Toon posts:

[Access] auto-nr. koppelen tussen tabellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een (denk ik) redelijk simpele vraag, waarop ik zelf het antwoord niet kan vinden... :(

Ik ben bezig met het opzetten van een studentenadministratie in Access, bestaande uit een stuk of 9 tabellen (zoals NAW-gegevens, factuur etc) met bijbehorende formulieren. De eerste kolom in iedere tabel is Stud# (studentnummer). Deze wordt bij het eerste formulier automatisch gegenereerd en komt netjes bij iedere student in tabel NAW te staan.

Probleem is echter dat dat Stud# niet meteen in iedere tabel komt.. Wat kan ik hieraan doen?
Dacht dat het toch echt met relaties te maken had, maar snap niet waarom het niet wil..
Ben niet zo goed met Access, dus zit met een boek op schoot, maar wordt daar ook niet wijzer van.

Hoop dat jullie me kunnen helpen _/-\o_

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je maakt een relatie aan tussen je hoofdtabel en je child tabel waarin je dus een link maakt naar je Stud#.

* Ik denk dat jij echter nog een stap terug zou moeten en je database model even goed normaliseren (tenzij je dat al hebt gedaan). *

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
ok en hoe maak ik zo'n link? 8)7
Alles is al genormaliseerd...

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-07 13:48
misschien moet je even je datamodel hier neerzetten, want het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Het Stud# is neem ik aan de primary key in de NAW tabel en de foreign key in de andere tabellen? In dat geval kan er niet automatisch een Stud# bij de overige tabellen worden opgenomen (want welk Stud# moet er dan voor een row weggeschreven worden.....).

edit:
typo...

[ Voor 3% gewijzigd door mbaltus op 06-04-2007 12:56 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal het proberen te verduidelijken.

De eerste tabel is voor de NAW-gegevens van de student, hierbij wordt dmv autonummering een studentnummer aangemaakt.
De tweede tabel is werkgever, waarin o.a. de NAW-gegevens van de werkgever komen die bij de student horen.
De derde tabel is factuuradres, hiervoor moet in het formulier worden aangevinkt of men de factuur wil ontvangen op het thuisadres, op het adres van de werkgever of anders. Wanneer voor anders wordt gekozen dan moeten de gegevens worden geschreven in tabel 3.
Zo volgen nog een aantal tabellen.

Het leek mij makkelijker om het in 1 tabel te zetten, maar aangezien de kolom "naam" dan minimaal 3 keer langskomt werkt dat dus niet.

Nu wilde ik in alle tabellen in de eerste kolom het studentnummer krijgen, maar ik weet dus niet hoe...?!

Moét ik nu werken met ook bijvoorbeeld werkgeversnummer, of zit ik helemaal verkeerd? Want als dit werkt dan kan ik er even flink de vaart achter zetten... |:(

Verwijderd

Geef de werkgever, factuur tabel etc. een eigen autonummering en voeg als tweede kolom veld stud# als foreign key. Deze relatie kan gelegd worden vanuit de werkgever tabel (factuur tabel, etc.)
Maak eerst het record aan in de studenten tabel zodat het studentenummer gegenereerd wordt.
Sla dan de andere gevens met behulp van stud# als foreign key.

MS Access helpt in de scherm met het leggen van relaties tusen de tabellen, bijvoorbeeld in Subforms. Daar kun je aangeven welke primary key, bij welke foreign key hoort
Zie ook deze link
Je kunt zelfs de primary key naar een andere tabel slepen, zodat deze daar foreign key wordt.
Pagina: 1