[XP] Na Hibernate direct een reboot

Pagina: 1
Acties:

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb het volgende probleem in windows xp (SP 2 geinstalleerd):

Wanneer ik de computer in de hibernate stand zet doet hij dit netjes. Echter binnen een een seconde nadat alle fans uit zijn gegaan gaat de pc automatisch weer aan en reboot hij.

Ik heb gekeken of dit misschien een bios instelling kon zijn, maar de enige optie die ik kon vinden is wat de doen na een power failure, en die staat op power off. Dit lijkt me dus in orde.

De Device Manager in windows geeft 1 Unknown Device aan. Ik heb geen idee wat dit kan zijn aangezien ik alle nieuwe drivers geinstalleerd heb.

De specs van mijn computer zijn:

Intel core 2 duo 6300
Asus P5B-E
2GB DDR2 RAM PC5400 (4x512Mb)
Asus Geforce 7600GT
Hauppauge WinTV PVR-150
2x serial ata harddisk
350Watt Aopen voeding

Netwerkkaart en geluidskaart zitten onboard.

Herkent iemand dit probleem en is hier een oplossing voor? Met de search werd ik helaas niet veel wijzer omdat de meeste topics gaan over het vastlopen van de pc tijdens het hibernaten. Hier heb ik dus geen last van.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03 21:31

William/Ax3

We are Starstuff

Ga is in je event viewer kijken wat de reden is van de reboot.

Windows heeft namelijk zoiets van als er wat fout gaat bij afmelden/shutdown/hibernate etc en er gaat iets mis->Reboot.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• Luit
  • Niet online
William/Ax3 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:51:
Ga is in je event viewer kijken wat de reden is van de reboot.

Windows heeft namelijk zoiets van als er wat fout gaat bij afmelden/shutdown/hibernate etc en er gaat iets mis->Reboot.
Dat is het rare aan het probleem juist. Er gaat eigenlijk niets mis naar mijn weten. De event viewer geeft 1 ding aan direct na de klik op de hibernate knop en dat is: "The McAfee McShield service entered the paused state."

Ik ga McAfee er dus even afgooien en kijken of dit misschien het probleem oplost.

[update]
McAfee de-installeren heeft geen zin. Het zelfde probleem blijft.

Wel heb ik in de bios nog enkele opties gevonden die misschien van belang zijn:
Suspend mode: staat op auto (mogelijk: S1 (pos) only / S3 only / auto)
ACPI 2.0: enabled (stond op disabled, maar geen oplossing)
ACPI APIC: enabled

[ Voor 21% gewijzigd door Luit op 05-04-2007 17:16 ]

• Luit
  • Niet online
Bij deze een bump van mijn topic, aangzien het probleem nog niet is opgelost.
Ik heb net een format gedaan, en nog steeds dezelfde verschijnselen.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Alle drivers, dus ook die van je chipset?

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Doet denken aan mijn probleem, dat inmiddels is opgelost dankzij een tip van iemand hier.
Bij zowel muis als toetsenbord (Eigenschappen in Apparaatbeheer, tabblad Energiebeheer) de optie uitschakelen om de computer uit de slaapstand te halen. Mijn pc (zelfde moederbord) kreeg blijkbaar signalen van mijn draadloze muis/toetsenbord waardoor hij niet in slaap kon blijven. Nu werkt alles weer prima.
(Bij mij gebeurde dit overigens pas in Vista.)

[ Voor 5% gewijzigd door drfruit op 07-04-2007 11:30 ]

Verwijderd

drfruit schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 11:26:
Doet denken aan mijn probleem, dat inmiddels is opgelost dankzij een tip van iemand hier.
Bij zowel muis als toetsenbord (Eigenschappen in Apparaatbeheer, tabblad Energiebeheer) de optie uitschakelen om de computer uit de slaapstand te halen. Mijn pc (zelfde moederbord) kreeg blijkbaar signalen van mijn draadloze muis/toetsenbord waardoor hij niet in slaap kon blijven. Nu werkt alles weer prima.
(Bij mij gebeurde dit overigens pas in Vista.)
Zoals drfruit al zegt kan het idd komen door voornamelijk optische muizen... Ik zou eerst je muis OF via energiebeheer daar uitvinken of gewoon even uit je PC trekken voordat je de slaapstand in gaat :)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Ik heb hetzelfde probleem met mijn asus P5VD2-VM C2D bord ook gehad en opgelost. Waarschijnlijk heb je de jumpers voor de standby spanning van PS2 toetsenbord/muis zo gezet dat ze op de gewone 5V werken en dus uitschakelen als de PC uit gaat.
Als toetsenbord of muis plots geen spanning meer krijgt, kan er een pulsje op de PS/2 connector komen wat voor het mobo genoeg is om weer aan te gaan. Je moet dus de jumpers op 5Vstby zetten of toetsenbord/muis vervangen door een usb versie.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
maar dat verklaart niet waarom de pc reboot, toch? Dan zou de pc weer gewoon terug moeten komen.
Misschien heb je te weinig ruimte op c om je hiberfil te maken? (ver gezocht, maar toch)

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 10:08

denivan

de enige

Heb zelf ooit een gelijkaardig probleem gehad. Na heel lang zoeken bleek dat dit kwam omdat mijn PC bootte vanaf een primary slave IDE harde schijf. Ergens in de MS knowledgebase heb ik toen gevonden dat dit problemen zou geven bij de hibernate/standby functies van Windows.

Na het verplaatsen van de jumper op m'n HDD van slave naar master was 't probleem opgelost.

Ik zie dat je sata schijven hebt (heb er zelf geen), weet dus niet of dit daar ook op van toepassing is ?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• Luit
  • Niet online
Dank voor de vele reacties!

Maandag heb ik tijd om weer wat dingen die aangedragen zijn uit te proberen. Wel kan ik alvast zeggen dat het unpluggen van de optische muis niet het gewenste effect had. Fijne paasdagen!

• Luit
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 12:37:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn asus P5VD2-VM C2D bord ook gehad en opgelost. Waarschijnlijk heb je de jumpers voor de standby spanning van PS2 toetsenbord/muis zo gezet dat ze op de gewone 5V werken en dus uitschakelen als de PC uit gaat.
Als toetsenbord of muis plots geen spanning meer krijgt, kan er een pulsje op de PS/2 connector komen wat voor het mobo genoeg is om weer aan te gaan. Je moet dus de jumpers op 5Vstby zetten of toetsenbord/muis vervangen door een usb versie.
Dit was de oplossing!

Ik heb de USB device wake-up jumpers op mijn moederbord alledrie op +5VSB gezet (standaard staan ze op +5V).

Voor de locatie van de jumpers zie deze pagina (aangezien de asus site weer eens down is): http://www.digital-daily....ard/asus_p5b-e/index3.htm
Pagina: 1