dus weer in de mirror opnemen. Gevaar dat de verkeerde disk gesync wordt is er dus niet.

(dat is je vraag toch?)

iRacing Profiel

• marko77
ja idd :P

Mijn rig

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Op een nieuwe schijf staat sowieso nog geen signature van de controller. Die laatste ziet dus meteen dat er een nieuwe schijf in zit. Anders is er vaak de mogelijkheid om zelf aan te geven welke schijf gerebuild moet worden.
Pagina: 1