Toon posts:

OnStream IDE drive defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vandaag heb ik een vervelend probleem met mijn OnStream (ondertussen failliet) IDE drive op de server.
Het wordt erg goed omschrijven op deze site:
http://www.computing.net/hardware/wwwboard/forum/13986.html

Op aanraden van een kenner daar, heb ik de tape losgemaakt en het vijsje, dat zich linksachter aan de onderkant bevond (dus aan de buitenkant van de case!) er afgehaald;
vervolgens heb ik windows herstart en F8 gedrukt waaruit ik kon kiezen:
boot from PM-ST3160021A (is dit de harde schijf of evt. de tape?)

Ik heb er dan de tape ingestoken en nu bleef het groene lichtje wél aan en werd de tape niet uitgeworpen. Pas nadat ik terug normaal opstartte kwam de tape er weer uit (+-30s).

Wat kan ik hieruit besluiten?
Moest ik een vijsje aan de drive zelf (dus IN de case) verwijderen?
Stel dat ik moet besluiten dat ie idd defect is, ga ik dan op zoek naar een nieuwe OnStream IDE drive of ga ik voor een ander merk (dat ook die tapes kan lezen), of verander ik best van systeem?

Alvast bedankt!!!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
onstream was van philips. Misschien daar ff aankloppen?

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 11:58
1. ST3160021A is je Seagate 160GB harde schijf
2. Hij zegt dat je de achterste linkerschroef van de drive (dus niet van de tape) moet verwijderen

Systeem Specs

Verwijderd

het probleem met het uitwerpen waar op dat forum over gesproken werd had te maken met te lange schroeven in de achterste schroefgaten , niet met een onderdeel van de drive zelf.

Verder heb ik deze apparaten zelf ondersteund, en ik ben eerlijk gezegd verbaast dat er nog een is die werkt.
Mijn advies zou zijn om over te stappen op een ander systeem van backup, zoveel mensen die ik aan de telefoon heb gehad die niet konden restoren da's niet leuk.

edit:
Ik bedoel idd een ander merk , afgezien dat er geen support meer is (dan is een back-up apparaat wat mij betreft al waardeloos) is de betrouwbaarheid van deze drives beneden alle peil.
Voor belangrijke en waardevolle data zou ik denken aan back-up naar een fileserver en vandaar naar een proffesionele tapedrive. Als de data minder belangrijk is bv op hdd's.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
@elmertje: ondertussen zelfs van Hastec heb ik begrepen maar ik verwacht niet veel van hun support; de garantie is trouwens al lang verlopen

@drunkfux: ik heb me slecht uitgedrukt, ik heb idd de schroef van de drive verwijderd

@ACAB: wat bedoel je concreet met een ander systeem van backup, een ander merk of weg met de tapes en met externe hdd werken? De bedoeling is dat, als ik met vakantie vertrek, de hdd/tape ergens kan opgeborgen worden.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:50
harddisk is en blijft erg fragiel om als backup medium te dienen.
Ander systeem dat zichzelf al bewezen heeft en veel gebruikt wordt is aan te raden.
Hoeveel data gaat 't om? Was de capaciteit van je onstream afdoende (30gb dacht ik) of denk je ook gelijk groter te willen. Zelfde? dan DDS4 of dds5 (20/40 of 36/70GB) en anders richting LTO-1 is 100GB per cardridge en stuk sneller dan onstream en DDS. DLT is ook een optie, maar is even beperkt in capaciteit als DDS en stuk duurder kwa tapes.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply PROnline!
Ik backup nu net geen 15GB, dus 2 tapes van 30GB (ongecomprimeerd !) waarvan er eentje telkens opgeborgen is en de ander in de server.
De backup gebeurt ongeveer 1x per maand.
Naar wat je voorstelt, zou ik eerder kijken naar DDS4.
Het enige dat de Pricewatch vond is de Freecom DAT DDS4 20-40GB (UWSCSI, intern) aan €350.
Is die OK of bestaan er betere prijs/kwaliteit drives?

Bedankt alleszins!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2007 19:21 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
HEH, DDS3 kan je via marktplaats *best* goedkoop krijgen. in de zin van een paar tientjes. da's 12/24, dus dan zal je 3 tapes moeten doen, maar het is wel stukken voordeliger... en dat soort apparatuur moet je via marktplaats oid regelen, nieuw wordt het verkocht voor VEEL meer dan het nog waard is helaas.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:50
Inderdaad via marktplaats DDS3 of DDS4 is goed betaalbaar 2ehands.
Zit helaas wel flink afgewerkte drives tussen. Al heb je voor een paar tientjes weer een vervangende.
Zorg echter wel dat je tapes nieuw koopt. Die zijn na regelmatig gebruik gewoon redelijk snel "op".
2ehands tapes is daarom niet echt een aanrader. Maar ze zijn ook maar een paar euro nieuw.
Cleaningtape is ook handig voordat je de drive gaat gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 09:52:
het probleem met het uitwerpen waar op dat forum over gesproken werd had te maken met te lange schroeven in de achterste schroefgaten , niet met een onderdeel van de drive zelf.

Verder heb ik deze apparaten zelf ondersteund, en ik ben eerlijk gezegd verbaast dat er nog een is die werkt.
Mijn advies zou zijn om over te stappen op een ander systeem van backup, zoveel mensen die ik aan de telefoon heb gehad die niet konden restoren da's niet leuk.

edit:
Ik bedoel idd een ander merk , afgezien dat er geen support meer is (dan is een back-up apparaat wat mij betreft al waardeloos) is de betrouwbaarheid van deze drives beneden alle peil.
Voor belangrijke en waardevolle data zou ik denken aan back-up naar een fileserver en vandaar naar een proffesionele tapedrive. Als de data minder belangrijk is bv op hdd's.
Hier schrik ik toch wel van. OnStream stond toch zo bekend om hun bijzonder foutcorrectie op de tapes?! Jij gaat me vertellen dat het je verbaast dat er nog units in de omloop zijn die werken.

Ik geloof je, maar kun jij mij vertellen waarom OnStream geen succes heeft kunnen maken?
Wat is nu het grote succes van DAT? Niet de foutcorrectie, want als je een DAT tape per ongeluk vettig maakt is je back-up ook vervet.

Je kent ze wel, van die nerds die kijken hoe het lint eruit ziet terwijl ze moeten niesen of l;ast hebben van speekselspuwing (vlug praten). En dan klagen dat de back-up fouten bevatte.
Waarom zeg ik dit? Omdat OnStream claimde dat de tapes zelfs met speeksel en vetvlekken nog correct uit te lezen was. Wat daar van waar is weet ik niet want ik heb ze nooit in handen gehad.

*Exuimtum wilde er destijds ook een kopen, toch maar blij dat ik dat niet gedaan heb.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 06:34:
[...]
Ik geloof je, maar kun jij mij vertellen waarom OnStream geen succes heeft kunnen maken?
Ik denk dat er twee redenen voor waren:
  1. Technisch was het misschien innovatief met o.a. die foutcorrectie, maar als het spul op mechanisch vlak niet betrouwbaar is dan haken de klanten af. Ik weet niet of het mechanisch onbetrouwbaar was, maar die indruk krijg ik van dit topic wel.
  2. De tapes werden door hetzelfde bedrijf geproduceerd als de drives. Voor een serieuze klant is dat een belangrijk minpunt, je hangt je op aan 1 leverancier. Als de tapes duurder worden heb je geen alternatieven. Als de fabrikant failliet gaat heb je een probleem.
Pagina: 1