Pages crashed by printen/exporteren naar pdf

Pagina: 1
Acties:

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01 22:24
Het probleem is alsvolgt; Zodra ik mijn laatste versie van een betoog probeer te printen of te exporteren naar PDF, crashed pages. Ik heb het vermoeden dat het ligt aan het gebruik van endnotes. Andere documenten kan ik gewoon printen en exporteren.

Ik heb de nieuwste drivers voor mijn printer geinstallerd, apple opnieuw gestart, printer unplugged en er weer ingedaan en andere documenten geprobeerd.

Ook deze andere documenten crashen zodra ik 'endnotes' gebruik. Ik heb nu net alle eindnoten weggehaald en nu doet die het weer prima. Dit is echter erg vervelend, aangezien de eindnoten die ik nu gebruik ten eerste lelijker zijn en ten tweede werkt het automatische systeem vele malen sneller en beter.

Iemand een idee?

Nog even wat background informatie: iBook 1.33 GHz, 1,5 GB gebeugen. Alle laatste updates geinstalleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door CoiLive op 06-04-2007 12:14 ]

Verwijderd

Bedoel je hier het programma Endnote..?

Misschien kun je ook ff com.apple.iWork.pages.plist weggooien? Staat in Home->Library->Preferences...

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Ik heb exact hetzelfde gehad: door gebruik van voetnoten crashte Pages keer op keer bij het exporteren naar PDF / printen. Ik weet zeker dat ik geen gekke dingen had gedaan, maar sommige voetnoot nummers waren dubbel (ik had twee 4-en) en ik denk dat het daardoor de mist inging. Ik heb mijn document met die fout nog liggen, misschien kunnen we beide een bugreport indienen bij Apple, want ik weet 100% zeker dat het een bug is in Pages.

Voor het melden van bugs, zie: http://radar.apple.com.

Ik heb overigens nooit een oplossing voor het probleem gevonden, ik had zelfs de XML bronbestanden geprobeerd aan te passen, maar zonder enig resultaat. Weghalen van de voetnoten heb ik niet eens geprobeerd, want ik had ze per se nodig. Daarna ben ik maar verder gegaan in een ander programma...

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

Verwijderd

Vreemd; ik heb zojuist een Pages-document voorzien van een aantal voetnoten en geexporteerd naar PDF. Werkt perfect. Ook printen levert niets vreemds op...

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01 22:24
Ik heb net een nieuw document gemaakt met eindnoten en dat gaat wel goed.

Als ik echter mijn oude document pak met eindnoten, dan crashed die weer als ik wil printen of hem wil exporteren naar PDF (naar word is het geen probleem, maar dan ziet het er niet meer uit). Ook het veranderen naar voetnoten maakt niet uit.

Ik heb werkelijk waar geen idee, wat het kan zijn. Ik zal het inderdaad als een bug melden.
In ieder geval bedankt.

• raoulduke
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Beide: ik heb ook nog geen simpele testcase kunnen vinden om op te sturen naar Apple. Mijn document van >10 pagina's heeft de bug, maar om hem te repliceren in een kort stappenplan is me nog niet gelukt. De bug is er wel degelijk, maar is gewoon niet eenvoudig te vinden; bij kleine documenten zonder "rare" acties werkt alles perfect -- het is dus niet zo dat documenten met voetnoten altijd de crash veroorzaken.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

Verwijderd

Je moet het zo moeilijk niet zoeken :) Doe het volgende:
Archief > Afdrukken
In het menu dat je nu krijgt; klik je op pdf > bewaar als pdf

Een omweg, en niet zo mooi, maar het eindresultaat is hetzelfde :)

• raoulduke
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:28:
Je moet het zo moeilijk niet zoeken :) Doe het volgende:
Archief > Afdrukken
In het menu dat je nu krijgt; klik je op pdf > bewaar als pdf

Een omweg, en niet zo mooi, maar het eindresultaat is hetzelfde :)
Dat klinkt leuk, maar lost het probleem niet op, omdat ook deze functie Pages laat crashen als de voetnoten "gemangeld" zijn. Ik ben een stapje verder gekomen met het reproduceren van het probleem, zodra ik weet waar de crash vandaan komt zal ik het even posten, nadat ik het op Apple's Radar heb gemeld.

• raoulduke
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Nou, ik heb een bugreport ingediend. Mocht iemand willen testen, laat dan even weten of je de crash kan reproduceren:
Summary:
Using the footnotes feature in Pages 2.0.2 (and earlier?) leads to crashes when exporting to PDF or printing the document. I have encountered a variety of different conditions triggering this problem, one of which I desribe in this report.

Steps to reproduce:

? Create a new, blank document in Pages

? Type a line of text, e.g.: "First line of text"
? Choose Insert ? Footnote from the menu
? Type a dummy footnote text, e.g.: "First footnote"

? Scroll back to the text and enter a new line of text, e.g.: "Second line of text"
? Again, choose Insert ? Footnote from the menu
? Type another dummy footnote text, e.g.: "Second footnote"

? Save the document
? Quit Pages
? Open the document again (I have attached a premade document)

? Completely select the first footnote's text, up to and including the leading "1"
? Press backspace to delete the footnote's text

? Choose File ? Print? and press the Preview button

Expected results:
A Preview of the document without the first footnote's text showing at the bottom of the page.

Actual results:
? Pages crashes

Regression:
? The same problem occurs when exporting to PDF from within Pages in the last step of the described steps.
? Not saving and reopening the document, or quitting Pages seems to affect behaviour.

Notes:
I have had Pages crash on multiple documents using footnotes. Although I can't tell for certain what went wrong in those documents (I trashed them and started over by copying and pasting) I noticed that Pages displayed duplicate footnote numbers in those documents.

The display of documents and editing within Pages seems to work fine, up until exporting to PDF or printing. I think there might be a problem in the printing / exporting code which does not properly check for (duplicate or missing) footnote values and thus crashes.

I have tried to peek into the XML contents of my crashing documents to try and recover them, but I couldn't get it to work properly. Unfortunately I deleted my crashing documents because I couldn't use them anymore.

To conclude with a positive note: I also have documents containing footnotes which export and print without a hitch, so I must have hit some fringe conditions in multiple documents.

The bug has been around before release 2.0.2 as far as I can tell.

Verwijderd

raoulduke schreef op woensdag 11 april 2007 @ 22:43:
Nou, ik heb een bugreport ingediend. Mocht iemand willen testen, laat dan even weten of je de crash kan reproduceren:

[...]
Zojuist gedaan, keiharde crash :)
Net zoals jij.

Stomme bug, dat ze deze er niet uitgehaald hebben :/
insert opmerking over MS Word >:)
Pagina: 1