Toon posts:

60hz i.p.v 75hz op 215tw in vista

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb het volgende probeem. Ik gebruik een Samsung 215tw monitor maar sinds ik vista heb geinstalleerd heb ik daar het volgende probleem bij gekregen. De Beeldverversings frequentie (hz) kan niet hoger dan 60 hz en de enige andere optie is een volkomen onlogische 59hz.
De monitor moet volgens de specificaties 75hz kunnen halen, hetgeen fijner kijken is over een langere period.
De monitor is aangesloten op een ondertussen ouderwetste 1900xtx met de laatste (7.3) drivers van ATI. Dit probleem deed zich echter al sinds de beta drivers voor. Op internet kon ik niets vinden over dit onderwerp evenals mensen die het zelfde probleem hadden.

Kan iemand mij misschien een oplossing bieden?

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Heb je de drivers van Samsung geinstalleerd?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:19:
De monitor moet volgens de specificaties 75hz kunnen halen, hetgeen fijner kijken is over een langere period.
De Samsung 215TW is een TFT monitor. Die hebben niet eens een verversingsnelheid zoals CRTs die hebben. Dat 75Hz dus fijner kijkt over een langere periode zit compleet tussen je oren.
Natuurlijk kun je ze via de analoge lijn vaak 60-75Hz voeren, maar dat veranderd niets aan de verversingsnelheid van de beeldpunten van de TFT. Een CRT tekent telkens het gehele beeld opnieuw, en doet dat op een refresh rate van 60Hz zo'n 60 maal per seconde, er worden dus 60 maal per seconde elektronen door de buis geschoten. Omdat dat zo snel gaat zie jij bewegend beeld en als het niet snel genoeg gaat dan zie je dus het beeld flikkeren.
TFTs kunnen gewoon beeldpunten aan en uit zetten. Deze staan of aan of uit, heel simpel. Verder zijn er nog per beeldpunt onderverdelingen in de kleuren, maar dat is nu even niet belangrijk. Omdat punten gewoon aan en uit zijn heb je geen last van 'flikkerend beeld'. Een TFT veranderd alleen de beeldpunten die moeten veranderen en dat gaat tegenwoordig met snelheden van een aantal milliseconden, snel genoeg om voor onze ogen/visuele cortex 'bewegend' beeld te creeëren.
Voor nog meer uitleg over TFTs stel ik voor dat je op Google of Wikipedia gaat kijken. Hier nog een aanrdig artikel wat ik tegenkwam.

Kortom: Je legt het "probleem" op de verkeerde plaats, het zit namelijk echt tussen je oren.
Dat je enkel 60Hz kan selecteren in je opties maakt dus niets uit, het is volkomen normaal.

Als je per se 75Hz wilt kun eens proberen met "Modi die deze monitor niet ondersteunt verbergen" uitschakelen. Ook kan dit vrijwel zeker bij de monitor settings in het driverpaneel van je videokaart.
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:19:
een ondertussen ouderwetste 1900xtx
:? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 05-04-2007 15:08 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-07 16:31
Heb je het scherm aangesloten op je dvi-uitgang vd vgakaart? Zo ja dan kan je het aantal Hz natuurlijk niet veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Stijnd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:12:
Heb je het scherm aangesloten op je dvi-uitgang vd vgakaart? Zo ja dan kan je het aantal Hz natuurlijk niet veranderen.
ah, dan houd het op.

Dank voor de info

@ cybersteef

Ik heb hele gevoelige ogen O-)