Toon posts:

Deeltje wordt golf door andere dimensie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wou is aan mensen ,die er meer van weten, vragen of het niet mogelijk is dat een deeltje een golf word doordat het in een andere dimensie was?

Bv een deeltje bestaat in de 3de dimensie?maar door een of ander speciaal orbitaal dat we niet kunnen waarnemen beland het in de vierde(dat eigenlijk de derde + tijd erbij is),dus kan het niet dat het deeltje doordat het in de vierde (of mss hogere???)dimensie komt oneindig uitgerokken raakt (tot een golf) en in de derde (waarneembare)dimensie terugvalt en toch een golf blijft????

(ik ben aan het bedenken of het mogelijk is dat die golf dan mss terug een deeltje met massa kan worden door dat het in een G-orbitaal rond de kern gaat met zoveel energieverbruik dat het als tegenkracht(actie en reactie)een massa verkrijgt...---> VOORAL VOOR ELEKTRONEN
)

Aangezien ik op dit moment nog niet eens in de bovenbouw zit van het vwo, kan de vraag niet kloppen. (deze stof krijg je nog niet in de derde nee ;) ) Maar aangezien ik me wel erg interesseer in deze onderwerpen hoop ik hier meer informatie te verzamelen

Verwijderd

Je hebt het niet helemaal goed begrepen denk ik.

Er zijn dingen die zich soms gedragen als een deeltje en soms als een golf, dit wil niet zeggen dat het daadwerkelijk een deeltje is of een golf is het gedraagt zich alleen daarnaar.

Er verandert dus helemaal niets aan bijvoorbeeld een foton, alleen het gedrag is in sommige situaties vergelijkbaar met een deeltje en soms met vergelijkbaar met een golf.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 21:14:
Bv een deeltje bestaat in de 3de dimensie?
Deeltjes en golven bestaan, in de meeste gangbare theorieen, allebei in de 4-dimensionale ruimte-tijd. Geen enkele theorie die daar ruimtelijke dimensies bij bij wil plaatsen heeft vooralsnog voorspellingen gedaan die controleerbaar zijn en aantonen dat de beschrijving de werkelijkheid nauwkeuriger beschrijft dan bestaande theorieen.
hogere???)dimensie komt oneindig uitgerokken raakt (tot een golf) en in de derde (waarneembare)dimensie terugvalt en toch een golf blijft????
Zo'n theorie is onnodig complex, omdat het nieuwe concepten introduceert (een extra dimensie, het veranderen van een deeltje in een golf), terwijl we al een bestaande theorie hebben die de werkelijkheid naar tevredenheid kan beschrijven.
VOORAL VOOR ELEKTRONEN
Wat maakt electronen zo bijzonder?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
Gokje: in 3 VWO zijn het vooral de elektronen die rondom een atoomkern bewegen. Simpel Bohr model. Elektronendistributies in een halfgeleiderkristal en andere ingewikkelde gevallen komen nog niet echt aan de orde, laat staan complete atoomkernen die golfgedrag gaan vertonen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

De crux van golf-deeltje dualiteit is niet dat deeltjes in golven veranderen en visa versa. Maar de de werkelijkheid een stuk subtieler in elkaar zit dan wij op menselijke schaal waarnemen. De wereld op quantumschaal kent geen analogen in de dagelijkse werkelijkheid.

Het blijkt echter dat je in bepaalde situaties in benadering van de quantum beschrijving kan bereiken door middel van een beschrijving van ofwel deeltjes of wel golven.

Er zijn echt ook quantumverschijnselen die gewoon helemaal geen dergelijk analagon kennen. (Denk aan tunneling, quantum teleportatie, entanglement, Bose-Einstein condensatie.)

Verwijderd

Ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat het hier om modellen gaat, niet om de werkelijkheid zelf.

Het is verwarrend om te zeggen dat materie zich soms als deeltje en soms als golf 'gedraagt'. Wat die materie precies is, is niet relevant; Op het moment dat materie energie uitwisselt, gebruik je het deeltjesmodel om te verklaren en te voorspellen, als je naar de beweging kijkt gebruik je het golfmodel.

