[2003TS] IE 7 Icon verbergen/verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Furinax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-10-2025

Furinax

It'll only hurt until you die

Topicstarter
Ha Tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een regkey/policy om het IE (7) icon uit het start menu en snelstartmenu te halen van een Windows 2003 Terminal Server.

Voor Outlook Express is hier een regkey voor, maar dit werkt niet voor IE

Regkey voor outlook:
code:
1
2
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Active Setup\Installed Components\{44BBA840-CC51-11CF-AAFA-00AA00B6015C}]
waarde van "stubpath" weggooien.

Er bestaat ook een regkey voor Internet explorer
code:
1
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Active Setup\Installed Components\{89820200-ECBD-11cf-8B85-00AA005B4383}]

Maar hier werkt hetzelfde truukje niet.

het is niet mijn bedoeling dat mensen IE niet kunnen starten. Sommige applicaties maken gebruik van IE, maar het is niet de bedoeling dat mensen gaan internetten op de terminal server, dus vandaar dat ik de icons weg wil hebben.

Iemand die hier ervaring mee heeft? kan er bij MS en google iig niets over vinden.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:58

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar als je wilt dat mensen niet gaan internetten op de TS moet je niet het icoontje weglaten. Simpel een windows explorer openen en in de adresbalk een URL intypen zorgt er immers voor dat ze weer kunnen internetten. Je zou wel internettoegang kunnen blokkeren in de proxy bv? Maar waarom kunnen die mensen dan inloggen op de TS zelf?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Furinax

Furinax

Topicstarter
als ik een proxy instel staan die icons er nog steeds.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

Asteroid9

General Failure

En als ze in de Windows explorer een URL intikken komen ze ook nog steeds het internet gewoon op.
De icons weghalen is domweg geen oplossing, om het redelijk dicht te krijgen moet je toch echt met een proxy aan de slag.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:58

DarkSide

theres no place like ::1

Furinax schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:07:
als ik een proxy instel staan die icons er nog steeds.
Je proxy heeft niets te maken met icoontjes, maar geeft aan welke user er wel/niet mag internetten.
Maar ik weet niet wie er achter een TS gaat internetten? als dat gebruikers zijn, WTF doen zij achter een TS! En als het een admin is.....laat hem/haar dan even internetten.

En zoals al aangegeven, het icoontje weglaten maakt internet nog niet ontoegankelijk.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Furinax

Furinax

Topicstarter
Oke laat ik het anders formuleren

Ik wil niet dat mensen internetten op de terminal server.
Heb een proxy ingevuld zodat ze in ieder geval geen verbinding meer kunnen maken. Nu wil ik ook de iconen weg halen. Waarom iets op het bureaublad plaatsen dat je niet gebruikt?

Het bureaublad icon kan je weghalen dmv een policy (remove IE icon from desktop), maar daarmee is het quickstart icon (naast de startknop) nog niet verdwenen.

Ik kan natuurlijk bij elke account die ik aanmaak met de hand de icon verwijderen, maar is er ook een policy/regkey voor?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 16:20
Staat hij niet hier: User Configuration\AdministrativeTemplates\Desktop

Volgens de omschrijving zou het moeten werken:

Removes the Internet Explorer icon from the desktop and from the Quick Launch bar on the taskbar.

This policy does not prevent the user from starting Internet Explorer by using other methods.

• Furinax

Furinax

Topicstarter
mja maar helaas werkt die policy alleen voor het bureaublad :(

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 16:20
Misschien met een programma als regmon kijken wat er gebeurt als je een icon verwijdert?

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Is RES PowerFuse niet hetgeen wat jij wil ?
met dit product heb jij als beheerder helemaal in de hand wat er wel of niet gestart mag worden door je eindgebruikers.

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

DarkSide schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:28:
[...]

Je proxy heeft niets te maken met icoontjes, maar geeft aan welke user er wel/niet mag internetten.
Maar ik weet niet wie er achter een TS gaat internetten? als dat gebruikers zijn, WTF doen zij achter een TS! En als het een admin is.....laat hem/haar dan even internetten.

En zoals al aangegeven, het icoontje weglaten maakt internet nog niet ontoegankelijk.
Veel bedrijven hebben terminal server farms staan waarop men alleen mag internetten. Op de werkplek is dit dan niet mogelijk, dit noemen ze "secure internet" omdat men ook niets kan downloaden etc.

