Toon posts:

[XP] Systeem start niet goed door*

Pagina: 1
Acties:
  • 939 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Sinds een paar dagen heeft mijn computer een vervelend probleem:

Windows XP lijkt goed op te starten totdat het Welkomstscherm verschijnt. Dit duurt allereerst langer dan gebruikelijk. Vervolgens begint gaat het HD-lampje continue branden en verschijnt even later het bureaublad. Echter zonder pictogrammen of taakbalk. Na 3-4 minuten (het HD-lampje laat geeft blijkbaar behoorlijke activiteit weer) verschijnt eindelijk de taakbalk en de pictogrammen op het bureaublad. Met de computer is nu weer gewoon te werken.

Omdat ik zelf dacht aan spyware heb ik AD-Aware SE Prof. laten draaien die 81 items vond in de internet cache. Deze zijn als het goed is verwijderd maar het probleem blijft zich voordoen.

Jullie begrijpen dat dit erg vervelend werkt op deze manier en ik graag een oplossing zou hebben voor dit probleem. Kan iemand me hiermee verder helpen? Alvast bedankt!

• Pamamo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 15:08
Er zou nog meer zooi op kunnen zitten, adaware vindt lang niet alles. Scan ook nog eens met Spybot oid, misschien dat dat helpt.

[ Voor 11% gewijzigd door Pamamo op 05-04-2007 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, Spybot vond wel nog wat rotzooi maar verhielp het probleem niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 23:34 ]

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
Keer met msconfig kijken wat er tijdens het opstarten weg kan.
Daarnaast kan je eens in safe mode opstarten om te kijken of dit wel sneller gaat.

Onlangs nog software geinstalleerd?

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-03 19:32

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik zou idd eens kijken wat er allemaal draait met opstarten. Gebruik eens hijackthis om te kijken.

Keep it calm...en lek mig de zuk

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Welke virusscanner heb je? Draai je ook software als oOo, MS Office, Adobe Photoshop, of heb je duizenden fonts geinstalleerd? Vaak zit dit soort problemen bij preloaders of system scans.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

msconfig geeft het volgende aan tijdens het opstarten. Sommige zaken herken ik wel, andere niet. Geen idee wat dus eventueel weg zou kunnen:

Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/5323/opstartsq1.jpg

Hijackthis ken ik niet. Wat is dat voor een programma?

Mijn virusscanner is Norton Antivirus Corporate Edition. MS Office is aanwezig op de computer, Photoshop niet. Ook heb ik zeker niet teveel fonts. Er is ook niets geïnstalleerd geworden de laatste tijd dus ook geen fonts e.d. dat is het vreemde. Vandaag tijdens de opstart leek het me zelfs nog langer te duren dan gisteren :S

Verwijderd

Je zou hitmanpro even moeten downloaden en zijn werk laten doen. Ik heb hier hele goede ervaringen mee en zou alle ad/spy/malware van je pc moeten halen. Hyjackthis is een programma dat je laat zien wat voor programma's registersleutels hebben aangemaakt en deze te verwijderen. Maar pas hier wel mee op aangezien er ook goede/normale registersleutels worden getoond. Als je even een log bestand laat zien van de vindingen van hijack this dan kan ik/we je wel vertellen wat je moet dumpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hijack this uitgevoerd. Onderstaand het log:

http://kotuha.com/file/b1GKi-hijackthis.html

Hitmanpro ga ik zo even uitvoeren...

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
je kan wel het een en ander uitzetten, maar daar zit het probleem niet.
java kan uit, dat werkt zonder ook wel.
nerocheck kan uit. Nero werkt zonder ook wel
en winamp kan uit.

Start de pc toch wat sneller op.

[ Voor 15% gewijzigd door elmertje op 07-04-2007 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee, ik heb ook het vermoeden dat het uitzetten van programma's geen oplossing is aangezien de computer eerst vrij snel opstartte en er niets nieuws geïnstalleerd is waardoor hij traag kan zijn geworden.

Ik heb hitmanpro uitgevoerd (duurde een paar uur en heeft tig programma's geïnstalleerd waarvan ik me afvraag of die de pc niet al trager maken) maar ook dit heeft niets uitgehaald. Er moet dus iets anders zijn dat de boel in de war stuurt en vertraagt tijdens het opstarten van de taakbalk e.d.