Concepten als 'materie', 'energie', 'impuls', 'foton' zijn allemaal niet meer dan concepten om iets mee uit te rekenen en te verklaren.

Verwijderd

Het idee dat een bewegend punt een golf kan worden als je een extra dimensie toevoegt is niet eens zo gek. Wiskundig gezien kan dit ook gewoon. Stel je maar een rechte lijn voor in een 2 dimensionale wereld (bijvoorbeeld een rechte lijn op een blaadje). Het kan best zijn dat deze wereld slechts de projectie is van een beweging in een 3 dimensionale wereld. Dat wil zeggen dat de lijn op het blaadje in een 3D wereld (zoals de onze) niet alleen van links naar rechts en van boven naar onder op het blaadje loopt, maar ook nog naar achter en naar voren (dus buiten het blaadje) kan bewegen. De reden dat je in eerste instantie geen golf zag, was doordat je van de zijkant tegen de golf aan kijkt! Van de zijkant gezien zijn golven dus gewoon rechte lijnen. En rechte lijnen zouden best wel golven kunnen zijn, als je een dimensie toevoegt.

Dit principe geldt zelfs voor willekeurig grote dimensies. Een rechte lijn in een d-dimensionale wereld kan best een golf worden in een (d+1)-dimensionale wereld.

Hoewel het misschien zo lijkt, heeft dit echter weinig (niets eigenlijk) te maken met de golf-deeltje dualiteit in de quantummechanica.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 16:18 ]

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:48
In de stringtheorie zijn er meerdere dimensies (10 of 26 afhankelijk van het model), waarvan er daarna een aantal opgerold worden.

Het deeltje / golf verhaal is echter te vaag zoals hiervoor al gezegd is. De quantumtheorie werkt zo gewoon niet.

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 10-04-2007 16:25 ]

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 19:14
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 16:13:
Het idee dat een bewegend punt een golf kan worden als je een extra dimensie toevoegt is niet eens zo gek. Wiskundig gezien kan dit ook gewoon. Stel je maar een rechte lijn voor in een 2 dimensionale wereld (bijvoorbeeld een rechte lijn op een blaadje). Het kan best zijn dat deze wereld slechts de projectie is van een beweging in een 3 dimensionale wereld. Dat wil zeggen dat de lijn op het blaadje in een 3D wereld (zoals de onze) niet alleen van links naar rechts en van boven naar onder op het blaadje loopt, maar ook nog naar achter en naar voren (dus buiten het blaadje) kan bewegen. De reden dat je in eerste instantie geen golf zag, was doordat je van de zijkant tegen de golf aan kijkt! Van de zijkant gezien zijn golven dus gewoon rechte lijnen. En rechte lijnen zouden best wel golven kunnen zijn, als je een dimensie toevoegt.

Dit principe geldt zelfs voor willekeurig grote dimensies. Een rechte lijn in een d-dimensionale wereld kan best een golf worden in een (d+1)-dimensionale wereld.

Hoewel het misschien zo lijkt, heeft dit echter weinig (niets eigenlijk) te maken met de golf-deeltje dualiteit in de quantummechanica.
offtopic:
Ik wil even mijn lof betuigen aan deze post. Het komt namelijk niet vaak voor dat W&L Posters naar goede dingen in iemand zijn theorie gaan zoeken in plaats van zeggen: "Nee kan niet, want in de theorie staat dat het zo en zo is". Petje af Sandalf

Om toch even ontopic te reageren:
Ik vind je denkwijze erg interessant. Dit zou meteen de dualiteit niet zo grillig maken.

Maar ik denk dat je analogiën niet altijd kunt gebruiken om een theorie verder uit te diepen. Om een theorie uit te diepen heb diepere concrete kennis nodig. Je kan helaas meestal niet verder borduren op bestaande metaforen, omdat ze metaforen maar een beperkte geldigheid hebben en zuiver bedoeld zijn om dingen te versimpelen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

mrClass schreef op maandag 16 april 2007 @ 11:12:
Dit zou meteen de dualiteit niet zo grillig maken.
De dualiteit is al niet grillig.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1