Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 11:00
Voor de ondernemers of boekhouders onder ons...

De meeste banken hebben wel een systeem om rekeningmutaties te kunnen downloaden (bijvoorbeeld in MT940 formaat), waarna je dat bestand kunt inlezen in je boekhoudprogramma.

Ik wil echter de stap van het downloaden van de mutaties automatiseren, liefst doordat de bank realtime de informatie 'pushed' via maakt-niet-uit-watvoor manier (email, http calls, ...) of eventueel het dagelijks geautomatiseerd kunnen downloaden van een bestand met de mutaties.

Blijkbaar accepteren boekhouders het feit dat ze dagelijks mutaties moeten downloaden als iets wat er gewoon bijhoort. Ik niet. Ik ben dus op zoek gegaan naar banken die een zakelijke rekening aanbieden waarmee ik mutaties zonder mijn tussenkomst kan verkrijgen:
  • Bizner komt het dichtst in de buurt, via 'alerts' kun je een mailtje of smsje laten verzenden als een mutatie op je rekening aan bepaalde voorwaarden voldoet (bv. 'groter dan 1000 euro'). Maar helaas, dat mailtje bevat voorzover ik kan nagaan alleen het feit dat je ingestelde voorwaarde is getriggerd, maar niet de details (rekeningnummer, omschrijving, bedrag) van de mutatie.
  • Op mijnpostbank.nl kun je inloggen zonder tancodes en calculatortjes, in theorie zou dat te automatiseren zijn. Echter, ik heb grote ruzie met de postbank omdat ze onze Girotel Zakelijk niet kunnen omzetten naar mijnpostbank, we schijnen een combinatie van diensten te hebben waarmee dat niet kan. Maar Girotel Zakelijk wordt volgende week beeindigd en ze hebben nog geen oplossing voor ons. De rest van de ellende zal ik jullie besparen.
  • De overige banken hebben, voorzover ik kan vinden op internet, niks wat er op lijkt.
  • Bij betaaldiensten als Paypal (via Instant Payment Notification) en iDEAL ('Notificatie URL' pusht een xml-file via http) is het geen enkel probleem om binnenkomende betalingen naar je toe gepushed te krijgen. Maar het gaat mij om mensen die de betaling doen via een overboeking.
Heeft iemand hetzelfde al proberen te bereiken of toevallig een Nederlandse bank gevonden waarmee zoiets mogelijk is op een zakelijke rekening? Het gaat nadrukkelijk niet om scripts of zo, daar kom ik zelf wel uit. Maar het lijkt me sterk dat er nog niemand is die al eerder een poging ondernomen heeft om een bank te vinden waarmee het uberhaubt mogelijk is...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij mijn weten waren er bij ons op de zaak plannen om iets dergelijks via de ABN Amro te laten doen. Er zou een pilot plaatsvinden waarbij mutaties van een bepaalde leverancier automatisch ons ERP-systeem ingeschoten zouden worden. Een soort lockbox-principe dus. En dat kunnen de meeste banken wel leveren; het is dus net waarop je zoekt denk ik.
Bij ons is het bij een pilotplan geblevenwegens gebrek aan resources, maar ze hebben het dus kennelijk wel :)
Denk dat je even op lockbox moet zoeken :)

Overigens kan ik me van de banken wel voorstellen dat ze geen push-principe hanteren. Immers: hoe weten zij dat de partij aan de andere kant, inderdaad de ontvangende partij is :?
Zeker in een tijd waar phising hoogtij viert denk ik niet dat ze er happig op zullen zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
Hoe groot ben je, in andere woorden, hoeveel transacties en welke vemogenshoeveelheden hebben we het over?

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 11:00
djluc schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 21:49:
Hoe groot ben je, in andere woorden, hoeveel transacties en welke vemogenshoeveelheden hebben we het over?
We zijn maar klein, denk aan ongeveer 100 rekeningmutaties per dag, en het zijn allemaal kleine bedragen. Voor een bank dus niet interessant om er speciale afspraken over te maken ;)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
dsltv schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 22:13:
[...]

We zijn maar klein, denk aan ongeveer 100 rekeningmutaties per dag, en het zijn allemaal kleine bedragen. Voor een bank dus niet interessant om er speciale afspraken over te maken ;)
made my point.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

In NL loopt men nogal achter op dit gebied, in Duitsland bieden alle banken toegang tot je account via HBCI een platform onafhankelijk protocol voor zulke soort zaken. Je kunt dat met scripts e.d. allerlei zaken automatiseren.
http://en.wikipedia.org/wiki/HBCI
Ik denk dat je op zoek moet gaan naar een bank die van HBCI/FinTS heeft gehoord en van plan is iets dergelijks (een open protocol) te gaan ondersteunen.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Bel eens met Exact, vraag of zij dit ondersteunen en zo ja, welke banken meewerken?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:31

FreakNL

Well do ya punk?

Pagina: 1