Money Mule?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Topicstarter
nieuws: 'Nederlandse markt lijkt lucratief voor internetfraudeurs'

Na het lezen van het artikel kwam ik dus tot de conclusie dat 'money mule' dus de engelse vertaling van de Nederlandse term katvanger is. Volgens mij is dat een goed ingeburgerde term dus vind het een beetje onnodig om daar ineens een engelse term voor te gebruiken.
Niet dat ik zo'n taalpurist ben maar in dit geval ergerde ik me er toch een beetje aan.

Ben ik de enige of zijn er meer die dat vinden?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Katvanger is niet bepaald een term die ik dagelijks gebruik, sterker nog, ik moet flink graven in mijn herinnering naar wanneer ik die uberhaupt ooit gebruikt heb (volgens mij nooit) of wanneer ik die eerder tegen gekomen ben (kan het me niet echt herinneren). Dus om het dan een 'goed ingeburgerde term' te noemen is mijns inziens wat overdreven. De term stroman had dan evt wel gekund, maar dat is natuurlijk niet per se voor een illegale bedoening. (niet dat ik me direct kan herinneren dat ik de term money mule eerder ben tegengekomen trouwens...)

[ Voor 10% gewijzigd door ACM op 06-04-2007 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De Telegraaf brengt het bericht ook, en gebruikt daar de term "witwassers".

http://www.telegraaf.nl/b...itwassers_per_e_mail.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 15:18

Bezulba

Formerly known as Eendje

witwasser is ook niet correct, dat impliceerd dat iemand weet waar die mee bezig is en niet als middelman optreed die van niets weet (of doet of z'n neus bloed)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Topicstarter
Misschien kijk ik teveel Peter R. de Vries :? :+

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 06:07

JHS

Splitting the thaum.

Nouja, ook als katvanger geen ingeburgerde term is lijkt het me nog steeds wenselijker om een Nederlandse dan een Engelse term te gebruiken :) ? Tenzij de Engelse term meer ingeburgerd is dan de Nederlandse, maar dat gaat niet op in dit geval.

edit:
Mits katvanger überhaupt de juiste veratling is, natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door JHS op 06-04-2007 16:26 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:54
Katvanger is een behoorlijk ingeburgerde term. Het is echter iets anders dan een money-mule. Een katvanger is iemand die - eigenlijk altijd bewust - een aantal dingen in eigendom heeft - in ieder geval op naam. Zo kan een katvanger 6 auto's op zijn naam hebben staan, terwijl deze auto's dus van iemand anders zijn. De boetes e.d. komen dus bij die katvangers terecht - die ze meestal niet kunnen betalen. Vaak krijgen ze hier een kleine vergoeding voor. Wat een money-mule is staat behoorlijk goed uitgelegd in het nieuwsitem. Overigens moet een Money mule bewust meewerken aan het overboeken van het geld, dus witwasser zou inderdaad een betere term zijn...

[ Voor 18% gewijzigd door Poltergeist op 06-04-2007 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Poltergeist schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 16:21:
Katvanger is een behoorlijk ingeburgerde term. Het is echter iets anders dan een money-mule. Een katvanger is iemand die - eigenlijk altijd bewust - een aantal dingen in eigendom heeft - in ieder geval op naam.
Vandale.nl
kat·van·ger (de ~ (m.))
1 stroman bij illegale of criminele activiteiten van o.a. koppelbazen
Lijkt dus niet heel 'iets anders'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-07 15:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Money Mule lijkt me inderdaad niet te vertalen, katvanger klopt gedeeltelijk, omdat het hier niet om bezit gaat (en men eigendom, geld dus, doorsluist), en er wordt niks wit gewassen, het is hoogstens een extra transactie. De truc is dus wel om iemand anders de klappen te laten vangen, maar het geld is al wit, het is een legale transactie, omdat het geld wit begon (verdiend door Joe Sixpack), is overgemaakt naar Jan Modaal, en daarna is doorgestuurd naar Sjon Crimineel, die dit geld volledig wit ontvangt (het wordt pas illegaal als de transactie van Sjon naar Joe niet wordt voldaan...)
Of mensen er bewust aan meewerken, tja, wie weet. De meesten die ik heb gesproken (digitaal) hadden geen flauw idee wat ze nou eigenlijk aan het doen waren, en beseften pas na politiecontact dat het compleet illegaal was.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
In een ander artikel gebruikt de Telegraaf de naam "geldezel".

http://www.telegraaf.nl/d...euwe_stap_cybercrime.html
Pagina: 1