Plafondluidsprekers op radio/tv

Pagina: 1
Acties:
  • 1.462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-04 22:49
Hallo mensen,

Ik ga binnenkort mijn plafond vervangen. Binnenkort wordt eveneens de TV vervangen. Als ik straks mijn mooie lcd-tv heb, wil ik hier natuurlijk ook dolby surround bij. Maar omdat ik achter in de kamer toch een nieuw plafond krijg, zou ik eigenlijk plafondspeakers willen hebben, waar ik dan ook het geluid van radio/tv/dvd op kan hebben.

het zou eigenlijk zo meoten worden:
input:
TV
Radio
DVD
spelcomputer etc.
output
Dolby Surround en/of Plafondspeakers.

Nou zit ik even met de plafondspeakers. Zijn er mensen die dit ook hebben thuis? (ongetwijfeld wel, maar ik kan er niets over vinden).
Zo ja, waar moet ik op letten? Moet ik echte plafondspeakers kopen, of kan ik ook speakers van de autoradio gebruiken. Ik wil dus eigenlijk een soort av/receiver hebben, met 2 geluidoutputs.
Wat zijn de aansluitingen op zo'n receiver? Is dat tulp, of ook gewoon luidsprekerkabel (ben niet zo'n soldeerder).

eisen voor de plafondspeakers:
diameter <18cm
~50-20.000 Hz

Kortom: Voor wat voor soort plafondspeakers moet ik gaan? (ik heb nog geen receiver/nieuwe tv of whatsoever...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik ben niet echt een audiokenner maar kijk sinds kort op dit forum en heb net zelf een A/V receiver gekocht, als je zo'n receiver hebt heb je ruim genoeg aansluitingen voor van alles en nog wat, en een tuner zit er al standaard in dus das al je punt met radio, verder is een dvdspeler ook geen punt.. maar dan met plafondluidsprekers.... voor radio e.d. is dit niet zo'n probleem echter zal je frequentiespectrum waarschijnlijk een stuk minder zijn omdat je geen echte 'boxen' hebt en voor surround is het verre van ideal omdat alle speakers eigenlijk op oorhoogte moette hangen^^ het valt allemaal wel aan te sluiten maar het zal niet te fijn klinken.. en ik weet ook niet waar je je subwoofer wil laten? :P

edit: te weinig voorbeelden over aansluitingen maar iedere a/v receiver heeft er wel genoeg naar mijn weten :P ik heb ook maar een instapmodelletje }:O (RX-V459 van Yamaha)

[ Voor 11% gewijzigd door Hrugnir op 05-04-2007 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144160

De meeste expliciete plafondluidsprekers hebben een beperkt dynamisch bereik en werken vaak op een 100 volts aansluiting. Niet voor niets zie je in de meeste "populaire" kledingwinkels normale luidsprekers in gebruik als er wat meer van het geluid gevraagd wordt. Voor spraak en achtergrondmuzak volstaan plafondluidsprekers meestal wel. Je hebt daar dan dus ook een speciale versterker bij nodig. Cosmetisch zou in jou specifieke situatie een normale receiver met 5.1 ondersteuning al een goede basis zijn (zie de andere topics in dit forum voor specifiekere voor- en nadelen) met enigszins fatsoenlijke kleine luidsprekers op oorhoogte (mijn ervaring is dat Eltac redelijke prijs/kwaliteit bied) en een sub uit het zicht. Kabels netjes wegwerken in de muur desnoods (sleuf frezen, elektriciteitsbuis erin naar een lasdoos, stuccen en speaker bij/over de lasdoos ophangen). Verwacht dat je daar voor minder kosten meer plezier van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:37

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Er worden tegenwoordig echt wel goede plafondspeakers gemaakt hoor. Die gewoon normaal op een versterker aan te sluiten zijn zonder die 100v.

Ik denk zelfs dat 5 kwalitatief goede auto inbouw speakers (bv. JBL) in het plafond + een goede huiskamer subwoofer nog best aardig kunnen klinken met films. Misschien een kleine schuine mal omheen maken zodat ze een beetje schuin naar onderen gericht zijn en niet loodrecht naar onder. + dat ze allemaal naar 1 punt wijzen.

http://www.kieskeurig.nl/...8EB44C1257202004EB23D.htm

Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product/9EF4E7A1C298EB44C1257202004EB23D.jpg

35-22000Hz
150W RMS
4 Ohm
Sensitivity 94dB

Inbouwdiepte 118mm
Prijs 145/stuk

[ Voor 44% gewijzigd door KneppaH op 06-04-2007 07:27 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:35

sanook

_/-\o_

Kijk hier eens voor speciale plafondluidsprekers
Pagina: 1