Toon posts:

NTSC HD Stuk? (XP)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers,

Een paar weken terug heb ik mijn laptop laten vallen van 1,5 meter hoogte. Buiten wat uiterlijke beschadigingen, was er niks mis met het ding.....dacht ik.

Sindsdien doet mijn computer er 10 minuten over (onder Windows Vista) om opnieuw op te starten en eergisteren is hij er helemaal mee gekapt (telkens gaf de pc aan dat er een fout was en veilige modus werkte ook niet).

Derhalve heb ik besloten XP weer te gaan draaien. Na verschillende formatteerpogingen (Bij NTSC normaal liep deze verschillende keren vast) heb ik besloten voor de optie NTSC "snel" te kiezen. Nu werkte het wel om de C partitie te formateren en windows opnieuw te installeren.

Gisteren werkte het apparaat ook nog maar op halve kracht. Wanneer ik mijn laptop aanzette, kreeg ik steeds de melding: Windows kan niet normaal worden opgestart; wilt u in veilige modus? Ik kon niet door het menu heen om een optie te kiezen, dus cyclusmatig ging hij steeds naar dat scherm.

Na 5 keer, startte hij dan eindelijk op. Ik heb alles een beetje opnieuw kunnen configureren naar mijn wensen, maar toen ik hem vanochtend weer opstartte was hij zo verdomde traag. Ik heb gewoon 10 minuten zitten wachten voordat ik weer aan het werk kon.

Nou heb ik dus het vermoeden dat mijn harde schijf, door de val van een paar weken terug, kassiewijlen is. Ik heb het programma HDD Health geïnstalleerd en deze geeft aan dat de temperatuur van mijn HD hoog is (47 a 48 graden) maar dat er verder niks mis is.

Zijn er andere mogelijkheden hoe ik kan testen of mijn Harde Schijf nog in orde is?

Ik heb overigens de volgende laptop:

Toshiba A100-253
T2300 @ 1.66Ghz
980mhz: 1024MB DDR Ram
100GB Harde Schijf (5400TPM)

Graag hoor ik jullie suggesties,

Groeten,

Erik

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik zou eerst wat meer tools proberen om zeker te zijn van je zaak. Het is natuurlijk niet gek dat de HD kapot is. Sterker nog, ik denk het wel.

Wat je kunt proberen:
- De fabrikant van je HD achterhalen en checken met een tool van de betreffende fabrikant.
- HDTune of vergelijkbaar programma erop los laten.
- Maakt de HD rare geluiden? (bij een laptop HD zijn geluiden minder goed te horen dan bij een desktop HD)
- Eventueel kun je een low-level format proberen, hiermee worden eventuele bad sectors vermeden.

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
NTSC moet zijn NTFS. ;)

Probeer het volgende eens: voer in windows het commando:
code:
1
chkntfs c: /f /r

Zie ook deze supportpagina.

En anders idd. een tooltje bij de fabrikant van je hard disk downloaden en daarmee testen.

[ Voor 19% gewijzigd door Stamgastje op 06-04-2007 08:20 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Heren we hebben het over een laptop, deze 2,5inch hd's zijn tegenwoordig berekend om bepaalde vallen te compenseren (ik meen zelfs dat wanneer ze een val opmerken ze hun kop parkeren). Ik denk eerder dat je eens alle losse onderdelen moet loskoppelen (accu, geheugen, dvd-rom etc) en vervolgens daar de connecties even van checken. Dan zou ik zeker een uur de accu eruit laten en ook geen adapter eraan koppelen. Daarna "koud" alles weer aansluiten en beginnen met formateren etc.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 10:22
Ik heb zo'n vermoeden dat het ook wel eens iets anders kan zijn dan je HD.
Zo'n HD moet wel wat kunnen hebben. Bij ons op de zaak zijn er ook al aardig wat Laptops gestuiterd, maar ik heb er nog geen gezien waarvan de HD stuk was. Zou uiteraard wel kunnen natuurlijk...

Maar zitten alle onderdelen nog wel op de juiste plek? En dan vooral alle kabeltjes, geheugen e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Bij HD Tune loopt het systeem vast tijdens de benchmarking van mijn HD. Er zijn in totaal 0.6% "foute" blokken gevonden.

Mijn computer is zo ongelofelijk traag; tijdens het typen van deze reactie is mij al 3 keer even vastgelopen.

Dank voor jullie reacties; echter werkt datgene met het opdrachtprompt bij mij niet. En het moet inderdaad NTFS zijn :-)

Ik durf eigenlijk mijn laptop niet open te maken of alles nog wel klopt. Het enige echte bezwaar is dat ie vaak vastloopt en echt ongelofelijk langzaam is...iemand een suggestie waar het aan ligt?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 09:22 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 08:54:Dank voor jullie reacties; echter werkt datgene met het opdrachtprompt bij mij niet. En het moet inderdaad NTFS zijn :-)
Wat voor een foutmelding krijg je? Aangezien het je bootschijf is zul je moeten herstarten, dan wordt de schijf gecontroleerd met de volgende boot van Windows. Desnoods via de herstelconsole die je via de Windows CD kunt benaderen.

Verder geloof ik echt niet dat de HD ongeschonden uit de strijd is gekomen. Ja, HD's en laptops worden er tegenwoordig op gemaakt om wat G's te weerstaan, maar van 1,5 meter.. dacht het niet. En aangezien de HD een van de weinige bewegende onderdelen is, is dat het meest kwetsbare punt. Uiteraard kan het geen kwaad om de rest ook te controleren, zoals memtest voor je geheugen, prime95 voor de CPU, etc.

Laptop open draaien uiteraard alleen doen als je geen garantie meer hebt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
Het maakt nogal een verschil of de laptop aan of uit stond tijdens de val. Indien uit kunnen ze erg veel hebben, als ie aan stond een heel stuk minder. Je kunt even kijken met de http://www.ultimatebootcd.com of je een hd-test kunt vinden voor de schijf in je laptop. Mocht het een toshiba schijf zijn dan staat deze er niet op, maar kun je er eén proberen van een andere fabrikant, met sommige kun je ook andere mekren testen.
Pagina: 1