Spam via whois informatie???

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:06
Hallo,

Ik heb aan de hoster van een van mijn websites gevraagd om bij de whois informatie te vermelden dat de domeinnaam mein eigendom is. Nu kreeg ik een reactie van hen dat dat gevaarlijk was, omdat je dan spam en ongewenste telefoontjes zou krijgen van marketing bedrijven.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, vermelding betekent altijd dat er een kans is van spam. Maar ik zou me er niet druk om maken. :)

Belangrijker is dat de site formeel van jou is, dan kan je hem altijd makkelijk verhuizen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 14:22

Tys

Overal waar jij je persoonlijke gegevens achterlaat zijn er altijd wel mensen die daar hun geen mee (proberen te) verdienen, dat er bedrijven zijn die jouw gegevens opvragen en je opbellen om je iets te verkopen, die kans is er uiteraard, maar die acht ik klein als je alleen een persoonlijke pagina hebt. En zeker geen enorme hoeveelheden ..

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sowieso is spam niet ongevaarlijk. Daarbuiten is het erg verstandig om een aparte emailbox aan te maken welke je gebruikt voor de whois informatie. De kans is inderdaad groot dat het emailadres veel gespammed zal worden, maar doordat het een aparte emailbox is is dat niet zo'n groot probleem. Juiste adres gegevens bij een .nl domein is verplicht, het is niet zo dat vanaf het moment dat je thuis adres via whois openbaar is gemaakt je allemaal reclame naar je woning krijgt toegestuurd :P.
Om problemen te voorkomen is het wel erg handig dat het domein op jouw naam staat en niet op die van de hoster aangezien jij dan de daadwerkelijke eigenaar wordt.

🌞🍃

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Vroeger werd WhoIs info wel vaak geharvest door spammers, maar tegenwoordig zijn de meeste WhoIs services (sowieso die van de .nl en .com) dichtgetimmerd tegen bulk-leechen. Anders gezegd; het is echt niet zo'n probleem meer; ik krijg b.v. geen spam op het whois-emailadres dat ik voor m'n ~15 domeinnamen (.nl/.be/.com/.info/.biz) al jaren gebruik.

Zet die domeinnaam dus gewoon op je naam, dan loop je geen risico bij zakelijke verschillen :7

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 13:46
.BE heeft het naar mijn idee helemaal mooi opgelost: geen licensee gegevens via whois te krijgen, alleen maar op de website nadat je een CAPTCHA voorbij bent.

• Swelson
SKiLLa schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 00:23:

Zet die domeinnaam dus gewoon op je naam, dan loop je geen risico bij zakelijke verschillen :7
Ja, ben ik ook van plan te doen, want ik zit niet bij een erge betrouwbare hoster(kwam ik later achter). In ieder geval bedankt voor jullie tips, ik maak dan wel even een ander mial adres aan, ook voor mijn andere 4 dommeinnamen.

De hoster kan je whoisgegevens toch ieder moment wijzigen?

[ Voor 6% gewijzigd door Swelson op 07-04-2007 07:13 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

hansjuh schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 07:12:
De hoster kan je whoisgegevens toch ieder moment wijzigen?
Nee, de eigenaar mag dat alleen. Ik zou je domein iig op je eigen naam laten zetten, spam krijg je toch wel daar hebben ze geen WHOIS info voor nodig ;)

• Swelson
Ze hebben het nu aangepast maar volgens mij nog niet helemaal goed, kijk zelf maar:

domain: garnetos.com
owner: n/a
organization: Hosting2GO
email:
address: Postbus 2091
city: Breda
postal-code: 4800 CB
country: NL
phone: +31.765339969
fax: +31.765339969
admin-c: CCOM-1022119
tech-c: CCOM-1022119
billing-c: CCOM-529897
reseller: Hosting2GO
reseller: www.hosting2go.nl
nserver: ns2.hosting2go.nl
nserver: ns1.hosting2go.nl
status: lock
created: 2007-01-26 14:55:29 UTC
modified: 2007-04-07 12:01:11 UTC
expires: 2008-01-26 14:55:29 UTC

contact-hdl: CCOM-1022119
person: Hans van Leersum
email:
address: Braamheuvel 18
city: Best
state: --
postal-code: 5685AR
phone: +31.0616530234

contact-hdl: CCOM-529897
person: n/a
organization: Hosting2GO
email:
address: Postbus 2091
city: Breda
postal-code: 4800 CB
phone: +31.765339969

Ze hebben me alleen als contactpersoon er neer gezet volgens mij, is dit juist? Mijn naam hoort toch ook bovenaan te staan bij owner?

