Toon posts:

Sharp viewcam VL-E31 hulp bij aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een (hele oude) Sharp viewcam van mijn schoonouders en ik moet de kinderfilmpjes die op een aantal bandjes staan overladen op mijn PC, en heb enkel een composite kabel erbij zitten.

Extra probleem: er zit géén firewire op de cam en er zit ook geen schijfje met een driver bij (werd óf toendertijd niet bijgeleverd, óf is inmiddels allang kwijtgeraakt). 8)7

Op mijn (xp-) pc staan zowel pinnacle, als ulead, maar geen van beiden herkent de cam. De pc heeft een ingebouwde tv-kaart en voor mij (als leek) lijkt het erop dat e.e.a. zou moeten werken, maar ik krijg het maar niet voor mekaar. :?

Oh ja, voor alle duidelijkheid: ik heb gegoogled en ook gekeken op de (diverse) sharp-site(s), maar kon helaas nergens een driver vinden voor deze camcorder.

Wat gaat er precies fout, kan iemand mij helpen? _/-\o_ :'(

Groetjes,

Joan

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-12 21:05
Begrijp ik goed dat je de camera met een composite kabel (soort tulp aansluiting) hebt aangesloten op je PC?

Dit is een analoge aansluiting, je hebt hier dus ook geen drivers nodig. Weet je zeker dat je computer een video (composite) in heeft? Als de drivers van deze aansluiting goed geinstalleerd zijn zou het vrij eenvoudig moeten zijn (met bijv. VirtualDub) het beeld vanaf deze aansluiting in te lezen en dit te capturen.

Verwijderd

Topicstarter
Koen Rotteveel schreef op donderdag 05 april 2007 @ 20:40:
Begrijp ik goed dat je de camera met een composite kabel (soort tulp aansluiting) hebt aangesloten op je PC?
Ja, dat klopt. Het betreft een gele en een witte tulpstekker aan de ene kant en een klein stekkertje aan de andere kant.
Dit is een analoge aansluiting, je hebt hier dus ook geen drivers nodig. Weet je zeker dat je computer een video (composite) in heeft? Als de drivers van deze aansluiting goed geinstalleerd zijn zou het vrij eenvoudig moeten zijn (met bijv. VirtualDub) het beeld vanaf deze aansluiting in te lezen en dit te capturen.
Allereerst de aansluiting zelf: de witte en gele stekkers zitten (volgens mij) in de goede in/uitgangen ingeplugd, want de kleuren komen overeen. Verder staat boven het gele stekkertje "composite" in kleine zwarte letters en eronder "video-IN". Er vlak naast (aan de rechterkant) zit de in/uitgang voor Video-S. Links daarvan zitten (van links naar rechts) de volgende in/uitgangen: groen (hoofdtelefoon), rose (microfoon), blauw (stereo?), wit (L?) en rood (R?).

Ik heb er een foto van gemaakt, maar ik weet niet hoe ik die hier ingevoegd krijg... 8)7

Dan de drivers: zoals al gezegd, van de cam ontbreken die, of hebben die simpelweg niet bestaan (let wel, het IS een museumstuk, ik had jullie gewaarschuwd).

Voor wat betreft de pc: het betreft een medion-pc die ik een paar jaar terug bij de aldi heb gekocht. De kaart zat erin bijgeleverd en ik ga er een beetje vanuit dat ze 'm wel goed zullen hebben geinstalleerd (ja toch?). Helemaal zeker weet ik dat niet, omdat ik simpelweg nooit gebruik heb gemaakt van die mogelijkheid (pc staat niet in de woonkamer). In ieder geval kan ik me niet herinneren dat daar nog software bijhoorde (hoewel ik alle schijfjes die er toen bijzaten braaf bewaard heb en dus hier heb liggen).

Verder vond ik je opmerking over VirtualDub interressant. Ik ken dat proggie niet, maar wil er heel graag meer van weten.

Ik zie trouwens ook regelmatig advertenties ed van bedrijfjes die e.e.a. voor je kunnen verzorgen. Kost wel een bak geld, maar dan ben je wel overal vanaf. Nadeel is dan weer, dat je niet zelf kunt bepalen wat je wel en niet wilt bewaren, waar de hoofdstukken komen te zitten, hoeveel hoofdstukken er gemaakt worden en hoe het menu werkt en uitziet. Kortom: het creatieve gedeelte dat bepaalt hoe het eindresultaat er uiteindelijk uitziet, is óók uit handen.

Met name daarom zou ik zo ontzettend graag willen of dat capturen ooit gaat lukken. Als ik de boel maar op m'n hd weet te krijgen, dan zet ik er desnoods een conversieproggie op om het in avi om te zetten. Het gaat tenslotte om de filmpjes van mijn dochter (vlak na de geboorte en als baby/peuter/kleuter), daar wil ik best een heleboel moeite voor doen, maar ja, zonder capturing begin je niets, dus wat is wijsheid?

Groetjes,

Joan

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-12 21:05
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 13:47:
Ja, dat klopt. Het betreft een gele en een witte tulpstekker aan de ene kant en een klein stekkertje aan de andere kant.
Geel moet naar video-in, en wit naar audio-in (links of rechts maakt niets uit, als je bij het capturen maar naar mono captured).
Dan de drivers: zoals al gezegd, van de cam ontbreken die, of hebben die simpelweg niet bestaan (let wel, het IS een museumstuk, ik had jullie gewaarschuwd).
Er komt gewoon een standaard analoog video signaal uit zo'n camera, net als dat er uit een video recorder of DVD speler zou komen. Voor de camcorder bestaan dus geen drivers, en deze zul je ook nooit nodig hebben.
Verder vond ik je opmerking over VirtualDub interressant. Ik ken dat proggie niet, maar wil er heel graag meer van weten.
VirtualDub, op die site staat ook het een en ander aan documentatie.