Om Internet Explorer niet mogelijk te maken op de server gewoon proxy op 127.0.0.1 pleuren middels een policy en alles dicht timmeren. Kunnen ze het wel opstarten maar vervolgens nergens heen :) Mocht je het helemaal weg willen hebben zul je het eruit moeten slopen en weet niet of dat wel mogelijk is.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

...of je rukt gewoon de hele gateway uit je TCP/IP settings.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 08:21
Kan je het icoon uit de quicklaunch niet verwijderen door eerst een default profiel te maken en deze te kopieren naar het Default User profiel?
Dat gaat dan alleen maar werken voor de nieuwe profielen en niet voor de reeds bestaande.

[ Voor 1% gewijzigd door WaSteiL op 07-04-2007 22:04 . Reden: Tikvaut ]

Verwijderd

Hallo, volgens mij moet je dit gewoon via policy's (GPO's) kunnen regelen, ik zal nog even kijken welke policy setting je daarvoor moet gebruiken.
RES P doet via een overigens heel vriendelijke gebruikersinterface niet anders.

Verwijderd

ik heb nog even gekeken, en blijkt inderdaad via een GPO (user) setting te moeten, alleen blijkt dan vaak de quick launch te blijven staan (known error) ik zag onderweg nog een script staan dat de maker gebruikt om een helpdesk icoon te verwijderen van het bureaublad en uit de quick launch, uiteraard kun je hier elke icoon op je bureaublad mee verwijderen... kiek moar es.
opslaan als .vbs
''=========================================================================
'' VBScript Source File -- Delete and Add Helpdesk (or any) Shortcut to all Users
''
'' AUTHOR: Ernie Coldwell
'' MODIFIED BY: Ernie Coldwell
'' COMPANY:
'' DATE: 5/10/2004
'' VERSION: 01
'' SCRIPT LANGUAGE: VBScript
'' LAST UPDATE: 5/10/2004
'' KEYWORDS: VBScript,
'' DESCRIPTION: We use Track-it as our helpdesk solution, (not recommended) and
'' when we upgraded to a newer version. The web interface, changed upon
'' it''s address so, we needed to upgrade the desktop shortcuts on 100
'' or so desktops and then put it on the other 500+. So, I started by
'' getting it out to my desktop and then went back and tested deleting
'' any old ones. I use this as a log on script with Group Policy to make
'' sure everyone in the sites we are directly responsible for, have this
'' icon. It puts it in the All Users Desktop folder. Also adds and deletes
'' to the Quick Launch.
''
'' REQUIREMENTS:
''
'' KNOWN ISSUES:
''
'' COMMENT: Works well as a Startup or logon script via GPO in AD.
''
'' Below starts the encode section for the encoder if this script is security sensitive.
'' **Start Encode**
''
''Make sure no pops up error messages occure. Set to ignore all errors.
On Error Resume Next

''First, delete old shortcut with the same name.
Set objFSO1 = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objShell1 = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
strDesktopFld1 = objShell1.SpecialFolders("Desktop")
objFSO1.DeleteFile(strDesktopFld1 & "\HelpDesk.url") '' This is the shortcut you are looking to delete.

''Delete Quick Launch Icon
Set objFSO2 = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objShell2 = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set colEnvironmentVariables = objShell2.Environment("Volatile")

'' Also adds to the Quick Launch
strQLFolder2 = colEnvironmentVariables.Item("APPDATA") & _
"\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch"
objFSO2.DeleteFile(strQLFolder2 & "\HelpDesk.url") '' This is the shortcut you are looking to delete

''Create new shortcut with correct path.
Set objShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
strDesktopFld = objShell.SpecialFolders("Desktop")
Set objURLShortcut = objShell.CreateShortcut(strDesktopFld & "\HelpDesk.url") '' Name for Shortcut to add
objURLShortcut.TargetPath = "http://miiwebserv01/tiweb60/selfservice" '' Path for shortcut
objURLShortcut.Save

''Create Quick Launch Icon
Set objShell3 = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set colEnvironmentVariables = objShell3.Environment("Volatile")

strQLFolder = colEnvironmentVariables.Item("APPDATA") & _
"\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch"

Set objURLShortcut3 = objShell2.CreateShortcut(strQLFolder & "\HelpDesk.url") '' Name for Shortcut to add
objURLShortcut3.TargetPath = "http://miiwebserv01/tiweb60/selfservice" '' Path for shortcut
objURLShortcut3.Save

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02 22:08
Ik zie hier echt het probleem niet, je weet waar de iconen staan, dus kan je ze ook verwijderen via een logon script :

del %userprofile%\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\Launch Internet Explorer Browser.lnk

Dit en dan een proxy instellen op een niet bestaand ip en eventueel een exclusion maken voor de sites die ze wel mogen bezoeken ( of intranet site ).

