Energie verbruik high end PC

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• endemion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06-2024
Ik zat net ff iets over de G80 te lezen. En dus een beetje er bij uit gekomen dat je bij een vet systeem SLI enzo makkelijk 1000W nodig kunt hebben. Zoveel hebben magnetrons niet eens meer tegenwoordig.

Nu vroeg ik me af hoeveel energie er verspilt wordt. Ofwel welk percentage van die watts gaat er naar de warmte ontwikkeling?

Het is ook ontzettend eenvoudig om warmte om te zetten naar elektriciteit. Dus waarom is er geen mobo met "heat-to-pwr-loopback"? Zeker met de toepassing van heatpipes kun je de warmte op 1 punt verzamelen en direct omzetten in elektriciteit.

Een andere manier zou kunnen zijn dat je de pc kast zo goed als luchtdicht maakt en dat je dus alle warmte binnenin op zuigt met een element daar voor ontwikkeld. Dat dat dan om zet in elektriciteit.

Denk dat op die manier schat ik minimaal 60% aan elektriciteit kan worden bespaard. Is het trouwens mogelijk om via een molex stekkertje bv weer elektriciteit terug de voeding in te sturen zodat het dan weer gedistribueerd kan worden?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"Makkelijk" 1000W? Niet eens de helft, me dunkt. Daarnaast is er ook een verschil tussen leverbaar vermogen en daadwerkelijk opgenomen vermogen.

En wat betreft jouw idee over het omzetten van warmte in elektriciteit in een PC: ga maar je gang met het patenteren en aankaarten bij mobo/kast fabrikanten, ik ben benieuwd naar het prototype :z

Mogelijkheid mbt terugsturen stroom via molex: bekijk eens de pinout van de molexstekker?

Kortom, zolang je niks weet over de materie, valt hier ook niet fatsoenlijk over te discussiëren. Daarnaast vind ik dit geen PMG-waardig topic. Dicht dus.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 06-04-2007 07:40 ]

Dit topic is gesloten.