Iets op het gebied van de hardware kan ik me niet voorstellen dat dit kan veroorzaken, toch?

Verwijderd

Als je de hardware verdenkt, check dan eerst de windows logboeken eens.

Mochten daar fouten in voorkomen, dan kun je eens een chkdsk doen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb chkdsk uitgevoerd, deze heeft alleen een zwevend bestand verplaatst maar niets opgelost. De windows logboeken weet ik niet te vinden.
Heb inmiddels nerocheck, winamp agent en java uitgezet tijdens de opstart, maar ook dit hielp niet...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 18:13:
ik heb chkdsk uitgevoerd, deze heeft alleen een zwevend bestand verplaatst maar niets opgelost. De windows logboeken weet ik niet te vinden.
Heb inmiddels nerocheck, winamp agent en java uitgezet tijdens de opstart, maar ook dit hielp niet...
Lokatie eventlogs
Start>run> compmgmt.msc of eventvwr.msc
start>uitvoeren> compmgmt.msc of eventvwr.msc
beide mag, komt bijna op t zelfde neer.

Logboeken,
applicatie en systeem logboek even op fouten controleren

Verwijderd

Topicstarter
hmm, hierin vallen me een aantal 'fouten' de laatste dagen op:

- Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\CdRom0.

(deze fout is er blijkbaar al maanden :| )

- Het apparaat \Device\Ide\IdePort1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Het aantal fouten is enorm gestegen de laatste week, sinds het probleem zich voordoet... waar wijzen deze fouten op?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 22:07:
hmm, hierin vallen me een aantal 'fouten' de laatste dagen op:

- Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\CdRom0.

(deze fout is er blijkbaar al maanden :| )

- Het apparaat \Device\Ide\IdePort1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Het aantal fouten is enorm gestegen de laatste week, sinds het probleem zich voordoet... waar wijzen deze fouten op?
Probeer's een andere IDE kabel of in elk geval 1x met de kabel van de cd/dvd los op te starten. mogelijk scheelt dat problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd genoeg startte de pc gisteren en vanmorgen weer normaal op, zonder eerder genoemde fouten...

Toch klopt er inderdaad iets niet met de aansturing van de CD-drives. Zo kan ik al ruim een jaar geen cd's meer branden en verloopt het lezen van een cd-rom of dvd uiterst gaar. Soms zie ik het symbool van de brander in mijn computer, soms ook niet.
Tijdens het opstarten verschijnt er ook al sinds hele lange tijd een melding waarvan ik vermoed dat dat niet in de haak is. Ik hoop dat iemand van jullie weet wat dit betekent:

(ik doel op de melding 'secondairy IDE channel no 80 conductor cable installed')

Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/8522/photo0021ma1.jpg

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Zoals een paar posts eerder al wordt vermeld; probeer eens een andere ide-kabel en koppel de secundary eens af?

Goedkoop bellen via VoIP

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-03 19:32

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Koppel eens alles af (cdroms, extra harde schijven,1 van de 2 geheugen banken) en start dan op, vervolgens hang je er steeds meer aan om te kijken waar het mis gaat.

Staat dit niet al in een topic?

Keep it calm...en lek mig de zuk

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
het is sowieso beter om de brander op secondary MASTER te doen. (maar dat is het probleem waarschijnlijk niet, maar toch)
En hij vraagt toch duidelijk om een 80pins kabeltje (dat is de ide kabel). Dus ja, inderdaad zoals hierboven reeds vermeld moet je een ander kabeltje proberen.
Weet je trouwens ook zeker dat de jumpers goed staan? (master/slave settings op je cd/dvd spelers)

Verwijderd

Ik had exact hetzelfde probleem uiteindelijk bleek het bij mij een defecte sata kabel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 11:27:
Ik had exact hetzelfde probleem uiteindelijk bleek het bij mij een defecte sata kabel.
Als het exact hetzelfde probleem was, mag ik hopen dat je IDE kabel bedoelt ?

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de reacties weer mensen! Ik ga van het weekend eens een andere IDE-kabel proberen want die heb ik hier niet liggen en ook even geen tijd om te sleutelen ;) Ik hou jullie in ieder geval wel op de hoogte!
Pagina: 1