'budget' laptop: Toshiba, Dell of HP?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10
Aangezien mijn vaders computer kuren aan het vertonen is wil ik een laptop voor hem gaan kopen.

Het budget wat ik ervoor heb is zo'n 800 euro en daarvoor moet het systeem eigenlijk voornamelijk internet, email en word gaan draaien, maar wel via Vista Home Premium.

Mij leek een configuratie met een Core Due T2060 cpu en 1 gig geheugen dan wel voldoende, ook een onboard video (Intel 950) lijkt mij genoeg.

Zelf kwam ik uit op de volgende opties:

HP dv6214ea
http://h10010.www1.hp.com...49-12922936-78127679.html

Toshiba A100-00M
http://nl.computers.toshi...=125001&toshibaShop=false

Toshiba A100-796
http://nl.computers.toshi...=125430&toshibaShop=false

(verschil is de CPU en iets kleinere HD, zou het verschil tussen een T2060 en T2250 te merken zijn, HD grootte is niet belangrijk omdat hij nu 40 gig geeneens vol krijgt :P )

Dell Inspirion 6400
Ongeveer gelijke specs als bovenstaande: T2060 cpu, 1 gig geheugen, 120gig HD, Vista Home Premium, DVDRW

Verder heb ik niet echt iets kunnen vinden dat aan mijn eisen voldeed (Acer overgeslagen ivm slechte ervaringen hiermee)

De Toshiba’s en de HP kosten ongeveer 800 euro, de Dell moet voor rond de 700 te krijgen zijn.

Welke zouden jullie mij aanraden of is er misschien nog een goede optie die ik overgeslagen heb?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Denk dat die dell wel iets duurder uitkomt. Tenzij je maar 90 dagen garantie hebt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Cyberpope schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 08:02:
Denk dat die dell wel iets duurder uitkomt. Tenzij je maar 90 dagen garantie hebt.
Dat valt wel mee hoor.....

Consumentenrecht

Er bestaan helaas nogal wat misverstanden bij consumenten en verkopers over de nieuwe regels. Je hebt als consument nu op allerlei producten een “keiharde” garantietermijn van zes maanden. Daarna geldt dat je garantie hebt zolang als je een probleemloos functioneren mocht verwachten.

Twee jarentermijn?
Een ander misverstand is de garantieperiode van "twee jaar". Deze minimumtermijn staat in de Europese richtlijn waaruit de Nederlandse wet voortvloeit. Nederland heeft ervoor gekozen om de periode in principe onbeperkt te laten duren. Voor de garantietermijn zijn enkel van belang de verwachtingen die je van een bepaald product had mogen hebben.

Garantie
Met een garantie staat de verkoper ervoor in dat het product gedurende een bepaalde periode geen mankementen vertoont. De koper heeft in die tijd meestal recht op reparatie, vervanging of vergoeding. Van echte garantie is pas sprake als de verkoper extra verplichtingen aangaat boven zijn normale verplichtingen.

Verkopers mogen geen voorwaarden hanteren die ten nadele van de consument afwijken. Dikwijls denkt de koper extra garantie bovenop zijn bestaande wettelijke rechten te krijgen, maar in de praktijk houden garanties vaak juist een inperking van consumentenrechten in. Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben. Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Ja zion maar zelfs als je je recht weet te krijgen moet je dan nog steeds een deel van de reperatie betalen geloof ik, zoniet heb je toch nog de transportkosten

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Leuk, maar recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende dingen. Vooral Dell heeft het consumentenrecht op zijn WC hangen. Van HCC tot consumentenbond zijn hier al mee bezig geweest en ze gewezen op dit feit (zeker omdat dell rechtstreeks aan particulieren levert). Zelfs gewonnen:

http://www.computerconsum...lendetail.php?redartID=75

Echter is er iets veranderd? Nope, ze leveren nog steeds rustig met 90 dagen en mag jij naar de rechtbank om verhaal te halen....

Dus je hebt 2 opties. Geen garantie bijkopen (140 euro) en dan voor 300 euro gezeik hebben (aan kosten).
Of geen gezeik kopen (want zo zie ik het, niet dat je garantie bijkoop, maar dat je de vrijwaring voor gezeik koopt.

(en natuurlijk de derde optie.. Dit soort bedrijven mijden als de pest).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10
Volgens mij zat er in mijn config bij Dell gewoon een jaar garantie.

Ik heb wel even erop gespeculeerd dat ze binnenkort wel weer zo'n 'geen transportkosten' actie zullen hebben (nu geven ze een printer gratis die ik helemaal niet wil).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou Dell gewoon helemaal links laten liggen. Kwalitatief heb ik weinig goeds gezien van de Inspiron serie (die dingen vallen na verloop van tijd letterlijk uit elkaar. Dan zou ik liever voor Toshiba of HP gaan, beide maken solide notebooks en als ik moet kiezen dan heeft HP nog de voorkeur boven Toshiba.
Ik heb van alle merken de nodige notebooks langs zien komen op mijn werk en HP is kwalitatief erg sterk. Dell is redelijk zwak, die dingen gingen redelijk vaak stuk.
Pagina: 1