Ook altijd leuk : een default pagina zetten met een waarschuwing ( bv: http://server/warning.html ) waarin je de gebruiker waarschuwd dat het internet niet gebruikt mag/kan worden.

Zet dan nog de GPO's die hierboven zijn genoemd en dan ga je zeker geen problemen meer hebben, of je moet ze allemaal admin rechten gegeven hebben!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Furinax

Furinax

Topicstarter
Kijk eens aan, een weekendje Boedapest doet wonderen voor reacties op een forum ;)
alt-92 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 20:03:
...of je rukt gewoon de hele gateway uit je TCP/IP settings.
Met deze aktie verdwijnt het icon niet en laat dat nu de reden van de topic zijn 8)7

WaSteiL schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 22:04:

Kan je het icoon uit de quicklaunch niet verwijderen door eerst een default profiel te maken en deze te kopieren naar het Default User profiel?
Dat gaat dan alleen maar werken voor de nieuwe profielen en niet voor de reeds bestaande.
Dit gaat ook niet werken voor nieuwe profielen. De Quickstart icons worden aangemaakt door register keys (zie start topic). Het default profiel heeft dus helemaal geen IE quickstart icon.

Was op zoek naar een GPO oplossing, maar als ik zo de reacties lees schijnt deze (nog) niet te bestaan. Zal via een logonscript het icon verwjideren.

[ Voor 62% gewijzigd door Furinax op 10-04-2007 09:21 . Reden: Reacties op de reacties ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Furinax schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 08:41:
Met deze aktie verdwijnt het icon niet en laat dat nu de reden van de topic zijn 8)7
[...]
Wat wilde je nou voorkomen? Internet gebruik toch?

Uit je topicstart:
maar het is niet de bedoeling dat mensen gaan internetten op de terminal server
gateway weg = geen internet, tenzij je een proxy configureert.

Of de server moet van buitenaf zonder VPN ook bereikt kunnen worden...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Furinax

Furinax

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:15:
[...]

Wat wilde je nou voorkomen?
Ik wil gewoon dat icoontje weg hebben.

• tc982
Furinax schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:22:
[...]

Ik wil gewoon dat icoontje weg hebben.
Dan verwijder je deze uit het profiel van all user / default user en manueel uit alle profielen. Is toch echt niet zo moeilijk!

• Furinax

Furinax

Topicstarter
tc982 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:29:
[...]

Dan verwijder je deze uit het profiel van all user / default user en manueel uit alle profielen. Is toch echt niet zo moeilijk!
Helaas is dat wel zo moeilijk, want het icoontje komt helemaal niet voor in all user / default user profielen. Misschien is het handig als je eerst het topic even door leest voordat je dit soort reacties post.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 15:04
Waarom gebruik je geen Custom folders met start menu en desktop ?
Dan beslis je zelf wat er wel en niet staat.
Wij gebruiken 9 van 10 keer custom folders in profielen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• tc982
Furinax schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:50:
[...]

Helaas is dat wel zo moeilijk, want het icoontje komt helemaal niet voor in all user / default user profielen. Misschien is het handig als je eerst het topic even door leest voordat je dit soort reacties post.
Kijk, deze iconen moeten ergens staan

OF je hebt deze locatie geredirect OF ze staan op dit moment nog in bestaande profielen. Lees eerst mijn post even volledig door VOORDAT je reageert.

• Despen
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik roep maar wat hier; maar kun je niet zelf een batch bestand schrijven dat elke login wordt gedraaid en dat icoontje verwijderd?

Example

@ECHO OFF
CLS
C:
CD %userprofile%
CD Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
IF EXIST <naam van bestand> DEL <naam van bestand>
CLS
EXIT

• Peeetr
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05-2022
Of je verwijderd gewoon heel internet explorer..problem solved toch? Start->Configuratiescherm->Software->Windows onderdelen toevoegen/verwijderen->Internet explorer :)
Pagina: 1