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 13:46
Ze hebben me alleen als contactpersoon er neer gezet volgens mij, is dit juist? Mijn naam hoort toch ook bovenaan te staan bij owner?
Hosting2GO staat er nu inderdaad nog als officiële eigenaar. Ik kan het je sterk afraden om je hoster eigenaar van je domeinnaam te laten zijn.

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je moet jezelf gewoon laten instellen als eigenaar, admin. contact...

Hosting2go staat nu nog als eigenaar geregistreerd. mijn tip: snel laten veranderen!

[ Voor 15% gewijzigd door Cadezo op 08-04-2007 12:08 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

cdezoete schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 23:18:
Je moet jezelf gewoon laten instellen als eigenaar, admin. contact, tech. contact, dus eigenlijk voor alles is wel zo handig...
Jezelf als tech contact opgeven is verre van handig. Tech contact gegevens zijn bedoeld voor technische geneuzel en in 9 van de 10 gevallen dat 'men' een tech contact nodig heeft is het veel handiger om bij de hoster uit te komen (die het domein ook echt kan beheren) ipv de eigenaar die alleen in een control paneltje wat kan prutsen.

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ik heb tientallen domeinen op mijn naam staan maar zijn er mensen die hier nou nooit problemen gehad hebben?
Ik kreeg een keer iemand aan de lijn die me zat te bedreigen!
Ik kreeg laatst een rechtzaak(bijna) omdat mijn klant de scripts van een site had geript.

TIP: Wil je meer domeinen registreren en zelf beheren kijk dan eens bij Transip(voor link zoek op google). Ze hebben een goed service, support en goedkope prijzen.

[ Voor 25% gewijzigd door MrJames op 08-04-2007 11:37 ]

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
IceStorm schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:12:
[...]

Jezelf als tech contact opgeven is verre van handig. Tech contact gegevens zijn bedoeld voor technische geneuzel en in 9 van de 10 gevallen dat 'men' een tech contact nodig heeft is het veel handiger om bij de hoster uit te komen (die het domein ook echt kan beheren) ipv de eigenaar die alleen in een control paneltje wat kan prutsen.
ja, dat is inderdaad slimmer... ik sta zelf ook niet als tech. contact geregistreerd, maar de isp.

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 11:01
Spam via whois informatie is onzin.
Zelf sta ik bij meer dan 900 domeinen of als registrant / admin / tech / billing, en de e-mail adressen die ik daarvoor gebruik zijn de enige ongeveer waar ik nooit spam krijg ;).

Tech contact hoef je zelf niet te staan, ditzelfde geldt eigenlijk voor admin, echter is het vaak wel handig om als admin te staan.
Het is echter niet verplicht. Met enkel registrant ben je bij de meeste TLD's al eigenaar.

Het probleem zit hem erin dat bij een (bijv .nl) verhuizing er contact zal worden opgenomen met admin om te bevestigen, niet altijd met registrant (omdat daar geen e-mail adres bij staat).

Dus mijn advies, zorg ervoor dat je zelf als registrant / admin staat, en laat het voor de rest bij de provider liggen.
Mocht je provider het niet kunnen willen, dan raad ik je aan zsm een andere partij te zoeken...

sebsoft.nl

• Swelson
Ja, ik krijg ook zo'm idee dat mijn registrant het niet wil, ik heb op internet al meer negatieve dingen over hem gelezen

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 11:01
hansjuh schreef op maandag 09 april 2007 @ 09:30:
Ja, ik krijg ook zo'm idee dat mijn registrant het niet wil, ik heb op internet al meer negatieve dingen over hem gelezen
Voor de duidelijkheid, je bent zelf de registrant.
Het bedrijf waar je het registreert is de registrar :).

sebsoft.nl

Pagina: 1