Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[parralell] 12v relais aansturen door combineren uitgangen

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zit met een praktisch probleem, ik heb zojuist 4 relais gehaald die schakelen bij 12volt.
Nu was ik ervan overtuigd dat de parallelle poort ook 12 volt gaf maar dit blijkt 5 te zijn bij thuiskomst.
Dom dus, nuja ik weet dat die relais ook schakelen bij 9 volt.

Is het nu dus mogelijk om 2uitgangeven van mijn parrallelle poort in serie te zetten waardoor ik 5+5 volt krijg en de relais wel kan gebruiken?

(de zaak waar ik ze heb gehaald ligt namelijk niet naast de deur om te gaan ruilen).

ik voorzie zelf geen problemen maar wil het toch eventjes zeker weten :)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Verwijderd

Ik neem aan dat je dit circuit toch gescheiden van je schakeling gaat gebruiken. Dus dan zou ik tussen parallele poort en relais gewoon wat optocouplers gooien die schakelen bij 5V :)

• Sjoerd
  • Niet online
naja het probleem is dus dat ik geen optocouplers heb, ik dacht ze niet nodig te gaan hebben :+ mijn schakeling zit rechtstreeks op de parallelle poort, ook niet super slim maar toch...

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Bovendien kan een paralelle poort nooit genoeg stroom leveren om een relais te schakelen, je hebt dus een externe voeding nodig.

• Sjoerd
  • Niet online
TheBorg schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:42:
Bovendien kan een paralelle poort nooit genoeg stroom leveren om een relais te schakelen, je hebt dus een externe voeding nodig.
hm en ik zei het nog dat de poort maar tussen de 10-15mA kan leveren, misschien toch maar terug gaan rijden dan :( 24 euro is toch de moeite, zeker wanneer ik er nog altijd niet mee kan doen wat ik wil

Verwijderd

Die optocouplers zou ik er toch maar tussen doen ;) Dus dan kun je beter die gaan halen en de relais gewoon zo houden (tenzij je een externe voeding van 5V gebruikt, dan is een relais van 5V mss wel zo handig).

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 13:37

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Alle datalijnen van een parallelle poort staan ten opzichte van dezelfde ground, je kan die dus niet in serie schakelen om aan 10 V te raken.

Bekijk anders eens De Parallelle poort FAQ , het is al een oud topic, maar staat vol nuttige info :)

[ Voor 35% gewijzigd door The Bad Seed op 05-04-2007 16:52 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Had velleman geen paralelle poort controller geval met relays er op?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Je kan je relais trouwens ook aansturen met een transistor natuurlijk, maar ik raad je nog altijd aan dit met een optocoupler te doen.

• Sjoerd
  • Niet online
naja het idee was dus om een lamp aan te sturen (deze werkt op 3aa batterijen) ik wou er dus simpel weg een relais tussen steken zodat ik niet echt met een externe voeding hoefde te werken (buiten die 3aa batterijen voor die lamp dan)...

Even goed nadenken wat ik ga doen dan

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Sjoerd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 17:10:
naja het idee was dus om een lamp aan te sturen (deze werkt op 3aa batterijen) ik wou er dus simpel weg een relais tussen steken zodat ik niet echt met een externe voeding hoefde te werken (buiten die 3aa batterijen voor die lamp dan)...

Even goed nadenken wat ik ga doen dan
Misschien vanuit je pc trekken, je hebt het niet over dat de lamp aan meot blijven als de pc uit is...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Parallele poort is niet beveiligd tegen overstroom, best is het om altijd een transistor of optocoupler te gebruiken om deze te beschermen, bij het aansturen van inductieve belastingen (met een spoel in) zoals een relais heb je ook vrijloopdiode's nodig (je kan er een driverchip voor gebruiken, de ULN2803 bijvoorbeeld, die heeft de vrijloopdiode's al ingebouwd, is goedkoop, erg courant en je vind overal schema's ervan). De +12V voor je relais kan je uit de PC halen, molex (eventueel via mooie connector) naar buiten halen is voldoende.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1